Khamis, 29 Disember 2011

KESAN PERSEMPADANAN KAWASAN PILIHANRAYA (sambungan)

Satu perkara yang menampakkan tumpuan persempadanan piliharaya tahun 2003 kepada menambahkan kerusi campuran dan bukan Melayu ialah ketidakseimbangan bilangan pengundi dan keluasan kawasan. Contohnya pengundi Parlimen Alor Star lebih kecil berbanding Parlimen Kuala Kedah dan Parlimen Pokok Sena.  Sepatutnya sebagai kawasan Parlimen di bandar lebih ramai pengundi berbanding kawasan Parlimen luar bandar. Kedua-dua Parlimen Kuala Kedah dan Pokok Sena dimenangi Pas dalam PRU10 (1999). Alor Star dimenangi BN.
Perubahan kawasan pilihanraya telah memberi kesan yang cukup besar kepada semua parti politik sebagaimana yang dipertontonkan oleh PRU11 (2004). Di samping faktor permintaan mandat baru oleh Perdana Menteri baru Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. DS Abdullah mengambil masa 5 bulan saja selepas memegang jawatan untuk memanggil pilihanraya umum.

Imej DS Abdullah sebagai "Mr Clean" ditambah dengan persempadanan kawasan pilihanraya baru, menyakinkan BN memasuki pilihanraya umum. Semua 26 kerusi Parlimen baru dimenangi oleh calon-calon BN. BN memperolehi 4,472,643 undi dari 7,009,585 jumlah keluar mengundi di peringkat Parlimen, atau 63.81%. Jumlah undi popular antara tertinggi pernah dicapai oleh BN atau Perikatan sebelum ini. Dari segi bilangan kerusi Parlimen, BN menang di 199 kawasan dari jumlah 219 kerusi Parlimen atau 90.86%.  Prestasi parti-parti pembangkang merosot: Pas cuma dapat 6 kerusi, DAP 12, Keadilan 1 dan 1 kerusi untuk calon Bebas.

Di peringkat pilihanraya DUN, BN perolehi 3,957,036 undi dari jumlah keluar mengundi seramai 6,365,985 orang pemilih atau 74.60% melibatkan 12 negeri (kecuali DUN Sarawak yang tidak mengadakan pilihanraya serentak). BN menang 453 kerusi dari jumlah 505 kerusi atau 89.70%, dan berjaya merampas DUN Terengganu. Pas walaupun berjaya mempertahankan DUN Kelantan, tetapi pungutan kerusi DUNnya cuma 1/3 dari pencapaian PRU10. Pas cuma menang 36 kerusi, DAP 15 dan 1 kerusi milik calon Bebas.

Kecemerlangan yang dicapai oleh BN dalam PRU11, gagal diambil kesempatan untuk memperkukuhkan tambatan hari pengundi berbagai peringkat umur, kawasan penempatan, lokasi geografis dan suku kaum. PRU12 (2008) adalah semakan prestasi dan keupayaan BN di bawah DS Abdullah. Tanpa mekanisme persempadanan kawasan pilihanraya, ujian pentadbiran DS Abdullah bergantung kepada dasar baru negara dan program pembangunan ekonomi negara.

Dalam PRU12, sebagaimana pengalaman lepas, apabila pilihanraya umum diadakan tanpa persempadanan kawasan pilihanraya, prestasi BN akan menurun sebaliknya prestasi parti-parti pembangkang meningkat. BN  mengalami kemerosotan undi yang amat ketara. Bagi kerusi Parlimen di Semenanjung, undi BN merosot dari 3,975,641 dalam PRU11 kepada 3,403,383 undi atau kekurangan 572,258, kejatuhan -16.81%. Undi gabungan pembangkang utama Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas telah meningkat dari 2,247,090 ke 3,453,180 undi. Peningkatan sebanyak 1,206,090 undi atau 34.93%.

Dari segi kerusi yang dimenangi BN dapat 85 kerusi Parlimen di Semenanjung, sementara PKR-DAP-Pas dapat 80 kerusi.  Semakan sempadan kawasan pilihanraya 2003, masih membantu BN, kerana BN masih mengatasi pembangkang dari segi pungutan kerusi tetapi ketinggalan dari segi undi popular. Pengubahansuaian kawasan dan bilangan memilih yang tak setara, memberi advantage kepada BN. Di Parlimen, BN gagal menguasai majoriti 2/3, yang belum pernah berlaku di negara ini.

Bagi undi popular di DUN, untuk 11 negeri di Semenanjung, undi BN telah berkurangan sebanyak 473,809 undi dari 3,672,808 (PRU11) kepada 3,198,999 (PRU12) atau kemerosotan sebanyak -12.90%. Pakatan pembangkang PKR-DAP-Pas menjarakkan perolehan undi dalam PRU11, 2,060,830 kepada 3,118,243 undi. Pakatan pembangkang bukan sahaja perolehi swinging undi dari BN tetapi disokong oleh undi dari time time voters sebanyak 1,057,443 undi atau peningkatan sebanyak 51.31%. Ini dapat dikesan penguasaan parti-parti pembangkang di saluran pengundian pengundi muda.

Peningkatan undi parti-parti pakatan pembangkang sebanyak 51.31% membolehkannya menguasai 5 dari 11 negeri di Semenanjung: Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak.

Sungguhpun secara amnya, dari fakta-fakta sejarah pilihanraya di negara kita, terdapat kesan yang dominat ekoran semakan persempadanan kawasan pilihanraya, ianya bukan faktor induk dan pokok. Sebabnya, pertambahan peratusan kerusi BN, seiring dengan pertambahan peratusan undi popular. Sekiranya, pertambahan undi kecil, tetapi pertambahan kerusi lebih ketara, bolehlah dirumuskan, persempadanan kawasan pilihanraya sebagai faktor yang amat penentu utama, dalam sistem pilihanraya berasaskan perwakilan mengikut kawasan dengan prinsip the first who pass the post.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan