Sabtu, 10 Disember 2011

MENGIMBAU MIMPI NGERI BN DALAM PRU12 (sambungan)

14, Kenaikan harga barang. Faktor ini yang meningkatkan kos kehidupan rakyat dari berbagai golongan dan peringkat umur menjadi beban kepada BN selaku parti pemerintah. Rungutan rakyat telah menjarakkan sokongan kepada BN.

15. Faktor keselamatan yang mengganggu ketenteraman dan keselesaan hidup rakyat juga menghakis sokongan kepada BN selaku parti pemerintah. Suara rungutan dari pengundi Cina yang menghuni sektor kota dan pinggir bandar memisahkan jurang antara pengundi dengan BN. Meningkatnya kes-kes jenayah, dihalakan kepada BN selaku pihak yang bertanggungjawab dalam soal keselamatan.

Faktor-faktor yang diutarakan di atas adalah faktor-faktor induk, sebenarnya banyak lagi faktor-faktor pinggiran, yang lebih bersifat tempatan dan batasan geografis. Sengaja saya kemukakan di sini sekadar renungan berbagai pihak yang berkepentingan dan berhasrat menyertai secara aktif dalam proses demokrasi berparlimen menjelang PRU13.

Umum mengetahui, kecenderungan prestasi PRU di negara kita lebih bersifat gelombang sama ada pihak parti kerajaan atau pembangkang. Gelombang silih berganti, ikut giliran. Lazimnya kalau PRU terakhir gelombang pembangkang buat kejutan, PRU berikut giliran parti kerajaan pula. Biasalah pihak yang kalah atau prestasi menurun akan lakukan apa saja usaha penambahbaikan. Mungkinkah ini berlaku, atau giliran gelombang itu secara kebetulan atau akan tinggal sebagai sejarah.

Pernyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Razak, PRU "luar biasa", di Perhimpunan Agung UMNO, tempoh hari, menarik perhatian. Maksud luar biasa itu terdedah kepada tafsiran: satu kejutan, luar dugaan, belum pernah berlaku dalam sejarah, atau sebarang kemungkinan. Sungguhpun faktor-faktor di atas sudah menjadi sejarah dan akan dilupai saja, tetapi tetap jadi panduan kepada mereka yang peka dan pragmatis.

BN lebih mengutamakan strategi winnable candidates menghadapi PRU13, tanpa perubahan sempadan pilihanraya yang menjadi amalan BN, setiap kali selepas prestasi menurun dalam PRU dan hasilnya kejayaan cemerlang setiap kali PRU selepas persempadanan berkenaan. Kejayaan cemerlang dalam PRU1974, 1986, 1995 dan 2004, semuanya mengguna pakai sempadan baru. Walau bagaimanapun, apa saja perancangan, Allah Maha Perancang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan