Isnin, 11 Ogos 2014

Abdul Razak Ahmad

KENANGAN ALLAHYARHAM  ABDUL RAZAK AHMAD

Hari ini 12 Ogos, genap 7 tahun, Allahyarham Saudara Abdul Razak Ahmad meninggalkan kita. Peribadinya saya amat menjanjungi komitmen, ketegasan dan prinsip perjuangan beliau sepanjang saya berkawan dan mengenali beliau, satu masa dahulu.

Jarang kita jumpai seorang aktivis gerakan pelajar mengekalkan gaya hidup, prinsip perjuangan dan komitmen peribadi semasa di bangku pusat pengajian tinggi, meneruskannya dalam kehidupan sampai penghujung hayat. Kelazimannya akan bertukar warna perjuangan demi memenuhi tuntutan kehidupan semasa atau keperluan kehidupan pasca alam pelajar.  

Dalam satu forum di Universiti Sains Malaysia dalam tahun 1975 yang sempat saya hadir, Dr Syed Hussien Alattas yang baru saja menghasilkan tulisannya popularnya: The Sociology of Corruption, menyebut seorang aktivis pelajar yang kritis, bila keluar pusat pengajian dan sertai dunia kerjaya akan menjadi buaya, jika tidak akan dimakan buaya. Berlainan dengan Razak Ahmad yang memilih untuk tidak menjadi buaya, meneruskan prinsip perjuangan sama seperti semasa di alam aktivitisme pelajar, sungguhpun sudah berkerluarga, serta memiliki kedudukan yang kukuh dalam pentadbiran awam. 

Saya mula mengenali dari dekat Razak Ahmad, semasa saya memimpin sebuah gerakan pelajar di sebuah maktab perguruan di Johor Bahru dalam tahun 1974. Masa itu, Razak mula mencebur diri dalam dunia politik dan diberi tanggungjawab sebagai Pengerusi Partai  Sosialis Rakyat Malaya (PSRM) merangkap Bendahari PSRM Pusat. 

Saya mengambil inisiatif menganjurkan satu forum bertajuk " Peranan Gerakan Pelajar Memenuhi Tuntutan Masyarakat". Ahli panelnya terdiri dari Razak Ahmad, Tengku Kamaruzaman Tengku Abdul Hamid, AJK Pas Pusat, Mohd Yunus Sulaiman, Ketua Pemuda UMNO Negeri Johor, Alauddin Jeffrey, Setiausaha ABIM Johor Bahru. Forum dipengerusikan oleh Hj Hamzah Tahir, Setiausaha Agung Kesatuan Pelajar Islam Johor (KPIJ).

Tengku Kamaruzaman berasal dari Pahang, bertugas dengan syarikat Shell di Johor Bahru, di mana saya selalu kunjungi beliau di penginapannya di Jalan Yahya Awal. Masa itu, Pas berada dalam BN tetapi di Johor, Pas seolah terpinggir dalam kelompok BN. Alauddin Jeffrey dan Hj Hamzah, rakan dan kenalan dalam gerakan pelajar di Johor Baharu di mana kami sering menganjurkan aktiviti bersama termasuk usrah berkala. 

Semasa saya mengunjungi Pejabat Menteri Besar, Mohd Yunus Sulaiman, kakitangan di situ kemudian sebagai Setiausaha Politik MB (Tan Sri Othman Saat MB masa itu), bila diberitahu salah seorang ahli panel ialah Razak Ahmad, beliau menawarkan diri mewakili UMNO. 

Forum ini boleh dikira amat berjaya, dengan sambutan serta kehadiran penonton yang menggalakan dari berbagai kelompok khususnya masyarakat. Forum ini menjadi satu medan membantu mempopularkan Razak Ahmad, bekas Timbalan Pengarah Tanah dan Galian Negeri Johor dan bekas Penasihat Undang-undang FELDA. Lebih popular masa alam mahasiswanya, beliau tidak dibenarkan memasuki Singapura untuk mengambil peperiksaan akhir pengajian undang-undang dari Univerisity of Singapore. Memaksa beliau mengambil peperiksaan secara di luar kampus. Tindakan ke atas beliau kerana kelantangan kritikannya sebagai pemimpin pelajar kepada kerajaan Singapura pimpinan Lim Kuan Yew.

Saya kagum dengan komitmen beliau yang tidak berubah sama ada di dunia kemahasiswaan dengan alam kerjaya sebagai birokrat. Beliau tidak menjadi buaya walaupun berada dalam dunia birokrasi yang penuh eksklusif dengan beberapa keistimewaan. Kerendahan diri seorang peguam dan bekas birokrat yang suka ambil berat nasib rakyat tertindas amatlah disanjungi. Saya sering dipelawa ke kediamannya di Jalan Straits View, untuk bersembang.

Sungguhpun beliau tidak pernah memenangi sebarang pilihan raya sejak menyertai buat kali pertama dalam PRU 1974. Paling berjaya ialah dalam PRK Tanjong Puteri 1988, beliau kalah dengan 35 undi sahaja, setelah kemenangan calon BN, Yunus Sulaiman dalam PRU 1986 dengan 506 undi dibatalkan menerusi satu petisyen pilihan raya. Pernah ditahan di bawah ISA, selama 2 tahun dalam tahun 1975, kemudiannya dikenakan tahanan kediaman terhadap juga 2 tahun. Mengikut sumber dari aktivis Parti Semangat 46 Johor, sebenarnya PRK tersebut dimenangi oleh Razak dan beliau ditewaskan oleh satu manipulasi pengiraan undi.

Seorang yang terlalu simple, mudah dihubungi dan senang minta bantuan dan nasihat, negara kita amat kekurangan manusia politik seperti Razak Ahmad, yang mengakhiri tugasan politiknya di akhir hayat sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri, PKR Johor. Alfatihah buat Allahyarham Razak Ahmad, pejuang keadilan dan kesamarataan yang tidak mementingkan pangkat dan kemewahan dunia.

Masa menginap di Taman Sri Puteri, Skudai, semalam,
memberi ilham kenangan bersama arwah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan