Sabtu, 16 Ogos 2014

Kerajaan Khalid Ibrahim 2

MENUNGGU HARI ESOK

Kerajaan kontroversi pimpinan TS Abdul Khalid Ibrahim sedang menunggu nasib hayatnya,  besok, Ahad 17/08/2014, Jawatankuasa Pusat Pas akan mengadakan mesyuarat khas, setelah dua kali tertangguh selepas pemecatan TS Khalid dari partinya, PKR. Kerajaan pertama di atas bumi Malaysia, dipimpin oleh seorang anggota dewan legislatif tanpa parti dan dibantu anggota dari sebuah parti politik untuk memenuhi syarat minima anggota pentadbiran mengikut perundangan, menunggu penuh debar untung rugi nasib malang. 

 Kerajaan yang didokongi oleh bilangan jemaah pentadbiran legislatif atau Majlis Kerja Kerajaan Negeri (exco)  dengan 4 orang ahli dari Pas, walaupun dapat membantu kerajaan pimpinan TS Khalid berfungsi, dalam dilema sejauh mana kemampuan untuk bertahan lama. Dalam DUN yang dianggotai 56 ADUN dengan 15 Pas, 15 DAP, 13 PKR, 12 BN dan seorang Bebas (bekas PKR), tidak dijelaskan kekuatan sokongan ahli sebenar kepada kerajaan. Seramai 30 ADUN mengemukakan akaun bersumpah menyokong ADUN Kajang membentuk kerajaan: 15 DAP, 13 PKR dan 2 Pas. 

Kerajaan pimpinan TS Khalid hingga kini disokong baki ADUN Pas seramai 13 orang. BN menerusi Timbalan Presidennya menyatakan akan sokong kerajaan yang ada. Ini bermakna cuma 26 ADUN sahaja secara tidak rasmi menjadi penyokong kerajaan, menyokong sebuah kerajaan minoriti yang terdedah kepada berbagai kemungkinan dari sudut perundangan, pentadbiran dan moral. 

Jika keadaan ini kekal hasil keputusan Pas besok, akan terdedah kepada: TS Khalid mentadbir sebuah kerajaan minoriti, kerajaan sedia ada akan ditumbangkan menerusi undi tidak percaya, pembubaran DUN untuk mendapat mandat baru, lakonan huru-hara olok-olok menerusi demonstrasi massa atau rusuhan bikinan untuk membolehkan kerajaan Selangor ditadbir oleh Kerajaan Persekutuan menerusi undang-undang darurat. 

Alasan Pas mengekalkan 4 orang ADUNnya dalam majlis exco untuk mengelakkan TS Khalid minta kerjasama ADUN UMNO menyertai exco untuk mengekalkan kerajaan pimpinannya. Beliau memaklumkan kepada Istana Negeri, beliau mendapat sokongan majoriti ADUN walaupun beliau tidak lagi mewakili salah satu parti dalam pakatan parti-parti kerajaan Selangor. Pas mengorbankan dirinya walaupun terpaksa tidak bersama rakan-rakan dalam pakatan parti-parti, mempastikan kerajaan Selangor dapat bertahan tanpa sokongan dan penyertaan BN, parti minoriti dalam DUN Selangor.

Pas mengambil masa lama tidak seperti rakan-rakannya DAP dan PKR, untuk menentukan kedudukan dan peranan dalam DUN. Kelambatan Pas ini ada hikmahnya. Dari sirah nabawiyah, Allah menurunkan firmannya tiga bulan untuk membersihkan Aisyah dari satu tuduhan fitnah. Tempoh tersebut, sebagai satu ujian sejauh mana kesabaran, penghemahan dan ketelitian membuat keputusan. Apa lagi satu keputusan ummah, untuk dijadikan rujuan dan panduan tindakan politik dan ketamadunan. 

Tindakan 2 orang ADUN mengambil langkah persendirian tanpa merujuk keputusan pimpinan dan jemaah, menyokong ADUN Kajang, mempunyai pendirian sendiri: tidak puas hati kelewatan keputusan pimpinan, atau satu agenda menggambarkan Pas tidak mahu mengasingkan diri dari rakan-rakan dalam pakatan pembangkang utama. Bagaimana pun sedikit sebanyak mengganggu intergirti parti di kaca khalayak pengundi. 

Apapun keputusan besok dijangka tidak akan memisahkan Pas dari agenda perdana pakatan pembangkang. Ini disebabkan, adalah mustahil Pas yang bersusahpayah membentuk pakatan pembangkang dalam usia yang masih muda, akan menghentikan perjalanan sebelum sampai ke kemuncak yang dalam pembikinan. Adalah satu tindakan yang luar biasa dan mundur ke belakang, keputusan Pas besok akan membantu sebuah kerajaan minoriti 47 peratus yang sedang menguasai Putrajaya menerusi PRU13 lalu. 

Sungguhpun keputusan ini amat pahit ditelan atas roh persahabatan yang boleh menamatkan kerajaan TS Khalid Ibrahim dalam hayat yang singkat. Keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pas besok sama ada kerajaan Bebas campur Pas akan menjadi kerajaan yang paling pendek usianya, lebih singkat berbanding kerajaan Pas Terengganu, 1961, ataupun sebaliknya. 

Harapannya keputusan yang akan diambil oleh Pas ini, tidak akan menggangu ketenteraman awam, keharmonian antara kaum dan perpaduan yang sedia terjalan demi kesejahteraan ummah dan ekonomi nasional. Inspirasi dari roh dan semangat ulang tahun kemerdekaan negara yang bakal menjelang, pentadbiran dan pemerintahan,  dan jika ada transisi peralihan kuasa, semuanya  berjalan lancar.

 

 

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan