Rabu, 20 Ogos 2014

Kerajaan Khalid Ibrahim 3

MANA ADA U-TURN

Pas telah buat keputusan dengan mengekalkan 4 orang exco untuk sama-sama mentadbir Selangor bersama TS Khalid Ibrahim. Keputusan mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, tiga hari lalu mencipta satu tindakan menarik dalam senario politik menuju ke Wawasan 2020. Keputusan yang memberikan beberapa implikasi menarik kepada UMNO dan pakatan pembangkang, menyaksikan beberapa gambaran kesan.

Menjelang 17/08/2014, berbagai pihak mengandaikan harapan demi survival politik dan kepentingan berbagai pihak. Justeru keputusan Pas 17/08, mengekalkan bersama pakatan pembangkang yang dibina atas asas kerjasama pilihan raya menjelang Pilihan Raya Umum ke 12, 2008 (PRU12) menzahirkan sambutan kekecewaan, kepada sekurang-kurangnya 2 puak. Pertama, satu kumpulan dalam Pas yang memberi reaksi negatif " Langkah Kajang" dan mengharapkan pembentukan kerajaan Selangor seterusnya dikepalai TS Khalid Ibrahim tanpa penyertaan PKR dan DAP. Setengah pihak menggelarkan kumpulan ini penggerak ke arah pembentukan sebuah kerajaan perpaduan atau unity government (UG). Kekecewaan amat ketara dengan beberapa ulasan dan kenyataan jurucakap kumpulan ini.

Kumpulan kedua ialah pihak di luar Pas, UMNO dibantu oleh media arus perdana dan academicians pro-UMNO. Timbalan Presiden UMNO melahirkan ulasan emosional dan kecewa semasa merasmikan mesyuarat agung KIMMA, sebuah parti politik yang tak pernah masuk pilihan raya tetapi mesra BN, pada hari yang sama. Mantan Presiden UMNO mengumumkan tarikan balik sokongan kepada kepimpinan parti dan kerajaan, pada hari yang sama. Media arus perdana serta beberapa ahli akademik mengulang-ulang melahirkan kekecewaan mengkritik Pas ambil keputusan U-turn. Mana ada u-turn, Pas bersama membentuk kerajaan dengan mengekalkan ADUNnya menjadi exco, sejak TS Khalid dipecat dari PKR dan selepas keputusan 17/08. Sementelahan pula, kerajaan TS Khalid belum pasti bila akan berakhir. 

Beberapa ahli akademik yang popular dengan ulasan-ulasan untuk berat sebelah ketika mengulas beberapa isu nasional sebelum ini, begitu yakin dan amat mengharapkan DUN Selangor dibubarkan untuk membolehkan rakyat memberikan mandat baru menerusi satu pilihan raya peringkat negeri (PRN). Kemelut yang berlaku di Selangor bukanlah satu isu yang perlu diselesaikan menerusi satu PRN sebagai jalan penyelesaian, yang melibatkan kos sekitar RM50 juta sebagaimana pandangan Pengerusi SPR.
Dua hari lepas yang tunjuk perasaan depan pejabat SUK Selangor, cuma 8 orang saja. Kumpulan yang menyerahkan memorandum kepada Istana Negeri, petang tadi, cuma kumpulan kecil, tak sampai 20 orang. Jauh beza dengan demonstrasi massa diisi pidato-pidato berapi-api yang membawa kepada penggantungan DUN Kelantan 1977, disertai pembakaran tayar-tayar buruk untuk menggambarkan beberapa siri rusuhan di seluruh negeri.

Keputusan 17/08 diambil oleh Pas, bukanlah satu kejutan jika kita tidak mengikuti siaran dan tulisan media arus perdana. Amat mustahil sebuah pakatan kerjasama pilihan raya yang baru dibina dalam 2 PRU lepas telah berjaya menafikan majoriti dua pertiga kerajaan Persekutuan dan di kebanyakan negeri yang dikuasai BN, menumbangkan beberapa kerajaan negeri BN dan menjadikan BN menguasai sebuah kerajaan minoriti sokongan 47% rakyat, diruntuhkan di pertengahan perjalanan. Kerajaan ini jauh lebih berjaya berbanding kerjasama pembangkang dalam PRU 1990 dan PRU 1999. Keputusan 17/08 memang diduga demi kelangsungan menuju sistem dua parti yang lebih menyuburkan demokrasi sebagai asas negara maju dalam tempoh semakin menghampiri sasaran Wawasan 2020.




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan