Selasa, 12 Ogos 2014

Kerajaan Khalid Ibrahim 1

KERAJAAN TS KHALID IBRAHIM MEMULAKAN EPISOD

Episod pertama sebuah kerajaan di bawah seorang ADUN Bebas bermula hari ini. Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang dipertanggungjawabkan oleh pakatan parti-parti PKR-Pas-DAP mengetuai sebuah kerajaan negeri selepas Pilihan Raya Umum ke 12 (PRU12), dan diberikan sekali lagi tugasan selepas PRU13, telah dipecat oleh partinya PKR, dua hari lepas. Ekoran pemecatan itu, menjadikan beliau seorang ADUN Bebas dan kekal sebagai Menteri Besar. Hakikinya, pemecatan tersebut sebagai satu keputusan dan rahan parti agar beliau berundur. 

Keengganan beliau meletak jawatan atas alasan mendapat sokongan majoriti ADUN sebagaimana dimaklumkan kepada Tuanku Sultan kelmarin, beliau diminta meneruskan tugasannya. Penerusan jawatannya, mencipta satu frasa baru atau satu episod baru dalam sejarah politik demokrasi kepilihanrayaan, apabila seorang anggota legislatif dari kumpulan minoriti dipilih mengetuai sebuah kerajaan dengan disokong kelompok majoriti. Di Malaysia, inilah buat julung kali seorang ADUN Bebas tunggal dalam dewan perundangan mengetuai sebuah kerajaan. Dari sudut perundangan, mana-mana ahli yang dapat sokongan sama ada bertulis atau lisan majoriti mudah (simple majority) ahli, selayaknya mengetuai pembentukan kerajaan. 

Bila Gerakan yang mengetuai kerajaan negeri Pulau Pinang sejak PRU3 (PRU 1969), kehilangan banyak kerusi dalam PRU8 (PRU 1990), kerusi Ketua Menteri dikekalkan kepada Gerakan sungguhpun UMNO memiliki bilangan kerusi yang lebih banyak dalam DUN. Peter Lo dari parti SCA, walaupun SCA cuma miliki 3 kerusi DUN Sabah sahaja, berbanding USNO yang jauh lebih banyak kerusi, diberi tanggungjawab sebagai Ketua Menteri Sabah, zaman Perikatan memerintah Sabah sebelum jatuh ke parti Berjaya dalam PRN 1976. 

Tetapi kes di Selangor ini berlainan kerana kes di Pulau Pinang dan Sabah tersebut, penyandang ketua kerajaan serta penyokongnya adalah dari gabungan parti-parti menerusi BN. Kes di Selangor, pembentukan kerajaan  hari ini dibentuk  bukan hasil dari ketidaksepakatan dibentuk dalam pilihan raya. Ianya lebih merupakan pembentukan sebuah kerajaan perpaduan (unity government), yang biasanya dibentuk di negara-negara yang mengamalkan sistem pilihan raya perwakilan undi popular. Calon-calon yang bertanding antara satu sama lain dalam pilihan raya, kemudian yang menang berpakat membentuk kerajaan.

Petang tadi TS Khalid membentuk barisan exco  baru, memecat atau mengugurkan 5 exco: 2 PKR dan 3 DAP serta mengekalkan 4 exco dari Pas dan melantik 3 exco baru: 2 Pas dan 1 PKR. Seorang exco dari PKR tidak dapat dihubungi kerana berada di luar negeri dan dikekalkan. Beliau juga melantik 2 ADUN Pas untuk kerusi Speaker dan Timbalan Speaker DUN, yang dulunya disandang oleh ADUN DAP dan PKR.

Soalnya, ikut amalannya, Sultan yang berkuasa memecat dan melantik anggota exco. Sultan memilih mana-mana ADUN yang dapat sokongan majoriti ADUN untuk membentuk kerajaan atau sebagai Menteri Besar dan tugas Menteri Besar mencadangkan nama ADUN untuk dilantik exco oleh Sultan. Di Selangor, TS Khalid pecat dan lantik exco. Dalam kes Perak (2009) Sultan panggil setiap ADUN pihak mana yang dapat sokongan majoriti untuk diberi tugas membentuk kerajaan. Di Selangor, Sultan hanya diyakini oleh MB, dia mendapat sokongan majoriti. 

6 exco dari PKR dan DAP memaklumkan hari ini, mereka diarah parti tidak meletak jawatan dan mereka akan memasuki premis dan menjalankan tugas seperti biasa besok (13/08/2014). Kabinet baru atau exco yang diumumkan oleh TS Khalid petang tadi, tidak dimaklum bila mereka akan angkat sumpah memegang jawatan.

Esok hari Rabu, adalah hari mesyuarat mingguan exco. Exco mana yang akan memasuki bilik mesyuarat besok, 13/08/2014. Apakah akan berlaku berebut pintu atau berebut kerusi besok. Harapnya tiadalah mesyuarat exco dua puak; satu puak dalam bilik dan satu puak di bawah pokok. Janganlah adanya jika ditakdirkan DUN adakan mesyuarat khas dalam masa terdekat, ada upacara mengusung "Tuan Speaker".  Amatlah tidak elok dalam iklim politik Malaysia yang menuju kedewasaan, YB Bangi berebut kerusi dengan seorang wanita YB Subang Jaya menduduki kerusi Speaker DUN.   

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan