Selasa, 26 Ogos 2014

Kerajaan Khalid Ibrahim 4

TINDAKAN NON-KONFRONTASI  TANGANI KERAJAAN KHALID IBRAHIM

Keputusan diambil oleh Istana Selangor menangani isu kerajaan minoriti TS Khalid Ibrahim hari ini, bolehlah disifatkan satu tindakan terpuji dan menghormati roh demokrasi berparlimen. Kerajaan TS Khalid yang dibina dengan kekuatan 4 orang anggota Exco, sekadar memenuhi syarat minima anggota pentadbir sebuah kerajaan negeri. 

Harapannya berlaku perpecahan, pergolakan dan krisis di kalangan anggota Pakatan Rakyat yang membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) lalu, tersasar. UMNO/BN sebagai pembangkang yang gagal menafikan suara majoriti dua pertiga dalam dewan perundangan, amat mengharapkan isu kerajaan Selangor berakhir dengan sebuah pilihan raya khas peringkat negeri. Telahan beberapa ahli akademik yang mengharapkan BN akan mengambil balik kerajaan Selangor menerusi pilihan raya negeri (PRN) tidak menjadi. 

Era kerajaan Selangor di bawah pimpinan TS Khalid Ibrahim 2008-2013 digambarkan sebuah kerajaan yang lemah, tidak popular, tidak berdisiplin serta banyak janji manifesto PRU 2008 tidak terlaksana. Ada manifesto yang tidak disempurnakan dibawa ke mahkamah, walaupun tidak mempunyai asas kukuh; janji pilihan raya adalah satu kesalahan moral atau jenayah. 

Kekalahan calon Pakatan Rakyat dalam PRK Hulu Selangor dan perbalahan dalam Exco negeri; Dr Hassan Ali-Ronnie Liu yang membawa kepada penyingkiran Hassan Ali dari kerajaan negeri, disusuli propaganda BN menerusi berbagai media kawalan Kerajaan Persekutuan memberi kesan negatif kepada kerajaan Pakatan Rakyat. Pendaftaran pengundi baru serta bantahan besar-besaran di Selangor serta perlantikan Perdana Menteri mengetuai UMNO negeri, menambahkan keyakinan propaganda bahawa tempoh kerajaan Selangor akan berakhir dalam PRU13. 

Sebaliknya keputusan PRU13 memperkukuhkan kerajaan Pakatan Rakyat, dengan pertambahan kerusi dan undi popular. Bermulanya krisis jawatan Menteri Besar sebulan lalu, propaganda, ulasan dan pandangan media arus perdana memperlihatkan ayungan sokongan rakyat mulai berlaih ke BN. 

Krisis MB di Kelantan 1977 membawa kepada pembubaran DUN dan satu PRN diadakan, yang memberi advantage kepada UMNO/BN. Krisis Sarawak 1966, Ketua Menteri dipecat, DUN tidak dibubarkan kerana DUN atau Council Negeri Sarawak adalah dilantik bukan dipilih menerusi satu pilihan raya. Pilihan raya pertama di Sarawak hanya dalam tahun 1969. Krisis Perak 2009, MB dipecat tanpa usul undi tak percaya atau pembubaran DUN. Dengan bahasa mudah yang tersirat, pembubaran DUN berlaku di Kelantan 1977 kerana BN ada potensi untuk merampas kerajaan secara demokrasi. DUN tidak dibubarkan di Perak 2009 kerana keyakinan BN boleh menguasai kerajaan menerusi pembubaran DUN amatlah diragui. Apakah tiada langkah pembubaran DUN Selangor untuk atasi kemelut, serupa dengan kes Perak 2009 dulu. UMNO/BN tidak yakin  boleh merampas balik kerajaan Selangor.

Keputusan Istana Selangor petang tadi, mengekalkan kerajaan Khalid Ibrahim sehingga Pakatan Rakyat selesai melantik seorang Menteri Besar yang baru, satu tindakan sesuai dengan roh demokrasi berparlimen. Sungguhpun tiada ada peruntukan perundangan tempoh minima bagi sesebuah dewan legislatif, sebelum satu pilihan raya boleh diadakan untuk membentuk sebuah pentadbiran baru. Apapun syabas kepada Istana Selangor, khususnya penasihat-penasihatnya mengambil keputusan tidak membazirkan duit rakyat semata-mata demi menukar seorang ketua pentadbir yang bermasalah dengan parti yang mengangkatnya. Satu tindakan mengheret rakyat untuk menyelesaikan sebuah krisis dalaman sebuah parti, tidaklah mengatur himpunan rakyat di seluruh pelusuk negeri untuk acara bakar tayar kereta, acara menipu dan memperbodohkan rakyat demi menyingkir seorang pemimpin.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan