Jumaat, 29 Mac 2019

Pengerusi SPR Masih Berpihak

SPR ZAMAN PH SAMA SAJA DENGAN SPR ZAMAN BN

Kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengaitkan pengundi luar Kelantan dengan sokongan kepada Pas menjelaskan gambaran peranan SPR sebagai sebuah institusi kerajaan. Kerajaan dalam konteks ini dikaitkan dengan parti yang memegang kuasa pemerintahan. Pengerusi SPR, Azhar Azizan yang mengulas masalah terbitan pendaftaran pemilih, sekurang-kurangnya dua isu utama disentuh: pertama - pendaftaran pemilih dengan bilangan yang ramai menggunakan satu alamat tempat tinggal, kedua - pemilih tanpa sedar bahawa nama mereka memohon untuk pindah tempat mengundi. 

Dalam mempersoalkan bilangan pengundi yang tertalu ramai tinggal dalam sebuah rumah atau guna alamat yang sama, adalah perkara lazim dalam sesi bantahan pendaftaran pemilih. Ini khususnya melibatkan perpindahan pemilih ke satu kawasan yang menjadi sasaran strategi parti. Parti yang mempunyai kemudahan untuk akses pendaftaran pemilih lantaran parti yang menguasai kuasa legislatif menguasai kuasa eksekutif. 

Pendaftaran pindah tempat mengundi yang kadang-kadang tidak masuk akal bagaimana bilangan yang ramai boleh tinggal dalam sebuah rumah. Pihak parti lawan yang terlibat dengan kerja-kerja bantahan memerlukan operasi gerakerja yang mantap serta kewangan yang kukuh. Semasa sesi prosiding bantahan, pemilih yang kena bantah datang secara gerombolan diangkut dengan bas sewa khas, yang diatur oleh jentera parti.

Demi membersihkan nama baik serta intergriti jentera pentadbiran dan keadilan untuk semua pihak,  tindakan yang lebih ketat urusan pertukaran alamat atau kerja pendaftaran pindah tempat mengundi, bakal dilaksanakan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah satu usaha menepati penambahbaikan tatakelola pentadbiran awam.

Terdapat strategi memindah pengundi untuk mengurangkan pengundi atau penyokong parti tertentu dari satu bahagian pilihan raya ke bahagian pilihan raya lain. Pemindahan pengundi tanpa disedari oleh pengundi ini dilakukan dengan menukar cip maklumat alamat pengundi dalam sistem data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk membenarkan sindiket mendaftarkan pemilih berkenaan di bahagian pilihan raya baru. 

Penulis yang berpengalaman dalam kedua-dua operasi ini; membantah pendaftaran pemilih pindah alamat dan menuntut nama pengundi tidak dikeluarkan dari senarai pemilih sesuatu lokaliti atau daerah mengundi. Kerja-kerja pemindahan pengundi dilakukan di bahagian pilihan sasaran, dengan membawa masuk penyokong dari kerusi yang tiada harapan dan mengeluarkan penyokong lawan untuk mengurangkan kekuatan parti lawan, adalah langkah-langkah popular sejak berdekad dalam urusan pendaftaran pemilih dan amalan operasi SPR.  

Usaha dan pendekatan SPR di bawah Azhar Azizan untuk memulihkan reputasi SPR yang terdedah kepada lebih memihak, agar peranan dan tanggungjawab keadilan untuk semua pihak, haruslah dihargai dan disanjungi. Kenyataan berat sebelah dengan memperlekeh dan menghina pengundi Kelantan yang merantau, seolah-olah tidak menghargai penah lelah dan jerih perantau pulang mengundi mengorbankan wang dan tenaga demi meletakkan peratusan keluar mengundi ada tinggi. Peratusan mengundi menggambarkan penerimaan rakyat ke atas amalan demokrasi dan keyakinan rakyat ke atas amalan demokrasi di negara ini. 

Memperli kesungguhan pengundi Kelantan pulang mengundi di kampung dengan mengundi sebagai tanda sokongan kepada pelaksaan hudud tetapi mereka adalah pengunjung kelab malam semasa di perantauan. Secara langsung bermaksud pulang untuk mengundi dan mengekalkan Kelantan di bawah pemerintahan Pas. Sebagai individu yang memimpin SPR tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan menyerang sebuah parti yang tak sehaluan dengan parti yang menguasai kerajaan Persekutuan yang menaungi agensi SPR. 

Kenyataan yang mensasarkan kerja-kerja pendaftaran pemindahan pemilih yang lebih ketat dan sistematik dari Pengerusi SPR sebagai antara langkah penambahbaikan operasi pendaftaran pemilih dengan mengkambing hitam pengundi Kelantan yang kekal menyokong Pas. Jika di bawah pemerintahan Barisan Nasional, amat jelas Pengerusi SPR menjadi orang suruhan parti yang menguasai kerajaan, tetapi di bawah pemerintahan Malaysia Baru, tanpa berselindung mempertahankan status quo dan amalan lama. Apa pasca PRU14, di bawah Malaysia Baru, parti yang menguasai kerajaan akan terus memiliki kelebihan 3M - money, machinery, media.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan