Isnin, 11 Mac 2019

Cabaran dari Malaysia Baru

CABARAN DARI KERAJAAN MALAYSIA BARU

Tindakan  Kerajaan Malaysia Baru dalam pentadbirannya selepas 9 bulan mengambil alih pemerintahan kerajaan Persekutuan memperlihatkan cabaran getir yang terpaksa dihadapi oleh semua pihak. Sama ada ianya lebih merupakan satu ancaman berbentuk persepsi atau ledakan yang menjurus kepada situasi yang tak pastinya tidak dapat dielakkan, ianya lebih adalah perubahan polisi dan tindakan yang akan ditelan oleh semua warga. 

Sekurang-kurangnya lima isu semasa dihidangkan untuk dikecapi rakyat. Pertama ialah ulasan atau kesimpulan daripada termaktub kerjasama dua parti terbesar mewakili orang Melayu iaitu UMNO dan Pas. Ulasan awal daripada Setiausaha Agung DAP dan seorang menteri kanan, Lim Guan Eng yang menyebut ianya adalah permulaan kepada perang terhadap penduduk bukan Melayu. Sementera, Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming mengingatkan rakyat Malaysia kerjasama UMNO-Pas akan menjurus kepada pemerintahan ala-Taliban, kiranya kerjasama tersebut menghasilkan mengambilalihan pemerintahan Malaysia. Sepintas lalu, kenyataan tersebut membayangkan kebimbangan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan akan membentuk kepada pemerintahan satu kaum yang lebih rasis dan ketepikan nilai-nilai kemanusiaan sejagat. Apakah ianya sekadar satu kebimbangan ekoran usaha mengiratkan kerjasama UMNO-Pas yang menjelaskan senario politik pasca PRU14.

Tuduhan dan pandangan kepimpinan tertinggi seumpama ini mengajak rakyat mengetepikan realiti dan situasi latar sosio-politik negara. Mana mungkin boleh membentuk sebuah pemerintahan ala-Taliban dalam sebuah pemerintahan yang berteraskan demokrasi berparlimen, yang memberikan rakyat menentukan kuasa penentu setiap lima tahun. Di samping itu, pandangan bersifat rasis dengan prasangka melampau di luar batasan pemikiran demokratis, melanggari batasan kontrak sosial yang menjadi asas pembentukan bangsa dan negara.

Isu kedua ialah gerakan perjuangan LGBT yang mendapat tempat dan bertambah rancak selari dengan perubahan pemerintahan.  Semarak gerakan LGBT selari dengan gagasan Malaysia Baru, sungguhpun kepimpinan kerajaan sudah menolak tuntutan gerakan berkenaan. Kesempatan dari keterbukaan atau pendekatan pentadbiran Malaysia Baru dengan "rahmatul alamin" dalam hubungan antara pegangan kepercayaan dan antara kaum, telah meletakkan perjuangan LGBT mengambil ruang yang aktif. 

Isu ketiga; kegiatan menghina peribadi Nabi Muhammad s.a.w, lebih terbuka dan rancak selepas perubahan pemerintahan. Kegiataan menghina Rasullullah ini bukan sekadar menghiris perasaan orang Islam, tetapi yang lebih merupakan  ancaman dan cabaran terhadap Islam. Cabaran ini menjadi kewajiban penganut Islam mempertahankan demi kesucian dan maruah agama itu sendiri. Sungguhpun tindakan oleh pihak berkuasa sudah diambil dari sudut perundangan, tetapi ianya lebih merupakan antara ancaman dan cabaran dalam sebuah negara yang berbilang kaum, di mana Islam bukan sahaja agama rasmi malah yang lebih penting ialah gurisan hari penganut Islam yang merupakan 63% penduduk di Semenanjung khususnya. 

Isu keempat; isu hilang pekerjaan. Di bawah pentadbiran Malaysia Baru, sudah 45,000 tenaga kerja telah dihentikan kerja. Nasib golongan yang dibuang kerja kesan dari dasar kerajaan dan pendekatan kerajaan baru menjadi isu besar kerana ianya melibatkan berbagai faktor kehidupan dan tanggungjawab sosial. Pemberhentian kerja yang menjadi masalah tanggungan; persekolahan anak, perbelanjaan semasa termasuk sewa rumah, serta berbagai bayaran. Isu yang membawa kepada kehimpitan kehidupan ini yang akan menjejaskan pembelajaran dan masa depan generasi.

Isu kelima; ancaman kepada institusi Raja. Difahamkan institusi Raja terjejas teruk apabila negara kita di bawah Malaysia Baru menjadi ahli Statut Rome. Apabila sesebuah negara menerima keahlian ini secara langsung menafikan hak keistimewaan seseorang, di mana seseorang Raja yang memerintah boleh didakwa dan dikenakan hukuman ke atas sebarang kesalahan yang diperuntukan oleh undang-undang hendaklah menghantar orang yang kena dakwa bila dituntut oleh negara lain yang ikut tandatangan perjanjian. Pada 04/03/2019 baru ini, Malaysia telah menandatangani perjanjian "Rome Statute of the International Criminal Court". Menerusi perjanjian ini sesebuah negara perlu mematuhi perjanjian menghantar seseorang yang dituduh ke negara yang menuntut. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan