Sabtu, 23 Mac 2019

Dana Sisters In Islam

APA SALAHNYA SUMBANGAN DANA KEPADA SISTERS IN ISLAM

Sumbangan dana untuk sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Sisters In Islam (SIS) oleh Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Hannah Yeoh meledak kritikan beberapa pihak. Sumbangan sebanyak RM30,000 yang disumbangkan hasil dana awam diperosalkan di atas status SIS adalah sebuah gerakan yang dikasifikasikan sebagai ajaran sesat oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor. SIS bergerak atas fahaman yang menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar.

Mempersoalkan sumbangan dana awam kepada sebuah badan yang diistiharkan sebagai sesat dari sudut aqidah Islamiah ada logiknya. Sumbangan tersebut sebagai satu pengiktirafan kewibaan dan keterlibatan badan berkenaan memain peranan memperjuangan hak satu kelompok khalayak masyarakat Islam. Sumbangan sebagai penghargaan NGO berkenaan dalam menjaga hak dan kedudukan wanita, sebaliknya dilihat sesuatu tidak sewajarnya berlaku, lantaran status dan kedudukannya yang dipersoalkan oleh sebuah institusi rasmi yang menjaga kepentingan berkaitan dengan pegangan agama. 

Jika sumbangan dari sebuah agensi kerajaan untuk membantu aktiviti sebuah NGO secara umum, yang tidak mengambil kira dari sudut aqidah dan keputusan institusi pengurusan Islam, secara langsung meletakan NGO berkenaan bukan sebuah badan yang ada kaitan dengan agama atau kepercayaan. Walaupun dirangkaikan dengan nama agama, SIS bukanlah dilihat sebuah badan agama dan ianya sama dengan badan sosial yang lain. 

Timbalan Menteri berkenaan meletakkan SIS sebuah badan sosial yang memperjuangkan golongan sasarnya sendiri. Lainlah sumbangan kepada SIS disalurkan melalui mekanisme yang ada kaitan dengan kepentingan Islam seperti bahagian agama Islam di Jabatan Perdana Menteri, JAKIM, Jabatan Agama Negeri atau seumpamanya. Justeru itu, sumbangan kepada SIS sebanyak RM30,000 itu meletakkan status SIS sama dengan NGO lain. Di samping itu, sumbangan kerajaan Persekutuan melalui inisiatif Timbalan Menteri KPWKM untuk aktiviti pembangunan masyarakat bukanlah bermaksud tidak iktiraf atau mencabar keputusan kedudukan SIS oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor. 

Lantaran itu SIS tidak adil disebariskan dengan badan atau kelab lain seperti Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), PERKIM atau seumpamanya. Yang harus dipersoalkan ialah meletakkan perkataan Islam dalam badan seperti SIS berbanding soal sumbangan dana dari pemerintah. Masyarakat perlu seharusnya berani mempastikan kesucian nama Islam itu dicemari dan bercampuraduk antara yang hak dan bathil serta bangkit mengali dan mengenalpasti agenda tersirat musuh untuk mengelirukan ummah.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan