Rabu, 31 Oktober 2018

Perlukah PRK

PERLUKAH PILIHAN RAYA KECIL 

Melewati usia 60 tahun berkerajaan sendiri menerusi amalan demokrasi kepilihanrayaan acuan  sistem perwakilan Westminster, asasnya kita dihidangkan idealisme keterbukaan dan perluasan hak suara rakyat kepada pengekangan serta keterbatasan hak. Dari masa ke semasa, pindaan-pindaan dilakukan dalam peraturan menjalankan pilihan raya untuk memurnikan mekanisme demokrasi di samping bermatlamat kepentingan politik parti pemerintah. 

Pilihan raya kecil (PRK) asasnya satu proses melengkapkan badan legislatif lantaran berlakunya sebarang kekosongan terbitan; perletakan jawatan, kematian, tindakan perundangan. Asasnya sebarangan kekosongan dalam mana-mana dewan perundangan: Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri, hendaklah dipenuhkan menerusi satu pilihan raya khas mengisi kekosongan itu. 

Tiada sebarang peruntukan undang-undang atas apa-apa keperluan, seseorang ahli mana-mana dewan perundangan atau legislatif, yang boleh menyekat seseorang berbuat demikian. Tiada tempoh masa minima seseorang yang dipilih rakyat berhak mengosongkan kerusinya. 

Ruang yang disediakan oleh Perlembagaan untuk menjamin hak-hak kebebasan individu dalam demokrasi, sedikit sebanyak mengganggu kepentingan rakyat. Rakyat diberi ruang untuk membuat pemilihan anggota legislatif, walaupun tiada tempoh rakyat diberi peluang untuk membuat pemilihan semula, membuatkan rakyat merasa diri mereka dijadikan sebagai alat untuk kepentingan politik dan individu. Walaupun rakyat yang berdaftar sebagai pengundi tidak diwajibkan keluar mengundi, tetapi peratusan keluar mengundi dalam PRK relatifnya lebih rendah berbanding pilihan raya umum (PRU). Ini jelas dapat dikesan dari PRK yang diadakan dalam tempoh yang pendek selepas PRU.

Antara pindaan peraturan pilihan raya selepas PRU9 (PRU 1995) ialah PRK tidak perlu diadakan sekiranya berlaku kekosongan kerusi Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas genap 36 bulan selepas tarikh  badan berkenaan dibentuk. Pindaan tersebut diperuntukkan satu kelonggaran; kiranya kekosongan tersebut menggugat kerajaan yang sedang memerintah, PRK perlu diadakan.

Lantaran tarikh pilihan raya di negara kita sentiasa menjadi hak istimewa parti pemerintah merahsiakannya di mana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sekadar menjalankan tugasan eksekutif, tempoh sesebuah badan perundangan tidak menentu. Parti yang menguasai kerajaan meletakkan strategi mempertahankan kuasa dalam menentukan tarikh pilihan raya, berasaskan peruntukan Perlembagaan, tidak melebihi usia 5 tahun. 

Tempoh Parlimen Ketujuh (1986-1991), sepatutnya berakhir September 1991, tetapi parti-parti politik pemerintah atau pembangkang, sudah rancak membuat persiapan awal. PRU dijangka dalam tahun 1990, kerana tempoh Parlimen biasanya empat tahun berserta dengan iklim politik yang getir dihadapi parti pemerintah khususnya UMNO (1987-1990). PRK Pantai Merdeka (24/03/1990), PRK Kuala Linggi(29/07/1990) dan PRK Kijal (01/08/1990) terpaksa  diadakan kerana berlaku kekosongan ahli badan legislatif. Sebulan selepas PRK Kijal, Parlimen dibubarkan untuk PRU8. Tujuh PRK diadakan sepanjang tahun 1989. Kesempatan dari sepuluh siri PRK tersebut, menjadikan kajian prestasi dan harapan parti-parti politik membuat persiapan untuk PRU. BN berjaya mempertahan 9 kerusi dan terlepas satu kerusi di Teluk Pasu, memberikan keyakinan pemerintah memanggil PRU dalam tahun 1990, walaupun tempoh Parlimen masih berbaki satu tahun lagi.

Sepatutnya pindaan seumpama itu, meletakkan satu tempoh seseorang ahli badan perundangan hendak mengosongkan kerusi perlu ditentukan tempoh yang munasabah selepas selesai satu PRU. Satu PRK dalam tempoh terlalu singkat dengan PRU perlu dielakkan. PRK Port Dickson (13/10/2018), PRK Permatang Pauh (26/08/2008) dan PRK Kajang (23/03/2014) yang diadakan dalam tempoh kurang satu tahun selepas PRU, dapatlah dielakkan. Perlu ada peruntukkan menghalang pengosongan dengan segaja keanggotaan badan legislatif, dalam tempoh tertentu. Justeru kos pengurusan sesuatu pilihan raya yang besar dan menggunakan dana awam hendaklah diambil kira, dalam meraikan kebebasan bersuara dan hak yang dituntut oleh demokrasi. 

Selepas PRK Sungai Pinang (24/08/1991) dan PRK Limbongan (24/08/1991) yang telah diistiharkan oleh mahkamah sebagai tidak sah kerana tidak menepati kehendak peruntukan Perlembagaan Perekutuan berhubung kebebasan bersuara,  tiada lagi PRK ekoran kehilangan kelayakan sebagai Ahli Dewan Rakyat atau ADUN apabila keluar atau bertukar parti. Sebelum itu, beberapa siri PRK berlaku khususnya di Sabah ekoran pengosongan kerusi setelah berpindah parti. 

Seseorang calon yang bertanding atas nama parti tertentu disyaratkan menandatangani borang perletakan jawatan sebagai wakil rakyat tanpa tarikh dan disimpan oleh urusetia parti. Antara parti-parti yang mengamalkan kaedah ini; Berjaya, PBS, USNO, MIC, Semangat 46. Joseph Pairin Kitingan tergugur sebagai wakil rakyat setelah dipecat oleh kepimpinan Berjaya merupakan wakil rakyat pertama terkesan dengan peraturan berkenaan. Satu PRK untuk kawasan Tambunan diadakan pada 20.12.1984, yang memberikan Pairin berjaya pertahan kerusi atas nama calon bebas untuk menewaskan calon Berjaya.

Empat PRK diadakan di Sabah, iaitu zaman pemerintahan PBS, empat wakil rakyat pembangkang (2 Berjaya, 2 USNO) melompat ke PBS. Secara otomatis, mereka dikenakan tindakan oleh parti masing-masing, di mana parti kemuka surat perletakan jawatan yang di simpan oleh parti kepada Speaker DUN. 

PRK pada 25.01.1986, Ahmad Baharom Abu Bakar Titingan, yang melompat dari Berjaya ke PBS, berjaya pertahan kerusi Balung sebagai calon PBS. Lau Pui Keong, juga keluar Berjaya yang bertanding atas nama PBS, berjaya pertahan kerusi Karamunting.  Sebaliknya, wakil rakyat USNO yang melompat ke PBS, gagal pertahan kerusi masing-masing. Saman Gulam yang keluar USNO dan bertanding sebagai calon PBS, dikalahkan oleh calon USNO, Zaki Gusmiah di Sukau. Othman Mohamad Yasin yang keluar USNO tidak bertanding pertahan kerusi Buang Sayang yang dimenangi calon USNO, Osu Sukam. 

Mark Koding, pemimpin kanan dan pengasas PBS dipecat keahlian parti yang secara otomatis tergugur status wakil rakyat kerusi Ranau. Dalam PRK Ranau, 9.12.1989, beliau yang bertanding atas tiket parti AKAR yang diasasnya kalah kepada calon PBS, Siringan Gubat. 

Tun Datu Mustapha Datu Harun, keluar USNO, parti yang diasaskannya menyertai UMNO berikutan kemasukan UMNO ke Sabah, terlucut ADUN Usukan. Dalam PRK Usukan 11.05.1991, beliau berjaya pertahan kerusinya atas nama calon BN. 

Pengguguran terakhir sebagai wakil rakyat yang melompat parti ialah kepada Mohd Nordin Salleh dan Wan Mohd Najib Wan Mohammad, ADUN Sungai Pinang dan Limbongan, dalam tahun 1991, setelah mereka meninggalkan Parti Semangat 46 untuk sertai UMNO. Dalam PRK pada 24.08.1991, mereka yang bertanding atas tiket gagal pertahan kerusi setelah kalah kepada calon Semangat 46; Mahmud Yaakob (Sungai Pinang) dan Samat Mamat (Limbongan). Keputusan yang dibuat oleh mahkamah mengekalkan Mohd Nordin dan Mohd Najib sebagai ADUN mengakhiri episod PRK lantaran wakil rakyat hilang jawatan ekoran lompat parti. 

Sebelum pindaan peraturan pilihan selepas PRU9, seseorang yang menganggota Dewan Undangan Negeri tidak boleh serentak menganggotai Dewan Negara (Senate). Seseorang ADUN yang hendak dilantik sebagai anggota pentadbir atau kabinet Persekutuan menerusi perlantikan sebagai senator perlu letak jawatan sebagai ADUN. PRK Balingian, terpaksa diadakan pada 9 hingga 11.06.1977, bila ADUN berkenaan, Salleh Jafaruddin, letak jawatan untuk diangkat sebagai senator untuk membolehkannya dilantik sebagai seorang Timbalan Menteri Persekutuan. 

Justeru beberapa pindaan yang boleh mengelakkan berlakunya PRK, amatlah wajar satu pindaan dalam peraturan dan pengurusan perjalanan pilihan raya di negara kita untuk mengurangkan politiking dengan menghadkan PRK. PRK hanya perlu dalam keadaan tertentu, terutamanya yang boleh mengganggu sesebuah kerajaan. Kiranya dengan berlaku kekosongan dalam dewan legislatif boleh menggugat kerajaan, contohnya kerajaan dibentuk dengan majoriti mudah. Kiranya berlaku sebarang kekosongan  dalam DUN Kedah, Perak, Melaka dan Sabah, kekosongan perlu disegerakan menerusi PRK. Kekosongan kerusi wakil rakyat di negeri-negeri parti pemerintah menguasai suara majoriti besar terutama memiliki dua pertiga majoriti, tidak perlu PRK. Kekosongan kerana kematian atau lain-lain sebab, boleh diuruskan seorang petugas lantikan kerajaan negeri sebagaimana amalan perlantikan Penyelaras DUN atau seumpamanya.

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan