Khamis, 11 Oktober 2018

PRK Port Dickson 6

POKOKNYA BERAPA PERATUS KELUAR MENGUNDI

Kempen hari-hari terakhir PRK P132 memperlihatkan semua pihak memberi perhatian kepada angka peratusan keluar mengundi pada hari pembuangan undi, Sabtu 13/10/2018. Calon Pakatan Harapan yang bertanding atas pakej bakal Perdana Menteri diperhatikan umum diharap mendapat sokongan mutlak. Kemenangan besar PH (yang menggunakan logo PKR) dengan majoriti 17,710 di kala lebih 83% pengundi keluar mengundi, dalam PRU14, adalah garisan  sasaran kerja jentera PH dala PRK P132. 

Tumpuan jentera pasukan kempen DS Anwar Ibrahim sudah pastinya berfokus kepada jumlah pengundi yang keluar mengundi seoptimun mungkin. Penekanan khusus kepada pengundi dalam bahagian pilihan raya P132 yang berada ada di luar kawasan sama ada di luar Negeri Sembilan atau di luar daerah Port Dickson, yang direkodkan melebihi 11,000 pengundi. Kemudahan mengundi hari cuti hujung minggu memudahkan pengundi berkenaan pulang mengundi di daerah mengundi masing-masing. Jumlah 15% pengundi yang merupakan pengundi luar cukup penting bagi semua parti atau calon yang bertanding lantaran ianya memberi berbagai kesan. Bagi calon PH, ianya memberi kesan keupayaan sasaran PH untuk menang bergaya, paling minima dapat pertahan saiz kemenangan. Bagi calon lain pencabar, kemampuan membolot undi sebanyak mungkin.

Tugasan SPR dalam setiap kali PRK ialah mensasarkan satu angka peratusan keluar mengundi yang tinggi. Setelah 3 kali PRK selepas PRU14, peratusan keluar mengundi yang rendah, iaitu di bawah 50%. Elemen ini menggambarkan wakil rakyat yang dipilih diputuskan oleh kumpulan minoriti, kerana majoriti atau lebih separuh pengundi mengabaikan penglibatan. 

Kemenangan selesa PH dalam PRU14 di 3 bahagian pilihan raya negeri Selangor, meletakkan majoriti pengundi berpandangan keputusan di 3 PRK tidak mengubah kuasa pemerintah negeri serta tidak terfikir PH akan hilang kerusi selamat. Dibimbangi pengundi di P132 mengambil sikap yang sama sebagaimana pengundi dalam PRK Sungai Kandis, Balakong dan Seri Setia.  peratusan keluar mengundi yang tinggi

Kegagalan calon PH mencapai majoriti undi yang menyakinkan serta kegagalan SPR dalam misi menarik jumlah keluar mengundi yang tinggi, secara langsung menjejaskan imej PH selaku pemerintah dan SPR di bawah pengurusan baru. 

Calon Pas yang hilang wang pertaruhan dalam PRU14 juga berdepan dengan kesukaran memperbaiki imej dan prestasi seandainya kesungguhan dan kesediaan pengundi keluar mengundi dengan peratusan yang tinggi. Harapannya, UMNO dan rakan-rakan dalam BN yang memboikot PRK P132, memberi peluang penyokongnya menunaikan dan menghormati hak-hak demokrasi. Berilah peluang kepada penyokong dan ahli BN meraikan tugasan individu setiap warganegara, hak dan kewajipan walaupun pada dasarnya parti mengambil keputusan memulaukan PRK ini. 

Kepada semua pengundi di P132, selamat menunaikan hak individu dalam sistem demokrasi, selamat mengundi.



 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan