Ahad, 7 Oktober 2018

PRK Port Dickson 5

DEMI DEMOKRASI PAS BERTANDING

Pas ikut serta dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) P132 Port Dickson sebagai memenuhi wadah sebuah organisasi bersifat nasional. Penyertaan Pas dalam PRK ini sekali imbas memperlihatkan cubaan Pas untuk melarikan diri daripada tanggapan penglibatan Pas hanya terbatas kepada ruang yang terhad. Penampilan Pas dalam PRK di kawasan campuran yang mempamirkan realiti kemajmukan masyarakat sebagai usaha mendekati realiti keperluan politik semasa.

Sebelum Pas terlibat dalam pakatan pembangkang sama ada Barisan Alternatif atau Pakatan Rakyat, prestasi Pas yang terkebelakang di negeri-negeri bahagian selatan Semenanjung atau Tanah Melayu. Jika ada mana-mana calon Pas berjaya mempertahankan deposit, sudah dikira satu kejayaan lantaran fenomena Pas hilang deposit adalah lumrah di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. 

Bila Pas bersendirian dalam PRU14, prestasi Pas kembali sebagaimana era sebelum wujud kerjasama Pas dengan parti-parti pembangkang utama. Dalam PRU14, calon Pas hilang wang pertaruhan dalam saingan tiga penjuru di P132 Port Dickson. Pas hanya mampu meraih 6,594 undi atau 10.75% dari jumlah undi sah, untuk menyelamatkan wang deposit memerlukan tidak kurang12.5% undi sah. Berbanding 59.06% dikumpulkan oleh calon PH dan 30.19% oleh calon MIC/UMNO. 

Bahagian pilihan raya P132 mempunyai 4 bahagian pilihan raya negeri atau kerusi DUN, di mana kawasan paling ramai pengundi Melayu, Bagan Pinang mempunyai 71.33% pengundi Melayu. Semasa Pas bekerjasama dalam pakatan pembangkang, Pas diperuntukan kerusi Bagan Pinang, di mana undi Pas mewakili pakatan pembangkang antara 20.81% hingga 30.92% dalam PRU11 (2004), PRU12 (2008) dan PRU13 (2013), dalam saingan dua penjuru menentang calon UMNO/BN. Dalam PRU14, Pas tidak meletakkan calon di Bagan Pinang, membolehkan calon PKR berdepan dengan calon BN dalam saingan dua penjuru, yang memberikan calon PKR mampu beri tentangan sengit dengan perolehan 42.17%, dengan majoriti kemenangan kepada BN dengan majoriti yang mengecut. 

Dalam PRU14, Pas hanya bertanding di kerusi Linggi dalam saingan 3 penjuru bersama calon UMNO/BN dan calon PKR. Linggi, tradisinya pembangkang mengagihkan kepada PKR. Sungguhpun UMNO/BN masih kekal di Linggi, tetapi perolehan undi yang semakin kecil, dengan meraih 48.53% undi sahaja berbanding 43.55% undi kepada PKR. BN menang dengan majoriti 661 undi berbanding majoriti besar 3,200 undi dalam PRU13. Dalam PRU14, Pas hanya perolehi 992 undi atau 7.93% sahaja. 


Berdasarkan kepada pengalaman dan penglibatan yang terhad dalam 4 PRU di atas, sejauhmanakah keupayaan Pas meningkatkan pencapaian dalam PRK ini. Menyedari keperluan dan tuntutan politik merentasi perkauman serta garisan geopolitik, Pas memerlukan lebih banyak pendedahan. Pendedahan serta kemunculan dalam kawasan campuran walaupun menempuh keperitan dalam melaksanakan tuntutan demokrasi menjadi asas gerakerja masa depan. Apabila Pas bersendirian, tidak lagi berikat dalam pakatan atau kerjasama politik dengan parti baik, seolah-olah Pas bermula semula.  

Berlainan dengan parti politik lain, penglibatan dalam politik kepilihanrayaan demi satu matlamat: kuasa. Perjuangan Pas berasaskan 3 matlamat asas: kuasa, tarbiyaah dan dakwah. Kejayaan Pas bukan semata-mata diukur kepada pencapaian kuantiti; berapa undi yang berjaya dipungut. Peluang menyampaikan mesej dakwah serta mesej pendidikan ukhrawi dan duniawi, dapat disentuhi menerusi pergerakan jentera parti dalam PRK. Kesempatan bertemu mata atau bersua secara langsung dengan pengundi menerusi kempen dari rumah ke rumah mendekatkan mesej keperluan dan keberadaan Pas dalam politik demokrasi. Tambahan pula, pemboikotan UMNO dalam PRK P132 serta  penolakan rakyat ke atas UMNO dan BN dalam PRU14, ruang mendekati pengundi dipenuhi oleh Pas.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan