Jumaat, 19 Oktober 2018

Wakil Rakyat Perlu Banyak Membaca

WAKIL RAKYAT PERLU PERSIAPAN RAPI SEBELUM BERHUJJAH DI DEWAN

Perbahasan YB Batu Kawan, P. Kasthuriraani, di Dewan Rakyat, semalam yang banyak menerima kritikan bukan sekadar menjejaskan kredibiliti seorang anggota badan perundangan, malah boleh merosakkan imej badan tersebut. Perbahasan beliau yang boleh ditonton menerusi kemudahan secara langsung atau rakaman dalam you tube memberikan kekeliruan fakta. Fakta yang dihujjahkan menggambarkan kecetekan ilmu dan kedangkalan  maklumat. Amat jelas YB Batu Kawan, tidak mendapat maksud yang tepat mengenai Syiah dan Wahabi.

Perbahasan di Dewan Rakyat sepatutnya lebih bersifat akademik dan perpaksikan protokol rasmi, harus dipisahkan dengan ucapan bersifat umum di medan lain. Justeru ahli Dewan Rakyat adalah ahli politik, pemisahan antara institusi rasmi dan eksklusif dengan medan awam yang terbuka harus diraikan. 

Dewan Rakyat atau Parlimen adalah badan legislatif tertinggi yang mengambil tanggungjawab membentuk undang-undang dengan membahas dan meluluskan rang undang-undang  serta pembentukan dasar negara. Seseorang ahli dewan selaku pembuat dasar negara seharusnya mempunyai ilmu serta persiapan yang secukup untuk berbahas dan membuat cadangan serta teguran. 

Dewan Rakyat bukan sekadar medan mempertontonkan kehebatan retorik dalam mempertahankan dasar kerajaan, mempertahankan dan menyuarakan kehendak rakyat serta membetulkan perjalanan jentera pemerintah demi kesejahteraan rakyat dan negara. Justeru itu, pelengkap utama persiapan seseorang ahli ialah sumber yang banyak, lengkap dan tepat, semuanya menerusi pembacaan atau homeworks yang teratur. 

Penulis amat tertarikh dengan homeworks Fan Yew Teng (DAP-Kampar) bila membaca handsard Dewan Rakyat dalam tahun 1970an. Perbahasan beliau cukup details dengan sumber rujukan yang established dan berwibawa. Fan seorang yang cukup rajin membaca dan membuat rujukan. Lantaran itu bila membaca handsard ucapan beliau, menampakkan kehebatan institusi Dewan Rakyat itu. Sekadar membaca handsard saja sudah dapat meletakkan kehebatan beliau sebagai seorang ahli legislatif, walaupun masa itu belum ada siaran langsung atau rakaman audio.

Zulkiflee Mohamad (Pas-Bachok), Mohd Asri Haji Muda (Pas-Pasir Puteh), Tan Chee Khoon (SF-Batu), Fadzil Noor (Pas-Pendang) adalah pembahas dengan butiran bernas semasa mereka menduduki Dewan Rakyat, dahulu.  Mereka boleh berhujjah dan berbahas berjam-jam di dewan, dengan fakta-fakta yang menarik dan membina. 

Wakil rakyat Parlimen memain peranan lebih besar sebagai legislator berbanding wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN). Wakil rakyat Parlimen menentukan hala tuju negara, sementara wakil rakyat DUN dengan bidang yang terbatas lebih kepada kerja-kerja personal touch dengan rakyat. Rakyat memerlukan wakil rakyat untuk bantuan kebajikan dan keselesaan hidup. Apa yang yang orang ramai perlukan ialah penambaikan kemudahan asas, bantuan kewangan dan kecemasan. Semuanya berkait dengan wakil rakyat DUN.



 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan