Isnin, 7 Mei 2018

Undi pos

`

UNDI POS YANG TERDEDAH KEPADA PENYELEWENGAN HAK PENGUNDI

Kemudahan pengundian secara pos telah diperluaskan keperluannya lantaran dalam mana-mana pilihan raya sama ada PIlihan Raya Umum (PRU) atau Pilihan Raya Kecil (PRK), pola keputusan pemilihan adalah seragam. Dua pertiga  undi akan pergi ke Barisan Nasional. Dalam PRU12, bagi saluran undi pos, di N.32 Gaal (dalam P.028 Pasir Puteh), BN perolehi 58 undi (66.7%), sementara Pas dapat 29 undi (33.3%). Dalam PRU13, BN perolehi 86 undi (63.8%), sementara Pas perolehi 49 undi (36.2%). 

Mengambil data keputusan PRU12, bagi bahagian-bahagian pilihan raya negeri dalam bahagian pilihan raya Persekutuan, P.028 Pasir Puteh, memperlihatkan perolehan undi pos dalam satu bentuk yang hampir sama. Undi pos di N.29 Selising: BN 80 undi (67.8%), Pas 38 undi (32.2%), N.30 Limbongan; BN 207 undi (68.7%), Pas 94 undi (31.2%), N.31 Semerak: 60 undi (66.7%), Pas 30 undi (33.3%), N.32 Gaal: BN 58 undi (66.7%), Pas 29 undi (33.3%). 

Keseragaman atau uniformity pencapaian setiap parti memperlihatkan ada peranan pihak lain yang memanipulasi mekanisme undi pos agar setiap parti mendapat kesegaman undi. Pola tersebut secara tafsiran mudah, sudah ada satu rangka penentuan agar undi setiap parti sudah diprogramkan. 

Pemilih yang diberi kemudahan (malah diwajibkan) menjadi pengundi pos ialah petugas pilihan, anggota polis, anggota tentera dan isteri, dan pengamal media. Dalam PRU14, kemudahan ini diperluaskan ke 9 lagi petugas perkhidmatan awam; Angensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), Jabatan Penjara, Jabatan Kesihatan (kerajaan sahaja), Sukarelawan Polis (PVR), Angkatan Pertahanan Awam (APM), Jabatan Imigresen, Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Jabatan Pendafaran Negara dan Jabatan Pendaftaran (yang bertugas di UTC).

Berdasar sample di atas, membuktikan persepsi masyarakat awam bahawa undi pos adalah undi bonus dan undi yang sudah diprogramkan untuk membantu BN. Ada kebenarannya, pergantungan kepada undi pos sebagai antara alatan sambung hayat BN, maka kemudahan undi pos diperluaskan kepada pengundi tertentu. 

Seseorang pemilih yang mengundi secara pos akan dibekalkan kertas undi terlebih awal, biasanya satu minggu sebelum hari pengundian. Kertas undi akan diposkan atau pemilih boleh mengambil sendiri kertas undinya atau mewakilkan kepada seseorang untuk mengambil kertas undi bagi pihaknya. Kertas undi berkenaan hendaklah diposkan kepada pihak pengurus pilihan raya di kawasan ianya menjadi pemilih berdaftar atau serahan tangan dengan memasukkan dalam sampu yang telah dibekalkan, sebelum waktu tutup pengundian biasa. Sebagaimana kertas undi biasa, pengiraan  undi akan dijalankan dengan kehadiran ejen kiraan undi mewakili calon.

Kertas undi pos terdedah kepada pembelian undi. Undi pos boleh membiakkan rasuah dalam pilihan raya. Berlaku tawar menawar pembelian kertas undi atau upahan memilih parti. Penambahan bilangan pengundi pos lantaran memperuaskan kriterea pemilih sebagai penambahan jaminan keupayaan parti pemerintah memanipulasikan undi pos. Justeru memiliki sumber kewangan yang terjamin, memperluaskan ruang parti untuk membeli atau memberikan ganjaran apabila kesanggupan pemilih menyetujui hasrat  parti berkenaan.

Walaupun Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) akan menugaskan seramai 4 orang pegawainya untuk memantau perjalanan PRU14 pada 9/5/2018 nanti, ianya sekadar dapat menambahbaik pemberian wang kepada pengundi, supaya ianya tidaklah terlalu terbuka. Pengundi diarahkan bersumpah untuk mengundi sesuatu parti di tempat tertutup sebelum diberikan wang saguhati kesanggupan memangkah parti berkenaan. Pengundi lari luar kawasan yang balik mengundi di kampung akan diberikan saguhati dalam bentuk wang tunai dengan kadar tertentu. 


 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan