Selasa, 15 Mei 2018

Petugas SPR carcamurba 2

PETUGAS PILIHAN RAYA MENCACATKAN KEWIBAWAAN SPR

BAHAGIAN 2
Ketua Tempat Mengundi (Polling Officer) atau KTM sebagai ketua urusan di setiap saluran pengundian menampakkan ketidaktelitian dalam tugasan yang diamanahkan mewakili Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).  Pengurusan dalam bilik pengundian dalam PRU14 baru-baru ini dilaporkan berlaku kegagalan KTM mematuhi peraturan yang digariskan oleh SPR. Sedangkan ejen-ejen tempat mengundi (polling agents) dan ejen kiraan undi (counting agents) sebagai pemerhati mewakili calon, mendapat taklimat dan maklumat terperinci diberikan oleh calon atau parti masing-masing. 

Pihak calon atau parti sudah memberikan maklumat lengkap dokumen yang sepatutnya digunakan dalam urusan pengundian:

Borang 10 (Akuan Mengenai Identiti Dan Penamaan): diisi oleh seseorang  untuk membantu seseorang pemilih yang perlu dibantu atas sebab-sebab kesihatan dan fizikal, dan dipersetujui oleh pemilih berkenaan.

Borang 10A (Akuan Mengenai Keengganan Mengeluarkan Kertas Undi) : diisi oleh KTM apabila beliau  tidak perlu mengeluarkan kertas undi kepada seseorang pemilih yang keesahan sebagai pemilih diragui.

Borang 13 (Penyata Kertas Undi):  diisi oleh KTM untuk mengesahkan bilangan kertas undi yang disediakan untuk pengundian dan bilangan kertas undi yang digunakan apabila tamat tempoh pengundian. Borang ini hendaklah ditandatangan pengesahannya oleh semua wakil calon sebelum urusan kiraan undi bermula. 

Borang 14 (Penyata Pengundian Selepas Pengiraan Undi): Borang ini diisi oleh KTM dan ditandatangi sebagai pengesahan oleh semua wakil kiraan undi mewakili calon. KTM hendaklah menyediakan satu salinan untuk diberikan kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya di Pusat Penjumlahan Undi, dan menyediakan salinan secukupkan untuk diberikan kepada semua petugas yang mewakili calon.

Dalam PRU14 lepas, setengah PKM tidak menyediakan salinan Borang 14 kepada wakil calon. Wakil calon yang bertugas sebagai ejen mengira undi menyediakan salinan , Borang 14 yang diisi sendiri, tidak dilayan,  KTM enggan tandatangan. Dalam peraturan pengurusan pengundian SPR dengan jelas menyebut KTM perlu menyediakan salinan Borang 14, penyata keputusan undi mengikut saluran mengundi untuk simpanan calon. 

Borang 14 amat penting kepada calon khususnya untuk semakan pengistiharan keputusan setiap saluran tempat mengundi di pusat penjumlahan undi. Borang 14 adalah dokumen penting untuk petisyen pilihan raya, implikasi  timbul keraguan atau kecurigaan perjalanan pilihan raya. 

Seandainya tindakan KTM tidak membekalkan Borang 14 berupa satu perancangan, untuk menyusahkan parti tertentu, akan memberikan imej tidak baik bagi SPR memberikan perkhidmatan terbaik. KTM yang sepatutnya tidak memihak kepada mana-mana parti atau calon, sepatutnya mempertahankan kewibawaan SPR sebagai badan bebas menjalankan tugasan pilihan raya.
 
  

  
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan