Khamis, 30 November 2017

GST & PRU14

KESAN GST KEPADA KECENDERUNGAN PENGUNDIAN PRU14

Isu cukai baranan dan perkhidmatan atau goods and services tax (GST) yang mula berkuatkuasa 01/04/2015 adalah isu popular menjelang Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14). Bajet Kerajaan Persekutuan, setiap tahun, di samping sebagai satu mekanisme peningkatan pendapatan negara menerusi sistem percukaian, sentiasa diimbangi dengan penambahbaikan meningkatkan kebajikan masyarakat terbanyak. Cukai pendapatan berkecenderungan berkurangan kadar atau peratusan cukai serta pertambahan pelepasan setiap kali bajet Persekutuan dibentangkan. 

Cukai adalah satu mekanisme keadilan masyarakat sebagaimana zakat yang bertujuan untuk mewujudkan perimbangan sosial antara manusia. Mereka yang dikurniakan limpahan rahmat dan rezeki bertanggungjawab membantu golongan yang kurang bernasib baik dan nikmat rezeki yang kurang. 

Dalam hal perimbangan sosial, sistem percukaian amalan negara kita sudah menjadikan asas keadilan sosial untuk pengaturan tanggungjawab pembayaran cukai. Lebih banyak kenaan cukai pendapatan golongan super rich iaitu golongan 20% teratas dalam struktur sosio-ekonomi penduduk Malaysia, sementara berbagai intensif demi mengurangkan beban cukai bagi golongan sederhana iaitu kumpulan 40% rakyat yang berada di strata pertengahan. Kumpulan 40% terbawah, tidak terlibat dengan cukai pendapatan, dan diringankan bebanan hidup dengan pemberian BR1M. 

Selaku warganegara dan penghuni, rakyat memainkan peranan sebagai pembayar cukai yang membayar berbagai cukai untuk memenuhi keperluan kehidupan, cukai langsung seperti cukai jalan, cukai tanah, cukai premis, cukai hiburan, serta cukai tak langsung melibatkan cukai jualan serta terbitan dari cukai eksais. 

Bila dilaksanakan GST pada kadar 6% bagi sebahagian barangan dan perkhidmatan, walaupun ada pengecualaian beberapa barangan tertentu, nama umumnya GST adalah satu kenaan cukai bagi semua barangan dan perkhidmatan. Persoalan umum, orang ramai atau sesiapa saja selaku pengguna, terlibat pembayaran cukai bila membeli barangan dan menggunakan perkhidmatan. Sepatutnya cukai dikenakan untuk membolehkan secara tak langsung satu golongan rakyat membantu satu golongan rakyat yang lain demi keadilan sosial, penyamarataan dan pengorbanan. GST memaksa setiap pengguna tanpa status, umur dan taraf sosial sama-sama membayar cukai demi negara. 

Dalam ekonomi yang lembab,  bebanan cukai yang menghadkan penggunaan barangan turut mengurangkan keupayaan penggunaan memenuhi keperluan kehidupan. Wujudnya GST secara langsung mendorong kenaikan harga barangan dan akan meningkatkan kos kehidupan. Berada dalam suasana peluang pekerjaan yang terbatas, menghimpit kehidupan rakyat, sentimen rakyat pasti akan berubah. Tinggal dalam situasi kehidupan kesan kenaikan kos kehidupan hasil bebanan cukai, apakah sokongan pengundi Melayu kepada UMNO/BN sebagaimana dalam PRU13 akan kekal. 

Sokongan pengundi Melayu yang dikenalpasti  35% daripadanya membentuk penyokong tegar UMNO berjaya mempertahankan UMNO sebagai parti dominan dalam PRU13, apakah akan mengekalkan pendirian.  Menarik untuk diperhatikan dalam PRU14, apakah golongan pengundi atas pagar Melayu yang membentuk lebih 20% pengundi Melayu, yang sensitif dengan isu kos kehidupan dan peluang pekerjaan, yang terpaksa menyokong UMNO kerana tiada alternatif lain, akan kekal sebagaimana PRU13 atau menyisihkan UMNO/BN dalam PRU14. 

Sungguhpun Pas adalah alternatif kepada UMNO, khusus untuk pengundi Melayu, mereka memilih UMNO/BN kerana Pas bekerjasama dengan DAP yang dibenci oleh pengundi Melayu, tetapi hari ini, Pas sudah tiada apa-apa kaitan dengan DAP. Mungkinkah berlaku swing undi Melayu dari UMNO, atas faktor Pas sebagai alternatif kepada UMNO. Satu fakta yang tidak harus dilupai ialah peranan dan kemampuan parti serpihan UMNO, PPBM (Bersatu) pimpinan bekas Perdana Menteri. Dalam suasana, orang ramai membenci UMNO atas beberapa salahlaku dan ketidaktelusan, umum sedang memerhati sejauh mana isu semasa khususnya peningkatan kos kehidupan membantu berlaku ayungan sokongan UMNO/BN dalam PRU14 nanti.

Kenaikan kos kehidupan di mana GST adalah penyebab utama memungkinkan berlaku pergerakan sokongan BN kepada alternatif UMNO iaitu Pas dan kepada Pakatan Harapan. Pakatan Harapan yang didokongi oleh kepimpinan politik berfahaman politik liberalisme pragmatik, sosialis dan sosial demokrat yang jauh ke depan membawa isu-isu kebajikan masyarakat, sedang diperhatikan sejauhmana mampu menarik sokongan pengundi yang tidak berpuashati dengan UMNO.  Sungguhpun mereka marah dan tak puas hati dengan UMNO, mereka terpaksa mengundi BN dalam PRU13 lantaran tiada pilihan lain, dalam masa yang sama mereka membenci DAP, menyebabkan mereka tidak memilih Pakatan Rakyat. 

Kesan GST yang berkait rapat dengan kenaikan kos kehidupan berkecenderungan memberi implikasi kepada ketiga-tiga pelaku utama dalam PRU14 dalam mengaut undi Melayu-Muslim yang mangambil sikap atas pagar dalam PRU13; i. UMNO bersama BN akan hilang sokongan, ii. Pas yang bersendirian, akan menjadi perhatian, pengundi yang tak puas hati dengan UMNO dan benci DAP, iii. Pakatan Harapan yang dikepalai DAP, mampu menarik perhatian lantaran peranan PPBM (Bersatu).   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan