Ahad, 25 Mei 2014

PRK Bukit Gelugor 2: ke arah sistem dua parti

PRK BUKIT GELUGOR: SATU KEGAGALAN CALON MESRA BN

Pilihan Raya Kecil P051 Bukit Gelugor menyerlahkan sebuah kegagalan Barisan Nasional selaku parti menguasai Kerajaan Persekutuan. Sungguhpun, BN mengaku kalah sebelum bertarung yang sepatutnya perlu meletakkan calon, kerana BN bukan pembangkang di Parlimen. 

Cara penonjolan berita oleh media arus perdana, khususnya media rasmi Kerajaan Persekutuan seolah-olah Parti Cinta Malaysia (PCM) dan calon-calon Bebas adalah mewakili BN. Sejak hari penamaan calon, TV1 bila menyebut nama calon bertanding diletakkan calon PCM mendahului calon-calon lain. Media cetak arus perdana memberi liputan lebih besar kepada calon PCM, calon Bebas, dengan berita tercorot untuk calon DAP, selaku parti yang mempertahankan kerusi. Belum pernah berlaku dalam mana-mana pilihan raya di negara kita, dalam tempoh 40 tahun terakhir, liputan meluas diberikan dalam media. 

Perolehan undi sekadar 3,583 undi atau  7.81 peratus undi sah, oleh calon PCM, Naib Presidennya Datuk Huan Cheng Guan, memperlihatkan bukan kegagalan PCM tetapi kegagalan BN yang berlindung di belakang tabir. Calon Bebas, Mohamed Nabi Bux Mohamed Nabi Abdul Sathar, pungut  799 undi (1.74 peratus) dan Abu Backer Sidek Mohammad Zan cuma dapat 225 undi (0.49 peratus undi sah). Perolehan undi ketiga-tiga calon ini yang secara langsung hilang wang pertaruhan kerana gagal memeungut 12.5 peratus undi, tidak sepadan dengan highlights dan keistimewaan yang diraikan oleh media. 

Sepatutnya PCM, sebagai parti pembangkang yang tidak pernah memenangi sebarang kerusi dalam mana-mana pilihan raya, diletakkan dalam kelompok ketiga parti politik di Malaysia. Kelompok pertama BN, kelompok kedua ialah pakatan pembangkang DAP-PKR-Pas dan kelompok ketiga ialah parti lain. Pencapaian PCM yang sepatutnya tinggi lantaran ruang diberikan BN, menjelaskan politik demokrasi kepilihanrayaan Malaysia tidak memerlukan kelompok ketiga, sebagai pilihan pengundi yang menolak BN atau Pakatan Rakyat.

Kejayaan DAP menerusi Ramkarpal Singh yang memungut sebanyak 41,242 undi atau 89.95 peratus dari jumlah undi sah dengan majoriti besar 82.13 peratus atau 37,659 undi, memperkukuhkan peranan DAP serta Pakatan Rakyat dalam agenda politik masa depan kepada sistem dua parti. Dengan cuma 56.04 peratus atau 46,099 pengundi dari jumlah lebih 82,000 pengundi keluar membuang undi, kejayaan calon DAP ini secara relatifnya diseifatkan berjaya walaupun undinya serta majoriti yang menurun di kala 85.35 peratus keluar mengundi dalam PRU13 tahun lepas.

Empat elemen menarik hasil dari PRK P051 hari ini:

1. Kegagalan peranan media arus perdana pro BN dalam peranannya mengurangkan kemenangan parti lawan. Media memberi ruang yang lebih kepada pencabar calon PCM dan calon Bebas.

2. Pengundi hari ini menyedari bahawa demokrasi pilihanraya di Malaysia menuju ke sistem dua parti. Usaha membentuk kuasa ketiga atau multiparty sudah semakan tidak sesuai. Penyertaan PCM dalam PRK ini tidak memberi sebarang kesan.

3.  Penurunan undi calon baru bukan kerana tidak dapat menandingi populariti calon dulu tetapi penurunan undi adalah peratusan keluar mengundi yang rendah.

4. Ketiadaan cabaran dari calon BN, menjadikan pilihan raya ini adalah pilihan raya yang paling aman dan tenteram, berbanding dengan mana-mana PRK sebelum ini. 


25/05/2014

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan