Rabu, 6 November 2013

PRK Sungai Limau

PRK SUNGAI LIMAU MENAFSIRKAN UNSUR-UNSUR PASCA PRU13

Pilihan raya kecil (PRK) N20 Sungai Limau, kelmarin mempertontonkan beberapa elemen menarik untuk ditafsirkan sebagai episod pasca PRU13. Di mana unsur-unsur ini sebahagiannya boleh dijadikan asas dan panduan untuk penyusunan kerja ke arak persiapan untuk PRU14.

Tahniah buat Ustaz Mohd Azam Abdul Samad mempertahankan kerusi tradisi Pas, walaupun dengan majoriti, undi popular serta peratusan undi yang menurun berbanding PRU13, 5 bulan lalu. Calon UMNO-BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim, juta layak diberi ucapan syabas walaupun tidak menang, di atas pengorbanan seorang ahli akademik memasuki gelanggang kubu musuh. 

Dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, siaran regular TV1, semalam, Prof Dr Mansor Mohd Noor, Setiausaha Tugas-tugas khas Majlis Profesor Negara (MPN) dengan selamba menjawab soalan tepi longkang oleh pengacara rancangan tersebut. Soalannya, apakah harapan kepada mandat yang diberikan oleh pengundi Sungai Limau untuk YB baru. Prof Mansor menyatakan keputusan PRK Sungai Limau adalah panduan untuk kerajaan baru Kedah; selama 5 bulan sejak jadi Datuk Mukriz pegang teraju kerajaan negeri Kedah, tiada apa-apa program pembangunan yang nampak terlaksana.

Prof Mansor juga berpendapat, kerja-kerja korek dan tampal jalan berlubang, tidak sesuai di Sungai Limau. Latar belakang Sungai Limau adalah pembangunan agama menerusi institusi pondok, yang sudah berakar umbi sejak puluhan tahun. Apakah halatuju perancangan pendidikan berlatar belakang pondok ke arah keperluan pembangunan kemanusiaan di masa depan.  

Politik mengula-gulakan pengundi terus menjadi tradisi jentera kempen, tetapi sebaliknya dalam masa yang sama mengajak rakyat kurangkan penggunaan gula. 

Majoriti 1,084 undi dipungut oleh Ustaz Mohd Azam boleh dikira agak tinggi. Ianya tidak adil untuk dibandingkan majoriti besar diperolehi arwah TS Azizan Abd Razak, setiap kali berjaya mempertahankan kerusi dalam PRU10 (2,621), PRU11 (1,080), PRU12 (3,212) dan PRU13 (2,774 undi). Sepatut lebih rasional dilihat rekod TS Azizan, bila menang buat kali pertama dalam PRU9, dengan majoriti 196 undi sahaja. 

Umumnya, undi calon Pas adalah merosot bila dibandingkan dengan pilihan raya lepas. Rekod TS Azizan selama 5 penggal menjadi wakil rakyat, tidak boleh dibanding dengan cubaan sulong Ustaz Azam. Undi Pas merosot dari 55.62 peratus dalam PRU13 kepada 52.56 dalam PRK, sementara peratusan undi UMNO-BN naik dari 44.01 peratus kepada 47.83 peratus. Ini berikutan kemerosotan undi calon Pas sebanyak 1,225 undi atau susut 9.21 peratus, sementara undi UMNO-BN, naik sebanyak 465 undi atau kenaikan 4.42 peratus. 

Ke mana baki kemerosotan undi Pas, 760 lagi sepatutnya masuk dalam bakul BN. Itulah kesannya hari mengundi pada hari bekerja dan kerajaan negeri tidak istiharkan cuti.     
  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan