Sabtu, 23 September 2023

Peruntukan Ahli Parlimen

 MENGAPA KERAJAAN MADANI TAK BAGI PERUNTUKAN UNTUK AHLI PARLIMEN PEMBANGKANG

Menarik juga bila beberapa orang Ahli Parlimen dari blok pembangkang membangkitkan peruntukan untuk mereka dinafikan berbanding dengan layanan beberapa kerajaan negeri tadbiran Perikatan Nasional (PN) meraikan peruntukan untuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang. Tindakan kerajaan Madani yang mentadbir kerajaan Persekutuan memberikan alasan kegagalan 74 orang Ahli Parlimen PN yang mendominasi blok pembangkang memenuhi syarat berunding dengan pihak kerajaan, sebagai alasan peruntukan belum diturunkan hingga kini. 

ADUN Pembangkang dari PH dan UMNO diberikan peruntukan tahunan  oleh kerajaan-kerajaan negeri di bawah tadbiran PN; Perlis, Kedah dan Kelantan. Tiada peruntukan di Terengganu, lantaran kemenangan PN 32-0. Di negeri Johor, peruntukan RM200,00.00 untuk semua ADUN termasuk pembangkang yang mula diperkenalkan zaman pentadbiran Dato' Hasni Mohamad diteruskan oleh pentadbiran hari ini. Di Perak, peruntukan lebih besar diberikan kepada ADUN termasuk pembangkang; RM100,000.00 berupa outright grant, RM200,000.00 untuk projek-projek kecil untuk masyarakat dan RM84,000.00 untuk pengurusan Pusat Khidmat ADUN. 

Setiap Ahli Parlimen diberi peruntukan dalam jumlah tertentu oleh kerajaan Persekutuan untuk digunakan di kawasan masing-masing. 

Seseorang Ahli Parlimen boleh memohon peruntukan untuk pembangunan di kawasan mereka seperti pembinaan dewan komuniti yang baru, 

Mereka juga boleh memohon peruntukan dalam bentuk geran atau sumbangan kepada NGO atau pertubuhan lain di kawasan mereka. 

Dalam amalan di negara kita, peruntukan ini berubah mengikut masa lantaran perubahan nilai harga barangan dan kos hidup. Asalnya dari jumlah peruntukan RM100,000.00, naik ke RM500,000.00, terus ke RM1,000,000.00 semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN), sehingga Parlimen penggal 13, berakhir Mei 2018. Semasa pentadbiran BN, peruntukan Ahli Parlimen disalurkan ke Ahli Parlimen BN atau penyokong kerajaan sahaja, sementara di kawasan tidak diwakili oleh wakil rakyat BN atau kawasan BN kalah, diuruskan oleh Ketua UMNO Bahagian di kawasan berkenaan. 

Setelah pucuk kepimpinan negara bertukar lantaran kekalahan BN dalam PRU14, di bawah pentadbiran 22 bulan kerajaan Pakatan Rakyat (PH) pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, peruntukan diberikan kepada Ahli Parlimen pembangkang, sebagaimana jadual di bawah.  Tan Sri Mahyuddin Mohd Yassin dan DS Ismail Sabri Yaacob meneruskan agihan peruntukan yang diinsiatif oleh kerajaan 22 bulan.

 Jadual 1

PERUNTUKAN SEORANG AHLI PARLIMEN 2020


PENYOKONG KERAJAAN

PEMBANGKANG


Pembangunan

RM2,000,000.00

RM100,000.00

Geran & sumbangan

RM1,500,000.00

Tambahan (Malaysia Timur sahaja)

RM500,000.00

tiada

Pusat Khidmat

RM300,000.00

tiada

 Sebaliknya kerajaan baru hasil PRU15 hingga hari ini (23/09/2023) masih tidak memberi peruntukan kepada anggota pembangkang, dengan peruntukan RM3.8 juta untuk penyokong kerajaan dan RM0 untuk penghuni blok pembangkang. Malah negeri-negeri miskin seperti Kelantan dan Perlis mengambil langkah bertentangan dengan kerajaan Persekutuan, bersama negeri-negeri yang lebih maju, Johor, Perak dan Kedah, memberikan peruntukan sama rata kepada semua wakil rakyat. 

Peruntukan untuk Ahli Parlimen terkandung dalam Belajawan Negara. Soalnya, ke mana salurannya ianya diperturunkan untuk dibelanjakan kepada rakyat yang membayar cukai. Mungkinkah instrument yang sama dibelanjakan menerusi pihak yang tidak dipilih oleh rakyat atau pihak yang kalah dalam pilihanraya, sebagaimana amalan zaman pemerintahan BN dulu. Sungguhpun setiap orang Ahli Parlimen menerima elaun asas sebanyak RM16,000.00 sebulan, bayangkanlah mereka terpaksa menggunakannya untuk urusan pusat khidmat, ziarah kematian, ziarah rakyat ditimpa musibah dan majlis kahwin di samping sumbangan untuk rakyat yang terdesak dan terhimpit kehidupan. Perbelanjaan tersebut tidak disenaraikan sebagai antara elaun dan kemudahan dimiliki seseorang Ahli Parlimen. Antara kemudahan lain; elaun hadir sidang Parlimen, elaun sertai mesyuarat dan bengkel agensi kerajaan, elaun keraian, elaun perjalanan (termasuk bayaran tol dan petrol), elaun pemandu, elaun telefon, elaun pakaian majlis.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan