Isnin, 10 Ogos 2020

PRN Sabah 1


SABAH MENGITAR SEMULA MENCARI MANDAT RAKYAT


Kerajaan negeri Sabah di bawah kepimpinan Parti Warisan Sabah telah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada hari Khamis, 30/07/2020 lepas. Tindakan diambil Ketua Menteri DS Shafie Afdal lantaran usaha-usaha terancang mengulingkan kerajaan negeri menerusi perpindahan beberapa Ahli Dewan Udangan Negeri (ADUN) kerajaan ke blok pembangkang untuk mengurangkan majoriti kerajaan. Diberitakan seramai 13 ADUN blok kerajaan akan berbuat demikian untuk menyakinkan penguasa negeri Yang di-Pertua Negeri bahawa kerajaan yang ada sudah hilang sokongan majoriti.

Kerajaan negeri Sabah di bawah pimpinan Parti Warisan adalah sebuah kerajaan yang kukuh dengan penguasaan lebih dua pertiga ahli di dewan legislatif yang dianggotai oleh 45 ADUN; 31 dari  Warisan, 6 DAP, 2 PKR dan 2 UPKO bersama 4 ADUN dilantik. Apabila kerajaan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan tumbang lima bulan lepas diikuti kejatuhan kerajaan negeri Johor, Melaka, Perak dan Kedah, sudah kedengaran episod pertukaran kerajaan akan ikut berlaku di beberapa negeri, dengan sasaran utama ialah Sabah. Diukur dengan jumlah anggota kerajaan yang besar berbanding dengan Melaka, Perak atau Kedah yang terbentuk di atas majoriti tipis, sukar untuk meletakkan Sabah sebagai salah satu negeri yang bakal bertukar kerajaan menerusi mekanisme hilang majoriti.

Lantaran latar belakang pembentukan kerajaan negeri Sabah ekoran Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) terdedah kepada kemungkinan berlaku keruntuhan kerajaan ada rasionalnya. Parti Warisan yang mengadakan kerjasama pilihan raya dengan DAP dan PKR, dengan mekanisme tiada pertindihan calon parti-parti berkenaan di mana-mana bahagian pilihan raya atau kerusi. PRU14 memberikan Warisan 21 kerusi, DAP 6 kerusi, PKR 2 kerusi yang menjumlahkan 29 kerusi. Barisan Nasional (BN) menguasai 29 kerusi dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) 2 kerusi. Awalnya cubaan BN membentuk kerajaan dengan bantuan STAR untuk mendapatkan majoriti mudah 31 kerusi. Cubaan BN terbantut apabila 6 orang ADUN BN (4 UMNO, 2 UPKO) sertai blok Warisan-DAP-PKR  menjadikan jumlah penyokong blok berkenaan berjumlah 35 kerusi untuk dapat laluan membentuk kerajaan, berbanding blok BN-STAR berbaki 25 kerusi.

BN yang memenangi PRU14 menerusi 17 kerusi oleh UMNO, 6 PBS, 5 UPKO dan 1 PBRS, menjadi semakin tersorot selepas kehilangan kuasa di peringkat DUN Sabah serta peringkat Persekutuan. 16 ADUN UMNO meninggalkan UMNO, bermula dengan 4 ADUN beberapa hari selesai PRU14, dan berakhir dengan 8 ADUN menyertai Parti Bumiputera Bersatu Malaysia (Bersatu). UPKO, PBS dan LDP bersama Gerakan keluar BN selepas PRU14. BN Sabah hanya tinggal dua kerusi dalam DUN Sabah; seorang ADUN UMNO dan seorang ADUN PBRS.

Tumbangnya kerajaan Persekutuan pimpinan PH memberikan perubahan besar kedudukan ADUN dalam DUN Sabah yang asalnya 45 di blok kerajaan; 31 Warisan, 6 DAP, 2 UPKO, 2 PKR dan 4 ADUN dilantik, sementara baki 20 ADUN di blok pembangkang.  Melompatnya 13 ADUN dari blok kerajaan menyertai 20 ADUN lain, menjumlahkan 33 ADUN untuk membantu bekas Ketua Menteri, DS Musa Aman mengemukakan status  declaration, menyakinkan pembentukan kerajaan baru, dengan majoriti mudah. Berdepan dengan situasi ini, kepimpinan kerajaan negeri membuat keputusan membubarkan DUN untuk memberi peluang rakyat memberikan mandat baru. 
 
Tindakan pantas kerajaan pimpinan Warisan temui Yang di-Pertua Negeri memohon pembubaran DUN, sebelum kumpulan ADUN kemukakan senarai ADUN beralih camp, langkah yang terpaksa diambil untuk merungkai kemelut perebutan kuasa. Mengembalikan kepada rakyat membuat keputusan adalah lebih adil atas semangat demokrasi menghormati hak dan suara rakyat. 
 
Pembubaran DUN buat kali ketiga untuk selesai politik Negeri Di Bawah Bayu ini memaparkan keunikan politik Sabah menyelesaikan kemelut yang berbeza dengan negeri-negeri lain. Cuma kerajaan negeri Sarawak di bawah pimpinan BN pernah mengambil pendekatan sama bila berdepan krisis kepimpinan negeri dalam tahun 1987. 
 
Hubungan kurang mesra antara kerajaan Persekutuan dengan negeri di bawah kepimpinan Tun Datu Mustapha Datu Harun dalam tahun 1975, mencetuskan krisis kepimpinan. Kuala Lumpur memberikan inspirasi kumpulan kepimpinan negeri, khususnya United Sabah National Organisation  (USNO) mencari satu alternatif kepada kepimpinan yang ada. Setiausaha Agung USNO, Datuk Harris Mohd Salleh meletak jawatan parti dan ahli kabinet negeri, dalam usaha menzahirkan pertentangan secara terbuka, mengumpul sokongan. Beliau bersama seorang lagi pemimpin USNO, Datuk Salleh Sulong meletak jawatan sebagai wakil rakyat dan menteri,  untuk membolehkan pilihan raya kecil diadakan secara langsung menguji  gelombang kebangkitan massa. Kepimpinan USNO yang keluar parti bergabung tenaga bekas pemimpin United Pasokmomogun Kadazan Organisation (UPKO) yang sudah dibubarkan menubuhkan sebuah parti Barisan Bersatu Rakyat Jelata Sabah (Berjaya) dalam bulan Julai 1975. 

Politik awal Sabah pada penubuhan Malaysia 1963 mencatatkan  parti-parti politik berlatarbelakangkan sokongan kelompok tertentu secara umumnya yang asalnya berbilang parti. Dalam PRN Sabah pertama iaitu dalam tahun 1967, ditandingi tiga parti utama; USNO yang lebih menampakkan dokongan Bumiputera Islam, UPKO lebih dikuasai oleh Bumiputera Bukan Islam dan Sabah Chinese Association (SCA). Hasil PRN Sabah 1967; USNO 14 kerusi, UPKO 12 kerusi, SCA 5 kerusi dan seorang calon bebas. Lepas PRN, UPKO membubarkan parti dan menyerapkan ahlinya ke dalam USNO, untuk bersama dalam kerajaan Perikatan Sabah yang dianggotai oleh USNO dan SCA.
 
Dua pilihan raya kecil (PRK) bagi kerusi Labuan dan Kuala Kinabatangan, kawasan majoriti pengundi Bumiputera Islam telah diadakan pada 8 hingga 10/12/1975, yang menyaksikan saingan satu lawan satu USNO dan Berjaya. USNO menang bergaya mampu pertahankan kerusi dengan majoriti 19.6 peratus di Labuan dan 25.6 peratus di Kuala Kinabatangan. Harris gagal di Labuan dan Salleh memberi laluan kepada ahli lain di Kuala Kinabatangan. Momentun kemenangan USNO ini, menyakinkannya untuk membubarkan DUN untuk satu pilihan raya negeri (PRN). PRN diadakan dalam bulan April 1976, yang memberikan kemenangan kepada Berjaya dengan 28 kerusi meninggalkan USNO dengan 20 kerusi. USNO hanya mampu pertahan kerusi di kawasan Bumiputera Islam. Berjaya yang mendapat sokongan kepimpinan kerajaan Persekutuan, menyertai BN tidak lama selepas membentuk kerajaan negeri.
 
Krisis kepimpinan parti Berjaya dalam tahun 1984, membawa kepada tersingkirnya seorang pemimpin kanan Kadazandusun, Joseph Pairin Kitingan. Penentangan beliau terhadap dasar-dasar kerajaan yang menyimpang dari perjuangan asal, memaksa beliau mengosongkan kerusi ADUN TambunaSabahn. Satu PRK di kawasan Tambunan, kawasan majoriti Kadazandusun dalam bulan Disember 1984, yang memberikan kemenangan besar kepada beliau yang bertanding sebagai calon bebas menentang calon BN yang diwakili Berjaya.   Kejayaan Pairin menerusi PRK ini berjaya menarik sokongan massa dengan tertubuhnya Parti Bersatu Sabah (PBS) dalam bulan Mac 1985. 

Untuk mengekang pengaruh parti baru, kerajaan negeri pimpinan Berjaya mengambil pendekatan membubarkan DUN, walaupun mandat masih ada satu tahun lagi. PRN Sabah telah berlangsung pada 20 dan 21/04/1985. Berjaya yang bertanding atas nama BN hilang kuasa pemerintahan apabila hanya perolehi 6 kerusi berbanding 44 kerusi dalam PRN Sabah 1981. PBS membuat kejutan dengan menguasai 25 kerusi, USNO meningkatkan kerusinya dari 3 kepada 16 kerusi, sementara Pertubuhan Pasok Nunukragang Kebangsaan Bersatu (PASOK) menang satu kerusi di Moyog yang tidak ditandingi PBS. 

Pemerintahan PBS diselubungi beberapa ketidakstabilan dan ketenteraman, yang memaksa kerajaan setahun jagung terpaksa membubarkan DUN untuk memberikan rakyat memberikan mandat baru. Satu PRN diadakan pada 04 dan 05/05/1986. PRN 1986 mengukuhkan kepimpinan kerajaan negeri dengan mendapat sokongan menyeluruh Bumiputera Bukan Islam dan masyarakat Cina, juga berjaya menarik sokongan masyarakat Bumiputera Islam, hasilnya PBS perolehi 34 kerusi, sementara blok pembangkang dikuasai oleh USNO dengan 12 kerusi, satu kerusi kepada Berjaya dan satu kerusi kepada Sabah Chinese Consolidated Party (SCCP). 
 
Hujung bulan lepas, Ketua Menteri Sabah, DS Shafie Afdal mengambil keputusan nekad membubarkan DUN di kala pemerintahannya dalam keadaan getir berdepan cabaran pembangkang. Tindakan pemimpin parti Warisan ini mengulangi tindakan yang pernah diambil oleh pemimpin terdahulu. TS Mohd Said Keruak yang mengetuai kerajaan negeri dalam tahun 1976 membubarkan DUN untuk menghadapi cabaran bekas pemimpin negeri yang disokong oleh kerajaan Persekutuan. Dalam tahun 1986, Datuk Joseph Pairin Kitingan membubarkan DUN di kala tekanan dan sabotaj pihak pembangkang yang semakin mencabar yang menjejaskan keharmonian sosial dan kestabilan politik. Kedua-kedua keputusan kerajaan terebut memberikan natijah yang berbeza, satu hilang kerajaan dan satu lagi mengukuhkan mandat rakyat. Apakah nasib pemerintah pula bagi pembubaran DUN dalam kaedah dan teknik yang sama kali ini, apakah parti Warisan bersama sekutunya mampu pertahan mandat rakyat atau mereka akan kehilangan kuasa sebuah kerajaan negeri?
 
 


 
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan