Sabtu, 29 Ogos 2020

PRK Slim 2

IMPAKS PRK SLIM KEPADA MUAFAKAT NASIONAL

Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) N58 Slim secara langsung menggambarkan manifestasi mesej rakyat khususnya di kawasan luar bandar yang menerima pendekatan politik baru yang lebih menjurus kepada berpusatkan Melayu-Islam sebagai teras. Kejayaan calon Barisan Nasional menerusi calon UMNO bukan sahaja mampu mempertahankan kerusi yang dimenangi dalam PRU14 telah membuktikan kekuatan sebenar menerusi persepakatan Muafakat Nasional. Kekuatan sebenar tenaga UMNO dan Pas bersama Parti Bumiputera Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam mempertaruhakan Muafakat Nasional sebagai satu wadah baru untuk memenuhi tuntutan semasa. 
 
Calon BN/UMNO, Mohd Zaidi Aziz memperolehi 13,060 undi atau 83.45% daripada jumlah undi sah, mempamerkan kejituan kerjasama UMNO-Pas, di mana dalam PRU14, BN perolehi 8,327 undi atau 44.83% dan Pas dapat 4,103 undi atau 22.09%, yang menjumlahkan 12,430 undi atau 66.92%. Sementara 6,144 undi atau 33.08% oleh calon Pakatan Harapan menerusi calon Bersatu dalam PRU14, di mana mampu membantu calon BN dalam PRK Slim meningkatkan pungutan undi kepada 83.45%. 
 
Oleh kerana peratusan keluar mengundi yang berkurangan dalam PRK Slim hari ini, iaitu 68.4% berbanding 81.5% dalam PRU14 dua tahun lalu, yang menyaksikan kekurangan  lebih 3,100  pengundi  yang mengundi dalam PRU14 tidak keluar mengundi hari ini. Ini serba sedikit mengurangkan pungutan undi sebenar penyokong BN, Pas dan Bersatu mengekalkan undi, tetapi hakikinya sokongan adalah meningkat berasaskan kepada peratusan sokongan.
 
Calon  bebas yang secara langsung mewakili Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) serpihan parti Bersatu, Amir Kusyairi Mohamad Tanusi, hanya perolehi 2,115 undi atau 14.64% undi sah, jauh berkurangan dengan undi calon Bersatu yang mewakili PH dalam PRU14. Dalam PRU14, calon Bersatu perolehi 6,144 undi atau 33.08% undi sah. Dengan peratusan keluar mengundi yang berkurangan, calon bebas hanya mampu mengutip tak sampai separuh dari undi parti asal, Bersatu. 
 
Pencapaian undi calon bebas dari parti Pejuang ini dapat membantu analisis sokongan dan kekuatan parti Bersatu, yang telah berjaya menarik lebih separuh penyokongnya bersamanya dalam pakatan baru, Muafakat Nasional. Sungguhpun bertanding sebagai calon bebas, beliau mendapat sokongan dari jentera PH yang menurunkan tokoh-tokoh besar PH membantu berkempen. Antaranya Tun Dr Mahathir Mohamad, Mukhriz Mahathir, Mohammad Sabu, Salahuddin Ayub, Mahfuz Omar bersama beberapa pemimpin DAP dan PKR. 

PRK Slim menterjemahkan bagaimana BN  disokong oleh Pas dan Bersatu berjaya menarik peralihan undi kepada BN menerusi Muafakat Nasional dalam konteks politik baru serta mengurangkan sokongan kepada blok pembangkang sebagaimana hasil beberapa PRK selepas PRU14. Retorik kerajaan pintu belakang dan kerajaan tebuk atap yang menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan, gagal menarik simpati rakyat menolak kerajaan Perikatan Nasional hari ini. 

Dalam PRK Slim, BN berjaya merampas semula 6 daerah mengundi yang mereka tewas dalam PRU14, menjadikan semua 13 daerah mengundi milik BN. Tiga daerah mengundi yang memberikan undi yang besar kepada PH dalam PRU14, tidak mampu membantu blok pembangkang kali ini. Antara perubahan paling jelas adalah di daerah mengundi Sungai Slim Utara yang mengandungi 60.85% pengundi Cina, BN hanya dapat 17.85% undi dalam PRU14, tetapi dalam PRK Slim perolehi 61.28%, Dalam PRK, BN raih 660 undi, calon bebas (Pejuang) 356 undi, berbanding BN hanya perolehi tak sampai 200 undi sementara PH dapat lebih 700 undi dalam PRU14. 

BN merampas undi di daerah mengundi Kampong Kuala Slim, bila perolehi 967 undi berbanding calon bebas (Pejuang) yang hanya raih 200 undi. Di samping itu, BN mampu merampas daerah mengundi yang BN kalah teruk dalam PRU14 di Pekan Slim, bila BN pungut 1,047 undi untuk atasi calon bebas (Pejuang) yang peroelhi 353 undi. 

Seorang lagi calon bebas S, Santharasekaran, tidak memberi kesan dan ancaman dalam PRK ini, bila hanya perolehi 276 undi atau 1.91% dan hilang wang pertaruhan, hanya mendapat undi di peti undi sekitar pekan Slim. 

Prestasi BN dalam PRK Slim yang mempunyai 74.61% pengundi Melayu, 13.19% India, 10.42 Cina dan 0.29% Orang Asli menjelaskan keupayaan  BN menarik semula sokongan berbagai kaum, satu mesej menarik untuk dianalisis dinamika politik baru di Malaysia, khususnya selepas tumbangnya kerajaan PH 6 bulan lalu. PRK Slim adalah acuan menarik menganalisis politik berpaksikan Melayu-Islam dengan mengambilkira tanpa meminggirkan kaum-kaum ini, untuk melengkapkan analisis kepada beberapa PRK khususnya bermula 2019, bersamaan dengan 8 bulan pemerintahan PH.
 
 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan