Isnin, 24 Ogos 2020

Mandat Baru

 PERLUNYA MANDAT BARU KERAJAAN PERSEKUTUAN

Hasil pengundian Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan (penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjan) Tahun 2020 di Dewan Rakyat minggu lepas memperlihatkan tidak selesanya kedudukan kerajaan Persekutuan hari ini. Seramai 111 orang Ahli Dewan Rakyat menyatakan sokongan, 106 ahli tidak bersetuju dan baki 5 orang ahli tidak hadir. Sokongan dari angka 111, mengulang catatan sokongan kepada perlantikan Speaker Dewan Rakyat tempoh hari. Dalam kedua-dua situasi, 2 ahli penyokong kerajaan tidak hadir/tidak sertai undian. Menguasai 113 suara oleh kerajaan yang memerintah kerajaan Persekutuan sejak penubuhan kerajaan selepas tumbang kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH), meletakkan kerajaan Persekutuan di tepian beranda. Bila-bila masa saja terdedah kepada berbagai kemungkinan. Sampai bila, kerajaan Persekutuan pimpinan Perikatan Nasional (PN) yang dibina di atas pemuafakatan Ahli Dewan Rakyat dari berbagai parti,  hendak bertahan dengan simple majority. 
 
Kerajaan yang dibina pada asas pemuafakatan di kalangan ahli dewan, tanpa diikatkan dengan satu organisasi formal, maksudnya tanpa badan berdaftar atas nama parti politik yang boleh disifatkan sebuah pemerintahan sementara. Berbekalkan sokongan 113 dari 222 ahli, hanya dijarakkan oleh 4 ahli dengan blok pembangkang, walaupun sudah lulus dua ujian; perlantikan speaker dewan dan meluluskan RUU perbekalan, secara  relatifnya memberikan hak kepada pemerintah semasa untuk terus berkuasa dalam suasana yang amat mencabar.
 
Sudah melepasi dua ujian dengan 111:109 dan 111:106, pemerintahan pimpinan PN memerlukan kedudukan yang lebih mantap dengan melebarkan perbezaan kerusi kerajaan: pembangkang. Angka di pihak kerajaan masih tidak berubah semenjak mandat diamanahkan oleh Yang di-Pertuan Agong. Sebagai sebuah kerajaan rasionalnya akan membina keyakinan menguatkan barisan blok kerajaan menerusi perpindahan kerusi pembangkang ke pihak kerajaan. Lazimnya, kerajaan dibentuk selepas sesuatu Pilihan Raya Umum (PRU) atau Pilihan Raya Negeri (PRN) dengan simple majority atau majoriti tipis akan menarik ahli dari blok pembangkang dari masa ke semasa. 
 
Situasi di Dewan Rakyat yang amat mendesak memerlukan semua ahli hadir sama ada penyokong kerajaan atau pembangkang, kerana masing-masing ada kepentingan masa sesi pengundian sesuatu usul. Isu seorang menteri yang gagal patuhi kuarantin wajib berkait rapat dengan kehadiran mendesak ahli dewan masa sesi pembentangan usul. Logiknya, menteri berkenaan yang sepatutnya tidak hadir masa persidangan Dewan Rakyat pada 13/07/2020 iaitu hari ke 6, beliau berada di tanah air. Sepatutnya beliau dikuarantin 14 hari sehingga 21/07/2020.  Tanpa kehadiran beliau pada hari berkenaan, undian menyokong perlantikan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat akan perolehi 110 lawan 109. Cukup sengit dan mendebarkan, menggambarkan kerajaan majoriti satu kerusi, sebagaimana kerajaan Kelantan sesi 2004-2008. Kerajaan Kelantan dianggotaikan sepenuhnya ahli dewan perundangan dari satu parti, mereka diikat oleh mandat dan ikrar mempertahankan parti menguasai kerajaan berbanding kerajaan Persekutuan dibentuk oleh ahli berbagai parti dengan berbagai dasar, halatuju dan perjuangan dan diikat kepatuhan keputusan parti masing-masing.
 
Sungguhpun menteri berkenaan sudah didenda RM1000 dan istihar menyumbangkan 4 bulan gaji kepada tabung Covid-19, tidak dapat menafikan kelemahan intergriti dan perlanggaran SOP seorang pemimpin nasional. Tindakan beliau secara individu dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pun setelah isu dibangkitkan oleh seorang Ahli Parlimen pembangkang. Pihak PDRM baru membuka kertas siasatan. 
 
Seandainya menteri berkenaan didapati bersalah bila dihadap ke mahkamah dengan denda melebihi RM2000 yang menghilangkan kelayakan  sebagai ahli dewan, mengurangkan majoriti penyokong kerajaan di Parlimen. Ini membuka jalan ringkas kepada pembubaran Dewan Rakyat untuk PRU15. Kes menteri ini, mendedahkan ruang terbuka untuk mandat baru kepada rakyat yang telah mula bersuara semenjak tumbangnya kerajaan pimpinan PH, 6 bulan lalu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan