Ahad, 16 Ogos 2020

PRK Slim 1

 PRK SLIM SEBAGAI MEDAN UJIAN

Pilihan Raya Kecil N58 Slim bakal menjanjikan ujian sebenar kekuatan Pakatan Nasional dan Pakatan Harapan. Justeru keputusan kepimpinan Parti Bumiputera Bersatu Malaysia (Bersatu) menerusi pengumuman Presidennya, TS Muhyiddin Mohd Yassin, Bersatu akan memohon menyertai Muafakat Nasional yang dianggotai UMNO dan Pas, teras kekuatan politik utama hari ini haruslah dirujuk kepada kekuatan Muafakat Nasional (MN) mewakili blok kerajaan. Blok pembangkang pula, setelah keluarnya Bersatu dari Pakatan Harapan (PH) serta ketidaktentuan posisi yang membawa kepada kumpulan yang tersingkir dari Bersatu membentuk blok tersendiri, blok bebas di Parlimen, masih boleh dirujuk sebagai PH walaupun kini membentuk PH Plus. Namun begitu, walaupun blok bebas pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad menubuhkan parti baru, Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), blok pembangkang masih relevan dirujuk sebagai PH secara umumnya. 

Semalam, tiga individu mendaftarkan diri pada hari penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) N58 Slim. UMNO yang mempertahankan kerusi diwakili oleh Mohd Zaidi Aziz, 43 tahun. Lantaran kerusi ini diperuntukkan kepada Bersatu mewakili PH dalam PRU14, Amir Khusyairi Mohammad Tanusi, 38 tahun dipilih mewakili blok bebas (bekas anggota Bersatu) bertanding sebagai calon bebas kerana parti yng ditubuh kumpulan ini, Parti Perjuang masih belum didaftarkan mewakili blok pembangkang. Santharasekaran a/l Subramaniam,  44 tahun ikut sama menawarkan diri sebagai seorang calon bebas. 

PRK ini adalah PRK kedua selepas perubahan tampuk kuasa kerajaan Persekutuan. Sungguhpun PRK Chini, PRK pertama di bawah kerajaan pimpinan Perikatan Nasional (PN), ada persamaan  latar belakang dengan PRK Slim, apabila UMNO yang pertahankan kerusi dicabar oleh calon-calon bebas, secara langsung menampakkan satu saingan berat sebelah dan calon UMNO yang bertanding atas logo BN akan menang mudah. Di Chini, dalam PRU14, saingan lebih dikuasai oleh UMNO/BN lawan Pas, dengan calon PH ketinggalan di belakang hinggakan hilang deposit. Sebaliknya di Slim, calon Bersatu mewakili PH telah memberikan cabaran kepada calon UMNO/BN, dengan calon Pas berada di belakang tetapi dengan pungutan undi yang agak mencabar. 

Keputusan PRU14 bagi kerusi N58 Slim:

Mohd Khusairi Abdul Talib (BN)  8,327 undi  atau 44.83%.

Mohd Amran Ibrahim  (PKR)       6,144 undi  atau 33.08%.

Muhammad Zulfadli Zainal (Pas) 4,103 undi atau  22.09%.

Kemenangan calon UMNO dengan majoriti 2,183 undi sudah tentu memerlukan sokongan padu pengundi Pas untuk menjamin keputusan cemerlang sebagaimana dalam PRK Chini yang menggambarkan keberkesanan dan realiti pemuafakatan politik baru pasca PRU14. Sungguhpun calon Pas berada tercorot dalam PRU14 di Slim, tetapi 22.09% undi yang dipungut akan memberi impaks besar kepada pemuafkatan politik baru, berbanding nasib calon Bersatu di Chini dalam PRU14 yang menyebabkan blok pembangkang tak mampu untuk ikut serta dalam PRK Chini tempoh hari. Seorang pemimpin Bersatu tempatan terpaksa bertanding atas nama calon bebas, sebagai mengisi tempat sepatutnya oleh calon rasmi blok pembangkang, PH. Menyedari prestasi Bersatu mewakili logo PKR dalam PRU14, hanya sekadar mengaut 6.45% undi, memberikan keputusan blok pembangkang menarik diri secara rasmi.

PRK Slim yang akan ditentukan oleh 23,094 pengundi pada 29/08/2020 mempunyai mesej dan natijah yang relevan menentukan posisi blok pemuafakatan baru pasca kejatuhan kerajaan pimpinan PH serta potensi dan harapan pakatan baru pembangkang umumnya dan Parti Pejuang khususnya. Apakah gelombang keluar beramai-ramai anggota Bersatu dengan agenda besar menyokong parti baru, Pejuang, mampukan memberi saingan kepada calon BN. 

Perjuang dan sekutunya dalam blok pembangkang, PH Plus, tidak boleh meletakkan status calon bebas seandainya gagal memberi saingan kepada Muafakat Nasional khususnya di kawasan 75% pengundi Melayu, kerana caon tersebut adalah calon yang dipersetujui bersama kepimpinan PH. Tidak sepatutnya meletakkan ketidaksempatan mendaftarkan parti dengan Registrar of Society (RoS), menjadi satu faktor kegagalan memberikan saingan kepada blok kerajaan semasa. 

Dalam tahun 1988, sebelum tertubuhnya sebuah parti, penyokong kumpulan UMNO yang menentang kepimpinan UMNO, kumpulan ini meletakkan calon bebas mencabar calon-calon BN dalam PRK. Shahrir Abdul Samad yang bertanding sebagai calon bebas untuk menentang calon BN dalam PRK Parlimen Johor Bahru berjaya menundukkan calon BN/UMNO dengan majoriti yang besar. Johor Bahru adalah kerusi tradisi UMNO. Hamdan Yahya, bekas pemimpin pemuda UMNO yang bertanding sebagai calon bebas menentang calon BN/UMNO dalam PRK Parit Raja, kalah tipis di kawasan yang terkenal kubu kuat UMNO di negeri kubu UMNO. 

Pada awal 1989, bekas Ketua Pemuda UMNO, Datuk Harun Idris bertanding atas tiket calon bebas menentang calon BN/MCA dalam PRK Parlimen Ampang Jaya. Walaupun tewas, beliau telah memberikan cabaran getir kepada BN yang mengekalkan kerusi. 

Selepas Parti Semangat Melayu 46 (Semangat 46) diluluskan pendaftaran dalam tahun 1989, kumpulan atau penyokong UMNO berkenaan menggunakan wadah ini dalam PRK seterusnya. 

Walaupun kes Johor Bahru, Parit Raja dan Ampang Jaya merupakan kes dalaman parti; krisis kepimpinan parti, boleh diambil sebagai fakta sokongan bahawa calon bebas mampu memberikan impaks besar dan mampu menarik pengundi.  Dalam PRK Slim, seorang calon bebas mewakili sebuah parti yang belum didaftarkan, tidak menjadi alasan kukuh andainya pengundi sukar menerima kehadiran calon bebas.

Calon bebas yang mewakili blok pembangkang miliki tugas berat untuk membuktikan kerelevanan keberadaan Pejuang khususnya yang menggantikan slot Bersatu dalam PH dalam politik nasional. Sungguhpun PRK Slim tidak mewakili aspirasi rakyat seluruh negara, sekurang-kurangnya dapat memperlihatkan tahap sokongan pengundi secara kasar sebagaimana apa yang diterjemahkan oleh pengundi-pengundi Semenyih, Tanjung Piai, Kimanis menerusi PRK yang turut ditandingi calon Bersatu tempoh hari. Cabaran bakal ditempoh oleh calon bebas berlogo pokok bukan merampas kerusi Slim tetapi keupayaan mempertahankan undi yang diraih dalam PRU14, 6000 undi atau 33% undi. 

Berbeza dengan calon Bersatu dalam beberapa PRK lepas yang bertanding mewakili kerajaan PH, calon bebas logo pokok di Slim berdiri sebagai calon pembangkang. Apakah beliau mampu mengulangi prestasi calon-calon BN yang mewakili blok pembangkang, berpaksikan kecenderungan pengundi memilih calon pihak pembangkang. Berlatarbelakang komposisi pengundi 75% Melayu, 13% India, 10% China dan 2% lain-lain kaum, calon bebas logo pokok akan membawa mesej penerimaan masyarakat kepada keberadaan Pejuang di Slim khususnya dan Tanjung Malim amnya.

Bagi calon UMNO, sebagaimana di Chini, PRK ini akan menyaksikan kemantapan jentera UMNO, Pas dan Bersatu dalam merealisasikan penerimaan masyarakat kepada Muafakat Nasional. Jika di Chini, yang mempunyai 90% pengundi Melayu,  calon BN berjaya mengutip 91% undi menggambarkan sokongan padu pengundi Pas membantu UMNO. Dalam PRK Slim, jika ikut pengalaman Chini, 67% undi hasil kekuatan UMNO dan Pas dari PRU14, ditambah dengan pengundi setia Bersatu, memastikan calon BN perolehi tidak kurang 70% undi di kawasan 75% pengundi Melayu. Justeru PRK Chini di kala UMNO berada dalam kerajaan Persekutuan, pengalaman dan pencapaian UMNO di Chini sepatutnya berulang di Slim. Jika calon BN gagal perolehi lebih 70% undi, memberikan gambaran tahap sokongan kepada kerajaan yang ada walaupun mengambil satu sampel dalam lingkungan terbatas.






23,094 L 11,474  P 11647

Tiada ulasan:

Catat Ulasan