Sabtu, 29 Jun 2019

Merotan Murid

TENTANGAN MEROTAN MURID SEBAGAI GAMBARAN KEGAGALAN SISTEM PENDIDIKAN

Cetusan dari peristiwa seorang murid perempuan dirotan guru di sebuah sekolah di Skudai baru-baru ini secara lateralnya satu gambaran terjemahan hasil sistem pendidikan negara kita. Terbaru, satu kes sama berlaku di sebuah sekolah di Kuantan. Bagi mereka yang berpengalaman dan terlibat secara langsung dalam dunia pendidikan, bahagian besarnya selari dengan tindakan guru. Seseorang guru menjalankan amanah demi membentuk peribadi luhur di kalangan murid dengan batasan-batasan tertentu. Guru mengambil pendekatan berbagai dalam menangani kepelbagaian karenah murid. 

Alam pendidikan hari ini, begitu jauh berbeza dengan dunia pendidikan yang dilalui oleh setiap orang sama di awal kemerdekaan atau zaman Dasar Ekonomi Baru (DEB). Hari ini, fasa Malaysia Baru, dengan wajah dan perwatakan  murid-murid yang jauh berbeza. Sungguhpun negara mengalami kemajuan yang pesat dalam bidang pendidikan dengan bantuan methodologi pengajaran dan pembelajaran, persekitaran dan prasarana yang lebih selesa, suasana bilik darjah yang lebih kondusif, perkembangan teknologi pendidikan, telah menampakkan ketidakseimbangan antara kemajuan pendidikan dengan pembangunan insan. Kontradiksi ini memaparkan keperluan kepada perseimbangan antara kemajuan pendidikan dengan pembinaan moral dan tatasusila. 

Institusi pendidikan yang bermula dari taman didikan atau pusat asuhan, dilanjutkan ke alam persekolahan, adalah satu proses kemahiran menguasai penulisan, pengiraan, penganalisaan dan penyelesaian masalah beriringan dengan proses sosialisasi insan. Menerusi institusi pendidikan, seseorang secara langsung mempelajari proses sosialisasi yang terangkum dalam berbagai aktiviti pergaulan, gerakerja berkumpulan dan interaksi antara individu. Proses ini bermatlamat menyemai nilai-nilai tangungjawab, sabar, gigih, tolong-menolong serta tahan diuji. 

Asas proses sosialisasi ialah mematuhi peraturan. Peraturan adalah panduan untuk mengurus, menyusunatur dan mentadbir sesebuah organisasi atau institusi atau kelompok manusia. Allah menurunkan Al Quran sebagai garisan panduan untuk manusia mengatur kehidupan di dunia demi kesejahteraan dan keselesaan mereka. Kecelaruan dan ketidakteraman dalam kelompok manusia berlaku apabila manusia melanggari atau tidak mematuhi peraturan yang mereka bentuk. 

Kegagalan manusia mematuhi peraturan berkaitan dengan kegagalan sistem pendidikan yang mereka lalui.  Contohnya, bagaimana kegagalan pengguna motorsikal di jalan raya memakai topi keledar semasa memandu dan membonceng. Peraturan kewajipan memakai topi keledar jelas difahami dan disedari oleh semua pengguna, semua peringkat umur. Senario murid sekolah di usia muda tidak memakai topi keledar  adalah pemandangan biasa di merata tempat di seluruh negara, sama ada di bandar atau di desa. Mustahil pihak sekolah atau ibu bapa tidak memberitahu mereka tentang peraturan memakai topi keledar. 

Di usia semuda itu, murid sekolah di negara kita melanggar peraturan jalanraya yang secara langsung di alam persekolahan mereka sudah bermula tidak mematuhi peraturan. Justeru itu, bila anak-anak ini memasuki alam remaja seterusnya alam dewasa, tidak mematuhi peraturan atau menghormati norma-norma ketatasusilaan adalah suatu kelumrahan. Fenomena ingkar peraturan yang membawa ke alam sosialisasi dalam masyarakat yang lebih besar bolehlah disifatkan sebagai antara punca kegagalan sistem pendidikan itu. 

Sewajarnya menghukum murid secara fizikal, antaranya merotan tidak boleh dipinggirkan demi mempastikan setiap peraturan dipatuhi. Peraturan disusun dan diinstitusikan sebagai salah satu kaedah pendidikan. Jika seorang murid tidak dapat membezakan antara hak dan batasan hubungan murid dengan guru, serta hak dan batasan hubungan berbeza usia, haruslah dipersoalkan keberkesanan pendidikan yang diterima oleh seseorang murid atau pelajar. 

Kes seorang murid dirotan oleh guru menjadi isu besar, dsebarluaskan menerusi berbagai media, tidak seharusnya meletakkan kesalahan ke bahu guru sebagai pendidik. Sungguhpun guru dibekalkan dengan berbagai ilmu methodologi, psikologi sosial, ilmu ubudiyah sebagai hamba Allah, sepatutnya dihormati dan ditaati. Jika seorang murid diberi peluang mencabar dan tidak menghormati guru sebagai pendidik dan penyampai ilmu, tidak seharusnya dibela dan disimpatikan. 

Seandainya meletakkan dasar dan penguatkuasaan peraturan pemerintahan Barisan Nasional (BN) selama 60 tahun gagal membangunan budi dan amal rakyatnya, menjadi satu cabaran kepada pemerintahan Malaysia Baru. Pendidikan merentasi etnik mampu membangunan rakyat yang berdisiplin, beriman, patuh kepada peraturan, akur undang-undang dan menghormati orang yang lebih tua, menjadi cabaran utama pemerintahan semasa. Harapan yang cukup tinggi agar proses pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah akan diperhebatkan ke arah perpaduan nasional dan jatidiri negara bangsa.   

Khalayak masyarakat yang akur dengan kehendak demokrasi mengangkat pasukan Pakatan Harapan menerusi Malaysia Baru, amat menantikan proses pendidikan bermula dari bangku pra-sekolah akan melahirkan insan yang bertaqwa, berdisiplin dan bertatasusila. Harapan yang cukup tinggi agar masalah atau isu negatif antara pelajar dengan pendidik tidak lagi menjadi isu popular. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan