Selasa, 11 Jun 2019

Ketua PJ SPRM

ISU PERLANTIKAN KETUA PESURUHJAYA SPRM


Pelantikan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Penyiasatan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya menjadi isu kontroversial yang dipertuturkan oleh berbagai pihak khususnya penyokong kerajaan dan pembangkang. Kenyataan-kenyataan ekoran pengumuman perlantikan Ketua PJ SPRM oleh Perdana Menteri di tengah kemeriahan masyarakat Muslim menyambut Hari Raya Idilfitri menampakkan pandangan berbelah bagi di kalangan kepimpinan politik. 

Latheefa Koya yang telah meletakkan jawatan dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), seorang pemimpin nasional PKR yang vokal mengkritik kepimpinan parti sedikit ketika sebelum ini, menerima pandangan berbelah bagi dari kalangan kepimpinan dan penyokong PKR sendiri.  Sedia maklum, kepimpinan PKR jelas memperlihatkan terbentuk dua team; sealiran dengan pembawaan Presiden parti, DS Anwar Ibrahim dan berpendirian sebaliknya. Latheefa Koya di awal lagi cenderung kepada kumpulan kedua. Kumpulan pertama tidak senang dengan pendekatan diambil PM memilih Latheefa. PM mengambil tindakan berasaskan peruntukan perundangan yang memberi kuasa Yang Dipertuan Agung dalam hal perlantikan perjawatan awam setelah menerima nasihat PM. 

Amalan melantik ahli politik ke jawatan awam adalah amalan biasa dalam pentadbiran sejak sekian lama. Pada tahun 2015, Dato' Mohd Affandi Ali, telah dilantik sebagai Peguam Negara setelah Dato' Abdul Ghani Patail digugurkan. Mohd Affandi pernah bertanding sebagai calon BN di Parlimen Pengkalan Chepa dalam PRU 1990 dan bekas Bendahari UMNO Bahagian Pengkalan Chepa. Ahli politik pembangkang mempersoalkan tindakan kerajaan BN melantik kedudukan Mohd Affandi, orang politik mengetuai perkhidmatan awam.

Dato' Wan Adnan bin Wan Ismail, seorang peguam, tiga penggal menganggotai Dewan Undangan Negeri Terengganu mewakili kawasan Kemaman Utara (1974-1986) mewakili UMNO. Beliau menggantikan tempat ayahnya, Wan Ismail bin Wan Musa,  yang menjadi wakil rakyat kawasan berkenaan selama dua penggal (1964-1974). Beliau dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi di zaman Dr Mahathir sebagai PM. 

PM melantik Latheefa sebagai Ketua PJ kerana ada peruntukan membolehkan PM melantik orang politik memegang jawatan utama sektor awam, sebagaimana PM sebelum ini menggunakan peruntukan demikian. Pihak yang mempersoal perlantikan Latheefa melihat dari sudut politik yang sepatutnya mengatasi peruntukan perundangan. Pakatan Harapan telah berjanji dalam manifesto PRU14 untuk membawa perlantikan perjawatan awam utama ke Parlimen terlebih dahulu. 

Perlantikan Latheefa bercanggah dengan kandungan manifesto PH.  Langkah merealisasi demokrasi ialah penubuhan sebuah parliamentary select committee; Jawatankuasa Khas Pemilihan Parlimen untuk Perlantikan Jawatan Awam Utama (PAC). PAC ini dianggota ahli pelbagai parti: kerajaan dan pembangkang. Cadangan perlantikan jawatan awam utama dibawa ke jawatankuasa ini sebelum dibentang di Parlimen, selari dengan perkara 16 Buku Harapan; manifesto untuk PRU14. 

Tindakan PM melantik atau mencadangkan nama kepada Yang Dipertuan Agung tanpa dibawa ke PAC bertentangan dengan pembaharuan yang hendak dilakukan oleh kerajaan Malaysia Baru. Beberapa ahli PAC mengugut untuk letak jawatan lantaran tindakan PM membelakangi keperluan pengwujudan PAC. 

Mungkinkah PM bertindak membelakangi janji manifesto lantaran kurang keyakinan pendekatan liberalisasi demokrasi  dan keterbukaan kerajaan baru; Malaysia Baru. Atau apakah di pertengahan penggal sudah mempertontonkan kegagalan keberksamaan semua parti yang mendokongi PH, di mana setengah parti melihat ketergugatan status quo sosial kontrak yang membentuk negara bangsa, Malaysia. 

Manifestasi dari rasa tidak senang dengan tindakan PM, ada pihak mengesyor ditarik balik perlantikan, ada pihak meminta Latheefa meneruskan amanah yang dipertanggungjawabkan. Ada pihak bercadang menyerah memorandum kepada pihak berwajib. Ada pihak meminta supaya Latheffa diberi peluang membuktikan keupayaan dan agendanya.


 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan