Sabtu, 15 Jun 2019

Dr Zakir Naik

EKSTRADISI ZAKIR NAIK

Isu mengekstradisi Dr Zaki Naik ke India lebih menampakkan kecenderungan sensitiviti pegangan kepercayaan. Kenyataan beberapa individu; penganut Islam atau mereka yang berotoriti dalam birokrasi pengurusan Islam selari dengan langkah yang diambil kerajaan menerusi kenyataan Perdana Menteri, sebaliknya penganut Hindu berpendirian mengikut lunas perundangan atau peraturan universal Dr Zakir Naik sepatutnya menerima permintaan pemerintah India iaitu mengekstradisinya ke India. 

Perbezaan pendapat dan hujah media tertumpu kepada pandangan penganut Islam dan Hindu. Individu atau mana-mana pihak non-Islam dan non-Hindu, tidak mengeluarkan walau sepatah komentar. Isu ektradisi Zakir Naik hanya berkisar di kalangan masyarakat Islam dan Hindu sahaja, seolah-olah penganut agama atau kepercayaan lain sengaja mengasingkan diri. 

Zakir Naik, dilahirkan pada 18/10/1965 di Mumbai, India, memiliki keisitmewaan tersendiri, seorang berkelulusan  ijazah perubatan, mampu menyampaikan dakwah menerusi ceramah di seluruh dunia tentang Islam dan perbandingan agama. Insan isitmewa ini lebih terkenal kerana kemampuan berhujah dengan penganut agama berlandaskan hujah akademik dan penguasaan bidang agama. Keistimewaan mampu mematah hujah penganut agama ini, amat digeruni oleh penganut agama lain.

Menerusi ceramahnya, beliau berjaya menjelaskan pandangan dan membetulkan pandangan yang tidak betul dan tidak jelas tentang ajaran Islam berdalilkan Al Quran dan Al Hadith serta kutipan dari kitab agama lain disokong oleh fakta saintifik. 

Sebelum ini, kehadiran beliau yang diberi taraf pemastautin tidak disenangi oleh penganut agama lain yang cukup bimbang dengan pandangan atau ceramah beliau yang boleh menggugat iman dan boleh bertukar anutan atau kepercayaan. Ketidakupayaan untuk menangkis pandangan Zakir tentang anutan agama, beberapa kalangan mendesak beliau dikeluarkan dari negara ini. 

Peranan dan sumbangan beliau kepada pengukuhan iman, memang patut dan wajar pendirian kerajaan menerusi PM mempertahankan beliau untuk terus berada di negara ini. Sebagai seorang yang memberi sumbangan besar kepada pengembangan Islam, beliau dinagerahkan Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan dalam Majlis Perhimpunan Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1435 Hijrah/ 2013. Adalah menjadi tanggungjawab penguasa melindungi Zakir Naik, seorang tetamu yang diberi pengiktirafan seorang tokoh ulamak yang mampu menguasai ilmu, demi ikutan dan rujukan semua warga.

Mungkinkah lantaran kegagalan mematahkan hujah atau perasaan rendah diri untuk bersemuka, mendorong golongan yang kurang senang dengan kehadiran Zakir Naik di negara ini, memberikan berbagai perseptif negatif terhadap beliau. Mana mungkin seseorang indvidu menjadikan pegangan dan kepercayaan yang dianuti sekadar memenuhi tuntutan sosial. Mana mungkin jua, seseorang menganut sesuatu fahaman bersandarkan kehendak popular masyarakat berasaskan masa dan tempat.

Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, tokoh yang tidak perlu diperkenalkan, dalam kuliah dan syarahannya menegaskan seseorang individu tak kira Islam atau apa juga pegangan kepercayaan mesti yakin, mempunyai pegangan dan kefahaman yang mantap, yang tidak mampu diganggu-gugat oleh pihak lain atau kepercayaan yang bertentangan. Seorang Islam perlu mencari ilmu mencukupi untuk menguatkan aqidah dan pegangan, yang mampu berhujah mempertahankan kepercayaannya bila dicabar oleh penganut agama lain.  Sudah tentunya seseorang insan memilih pegangan dan kepercayaan yang terbaik dan tentunya menyakini apa yang dipercayainya dalam mencorak kehidupannya di dunia ini dan di hari pembalasan. 






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan