Sabtu, 13 Julai 2019

Perpaduan Melayu

IMPAKS SELEPAS SETAHUN PERTUKARAN PEMERINTAH

Antara kesan menonjol selepas satu tahun pertukaran kerajaan Malaysia dari Barisan Nasional (BN) ke Pakatan Harapan (PH) ialah seruan kepada perpaduan Melayu. Pakatan Harapan menerusi edisi Malaysia Baru dengan acuannya tersendiri ke arah membentuk satu perspektif baru sosio-budaya politik nasional. Percubaan perubahan ini menonjolkan perubahan  daripada politik dominasi Melayu/Islam di bawah BN. Dasar dan pendekatan dalam pentadbiran secara perlahan menghakis penguasaan dominasi berkenaan.

Lantaran cetusan perubahan-perubahan dasar dan pendekatan menzahirkan sentimen kesukaran penerimaan awam. Perubahan dasar, pendekatan dan komposisi anggota badan perundangan hasil dari perubahan pemerintah, memberi kesan yang jelas kepada tanggapan awam atau rakyat. Keputusan Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14), setahun lalu, mengubah dominasi pemerintah. 

PRU14 telah mengubah situasi dengan meruntuhkan pemerintahan dominasi Melayu menerusi BN. BN memenangi 79 kerusi Parlimen berbanding 133 kerusi dalam PRU13. UMNO parti yang mendominasi BN hanya menang 54 kerusi, Parti Bumiputera Bersatu dengan 13 kerusi, Parti Rakyat Sarawak 3 kerusi, sementara parti-parti komponen yang lain satu atau dua kerusi sahaja. 79 anggota Parlimen BN bersama 18 ahli Pas dan seorang ahli STAR membentuk barisan pembangkang di Parlimen yang berjumlah 98 orang. Barisan pembangkang di Parlimen dikuasai oleh Ahli Parlimen Melayu/Bumiputera Islam  iaitu 82 orang atau 83.7% dari jumlah 98 orang tersebut.

Gabungan kerjasama PKR (47 kerusi), DAP (42 kerusi), PPBM (Bersatu) (13 kerusi) dan Amanah (11 kerusi) menguasai 113 kerusi, dengan sokongan 8 ahli Warisan dan 3 calon Bebas, berjaya membentuk kerajaan dengan kekuatan 124 Ahli Parlimen. Blok kerajaan di Parlimen terdiri dari 57 orang Ahli Parlimen Melayu/Bumiputera Islam atau 45.9% sahaja. 

Kerusi eksekutif (menteri & timbalan menteri) diagihkan 14 untuk PKR, 12 kepada DAP, 10 PPBM, 9 Amanah dan 5 untuk Warisan.  Lima bulan selepas menguasai kerajaan, PH menambah 5 anggota pentadbiran: seorang menteri (tanpa parti) dan 4 timbalan menteri iaitu 2 dari PPBM, masing-masing seorang dari DAP dan Amanah, setelah dilantik sebagai Ahli Dewan Negara. Jumlah penuh anggota pentadbiran kerajaan Malaysia Baru semasa ialah seramai 55 orang, dengan 33 orang berbangsa Melayu/Islam atau 60%. 

Kabinet kerajaan BN dengan pembentukan terakhir 28/07/2015, dianggotai oleh 69 ahli: 37 menteri dan 32 timbalan menteri. Jumlah ahli pentadbiran berbangsa Melayu/Bumiputera Islam ialah seramai 46 orang atau 66.7%. Dalam PRU13, BN menguasai 133 kerusi, sementara pembangkang seramai 89 orang Ahli Parlimen. 

Dari segi saiz anggota pentadbiran, zaman pemerintahan BN lebih besar lantaran keanggotaan di pihak kerajaan lebih ramai, walaupun gagal menguasai suara dua pertiga. Perbandingan saiz perwakilan Melayu dan Bumiputera Islam, sungguhpun saiz keanggotaan Melayu/Islam lebih rendah, anggota pentadbiran Malaysia Baru, dapat menyaingi pentadbiran BN, dengan marginal yang kecil; 60:67. Justeru itu, tidak hairanlah mengapa bahagian besar Ahli Parlimen dari PPBM dan Amanah menduduki kerusi pentadbiran; 10  dari 13 ahli PPBM, 9 dari 11 ahli Amanah. 

Suara-suara kritikan dan keluhan isu-isu dan amalan pentadbiran Malaysia Baru khususnya terhadap jawatan kritikal dan utama dalam kabinet dan perkhidmatan awam. Jawatan yang puluhan tahun tradisi dikuasai oleh orang Melayu di bawah BN beralih kepada bukan Melayu atau bukan Islam. Antaranya protfolio kewangan,  di mana ada peruntukan dalam Akta Perbendaharaan, Menteri Kewangan  mengatasi kuasa Perdana Menteri. Jawatan Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara membolosi tradisi. 

Semua portfolio kerajaan tempatan dan perumahan dalam Exco kerajaan negeri-negeri yang dikuasai PH; Pulau Pinang, Kedah, Perak, Melaka, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor diperuntukan kepada wakil DAP. Exco Kerajaan Tempatan dan Perumahan, portfolio utama selepas jawatan Menteri Besar/Ketua Menteri, satu tugasan yang amat dominan dalam pentadbiran kerajaan negeri. 

Peranan Timbalan Menteri Pendidikan yang lebih menonjol dan terkedepan dalam membuat keputusan mengatasi menteri. Peruntukan untuk sekolah dan kolej swasta Cina serta pengiktirafan kelulusan UEM, dilihat usaha kerajaan Malaysia Baru memulakan langkah membantu pendidikan Cina, yang kurang diberi perhatian kerajaan terdahulu. Sungguhpun usaha meratifikasi ICERD dan  perjanjian Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa ditarik balik, tetapi masyarakat awam membaca sebagai antara usaha untuk mengurangkan hak isitmewa Orang Melayu dan kedudukan Yang Dipertuan Agong sebagai lambang dominasi dan kedaulatan bangsa Melayu. 

Sungguhpun keahlian Melayu/Islam dalam pentadbiran pemerintahan Malaysia Baru tajaan PH, tetapi keanggotan penyokong kerajaan di Dewan Rakyat masih dikuasai oleh keahlian bukan Melayu/Islam. Usaha dilakukan untuk mengimbangi perwakilan blok kerajaan di Dewan Rakyat, menerusi kaedah lompat parti. UMNO yang memenangi sebanyak 54 kerusi dengan 53 ahlinya Melayu/Islam, berdepan dengan masalah ahlinya keluar parti. Sehingga hari ini, seramai 17 Ahli Parlimen UMNO telah keluar parti, dengan 13 menyertai kerajaan menerusi keanggotaan PPBM dan seorang memasuki Parti Warisan, sementara tiga orang masih di blok pembangkang sebagai Wakil Bebas. 

Penyokong kerajaan semasa di Dewan Rakyat setelah penyertaan bekas ahli UMNO ialah 138, dengan 71 Melayu/Islam dan 67 bukan Melayu/Islam. Angka ini masih belum mencukupi suara majoriti dua pertiga, iaitu 148 anggota. Secara terbuka, DAP melalui kepimpinannya meminta PPBM tidak lagi menerima bekas ahli UMNO untuk tambah perwakilan di Parlimen. 

Akhir-akhir ini, Perdana Menteri selaku pemimpin PPBM menyeru orang Melayu bersatu dalam sebuah parti. Dianjurkan penyokong-penyokong pembangkang khususnya UMNO menyertai PPBM sebagai langkah menyatupadukan orang Melayu. Demi survival, PH yang didominasi perwakilan legislatif oleh bukan Melayu, memerlukan sokongan orang Melayu. 

Di pihak pembangkang, UMNO sebagai parti utama di Parlimen, memenangi kerusi terbanyak, 54 kerusi dalam PRU14, hari ini ketinggalan setelah berlaku lompat parti. Dengan 37 kerusi Parlimen, UMNO parti terbesar mewakili orang Melayu, ditinggalkan oleh  PKR yang memiliki 50 kerusi, dengan 26 ahli berbangsa Melayu, DAP dengan 42 kerusi, mewakili bukan Melayu/Islam. Kerusi Melayu selebihnya dikongsi oleh 26 kerusi PPBM, 18 Pas dan 11 Amanah. 
 
Ketidakseimbangan perwakilan di Parlimen antara kerajaan dan pembangkang dari sudut dominasi Melayu, kesan satu selepas PRU14 ialah kedua-dua pihak memulakan langkah berpaksikan perpaduan Melayu. Di pihak kerajaan, menganjurkan perpaduan Melayu menerusi penyertaan parti-parti dalam PH, khususnya PPBM. Sementara blok pembangkang merencana perpaduan Melayu menerusi kerjasama UMNO dengan Pas. 

Apa saja pendekatan dan kaedah yang dirancang oleh kedua-dua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang berfokus kepada satu matlamat mengekalkan dominasi Melayu dalam pemerintahan negara ini. Usaha-usaha ini tidak lain hanya untuk mempastikan tidak terhakisnya kontrak sosial yang dibina lebih 60 tahun, demi kesajahteraan sebuah masyarakat berbilang bangsa.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan