Jumaat, 21 Jun 2019

Politik Jijik

POLITIK JIJIK MASIH MEWARNAI MALAYSIA BARU

Pendedahan seorang kepimpinan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga seorang setiausaha sulit kanan kepada seorang Timbalan Menteri dari PKR aksi lucah telah mengajak rakyat Malaysia menjejaki isu moral dalam politik. Usaha ini untuk mengajak khalayak awam menilai dan menghukum musuh politik. Justeru itu, pendedahan menerusi media sosial ini, untuk mengumpul tahap tindakbalas pandangan awam. Matlamat akhirnya untuk memudahkan lorongan  reputasi ke atas  individu yang dikaitkan.

Episod pendekatan pendedahan nilai moral ahli politik dalam politik Malaysia sebenarnya bermula sebaik saja negara mencapai kemerdekaan, lantaran persaingan perebutan kuasa lebih terserlah menerusi demokrasi kepilihanrayaan. Musuh akan memperbesarkan isu moral sebagai strategi jangka pendek demi keuntungan politik. Ianya berlaku dalam lingkungan satu parti berpaksikan perebutan kuasa dalaman atau antara parti berstrategi melemahkan lawan. 

Sejarah politik nasional pasca Merdeka sama ada secara terbuka atau disembunyi di celah lantai, tidak berpisah diisi dengan isu moral dan isu jijik. Kisah seorang Ahli Parlimen dari parti pembangkang terlibat dengan khalwat pernah menggemparkan negara. Satu pilihan raya kecil pernah diadakan apabila wakil rakyat hilang kelayakan setelah didapati bersalah oleh mahkamah kerana kes rogol. 

Kemuncak isu moral dalam politik nasional ialah pemecatan seorang Timbalan Perdana Menteri yang dituduh dengan isu liwat. Berbeza dengan isu-isu moral sebelumnya, di mana ianya lebih kepada isu peribadi dan tidak menjejaskan parti dan pendirian rakyat. Isu liwat seorang insan politik telah memberikan satu gelombang kebangkitan suara rakyat, di mana berlaku kemerosotan sokongan kepada parti kerajaan. Kesan yang menjejaskan sebuah kuasa pemerintahan serta mengubah dominasi komposisi barisan pembangkang di Parlimen, daripada penguasaan bukan Melayu kepada dominasi wakil rakyat Melayu.

Isu yang membabitkan nilai moral telah membuka peluang pihak parti lawan atau musuh politik untuk menyerang dan mempermainkan isu. Isu terbaru yang dikatakan menyerupai seorang pemimpin PKR, nampaknya tidak memberi daya tarikan kepada parti lawan khususnya UMNO atau Pas. Di pihak UMNO, cuma segelintir kecil pemimpin yang memberikan respons, sementara Pas dengan tegasnya menerusi kenyataan Timbalan Presidennya mengambil sikap berdiam diri demi keharmonian politik sejahtera, secara langsung menjauhkan diri dalam politik jijik. 

Perubahan politik negara dengan pertukaran kerajaan yang mengambil pendekatan Malaysia Baru seharusnya sudah tiba masanya isu-isu jijik terbatas kepada isu peribadi dan terpencil, yang tidak harus disekongkolkan dengan agenda politik nasional. Kematangan berpolitik hendaklah menjadi paksi kepada mewarnai politik nasional secara damai, harmoni dan sejahtera. Strategi memerangkap tokoh politik dengan isu-isu jijik tak ke mana, dalam tempoh tertentu akan terbongkar jua sebarang perancangan jahat. Lazimnya, kospirator yang mempopularkan skandal akan terdedah, impaknya karier politik konspirator terjejas. Sebaliknya, moral mangsa akan meningkat, berjaya mengaut populariti dan simpati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan