Rabu, 29 Mei 2019

Debat Kleptokrasi

MENGAPA DEBAT TAK JADI

Penasihat DAP, Lim Kit Siang mencabar debat atas isu kleptokrasi dengan bekas PM, DS Mohd Najib Razak. Awalnya diramalkan DS Najib akan cuba mengelak, tetapi sebaliknya bila cabaran disambut, pihak Kit Siang pula kecut perut. 

Cabaran debat ini sangat menarik yang mencerahkan keberanian politik tokoh, apatah lagi kedua-dua tokoh merupakan watak utama politik nasional semasa, yang dikenali semua lapisan rakyat. Bukan sahaja, nama mereka terkenal di peringkat nasional, malah tersohor peringkat antarabangsa dengan peranan masing-masing. 

DS Najib bukan sekadar seorang kepala kerajaan, lebih menonjol sebagai ketua kerajaan yang gagal mempertahankan tempoh pemerintahan amalan demokrasi paling lama mengatasi pemerintahan Parti Kongres di India dan Liberal Democrat di Jepun. UMNO yang mengetuai kerajaan berjaya memerintah selama 63 tahun (1955-2018) cukup bangga dengan kejayaan mempertahankan rekod di Asia, berbanding dengan Congress 49 tahun (1947-1966) dan LDP selama 38 tahun (1955-1993) mengatasi negara-negara lain yang sering berukar tangan kuasa parti yang memerintah. Kekalahan UMNO dan rakan sekutu dalam PRU14 telah meranapkan usaha UMNO untuk terus berkuasa untuk selamanya, merencat usaha tercatat dalam moto: Dulu, Kini, Selamanya. Sekadar di sini sahaja, selama 63 tahun, masih ketinggalan di belakang kepimpinan Partido Revolucionatio Institucional (Institutional Revolutionary Party) yang bertahan selama 71 tahun menguasai kerajaan Mexico (1929-2000).

Tokoh politik veteran, Kit Siang, ketua pembangkang paling lama dalam sejarah legislatif Malaysia. Kit Siang, tokoh tiada tolak banding yang mampu bertahan dalam politik hari ini di kala tokoh seangkatan dengannya sudah tiada. Dato'Mohd Asri Haji Muda, Dr Tan Chee Khoon, Dato' Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Datin Dr Wan Azizah Wan Ismail, menjawat Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia dalam tempoh yang terhad. Justeru itu, nama Kit Siang lebih sinonim dengan penguasaan pembangkang selepas merdeka. 

Sayang sekali strategi yang diambil Kit Siang ialah tidak akan meneruskan usaha debat atas isu kleptokrasi, setelah cabaran disambut DS Najib. Khalayak masyarakat awam beri perhatian dan tumpuan atas isu debat ini lantaran isu kleptokrasi adalah isu pokok yang menjatuhkan sebuah kerajaan. Apakah alasan dan tektikal pihak Kit Siang, masih tersembunyi di sebaliknya beliau sebagai pencetus. 

Apakah Kit Siang yang berada di blok kerajaan agar sukar menangkis serangan pembangkang yang diwakili DS Najib. Mungkinkah pengalaman Kit Siang sebagai pembangkang sejak memasuki Parlimen selepas demokrasi dipulihkan dalam tahun 1971, menghalang beliau untuk menghakis dan membidas hujah pembangkang hari ini. 

Demi keharmonian dan penyuburan demokrasi, sewajarnya debat yang cukup hebat mempertemukan dua tokoh politik semasa, yang sama-sama berpengalaman ada pasang surut dan jatuh bangun dalam politik, berada di satu pentas. Kit Siang yang membuat bola tanggung untuk diterjah dan dilibas pembangkang sedikit sebanyak memberikan nilai tambah pemerhatian awam kepada kerajaan baru dan pembangkang baru. 

Atau mungkin atas menghormati bulan Ramadhan, tambahan di kala 10 malam terakhir yang diberi tumpuan oleh penganut Islam, Kit Siang mengambil tindakan berhemat dan beradab serta mengalah dalam isu debat ini.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan