Selasa, 12 Disember 2017

UMNO Bertakbir

TAKBIR BERGEMA DI PERHIMPUNAN AGUNG UMNO

Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017 berakhir hujung minggu dengan fokus utama kepada persiapan parti menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14). PAU kali ini menampakkan kegelisahan persiapan UMNO menghadapi PRU14 dengan lebih banyak menyerang pihak parti lawan. 

Dalam kerancakan melakonkan keyakinan meneruskan tradisi kemenangan, berlindung kegelisahan dan debaran dengan menyerang musuh. Serangan yang paling jelas ialah kepada mantan Presiden parti dan parti dominan nombor dua. Serangan terhadap Tun Dr Mahathir menafikan jasa dan bermatlamat memadamkan ketokohan negawaran, hingga kepada bersifat serangan perwatakan dan keperibadian. Seperti biasa, tradisi serangan ke atas DAP lebih menampakkan wajah sebenar UMNO, sebuah parti perkauman sempit, yang kecewa dengan kegagalan menarik  orang bukan Melayu  menyokong UMNO dan rakan kongsinya dalam Barisan Nasional (BN). 

Lantaran terdesak dengan asakan pihak lawan memaksa UMNO menelan ludah yang dilontar kepada pihak lawan. Dulu UMNO melabelkan dan mentafsirkan Pas sebagai "parti ajaran sesat" kerana melaungkan takbir Allah Akbar menjadi kesebatian Pas. Di mana saja ada program Pas, sama ada di tempat awam atau di premis sendiri, laungan takbir pasti bergema dengan penuh semangat. Penyokong UMNO menyebut sebagai tak kena tempat menggunakan kalimah suci, yang sepatutnya hanyalah di premis tertentu khususnya tempat ibadat. Ada saja majlis anjuran Pas, ada saja laungan Allah Akbar; himpunan di stadium terbuka, muktamar, konvensyen, ceramah kecil atau besar. 

Dalam PAU laungan takbir Allah Akbar 3 kali kerap kali bergema. Walaupun sebelum ini, laungan takbir pernah menghiasi beberapa majlis UMNO, tetapi kekerapan dan gema suaran laungan dalam PAU kali ini lebih bersemangat dan keras, menyaingi majlis Pas. Mungkinkah hasrat UMNO secara tersembunyi mendampingi Pas demi survival politiknya, UMNO secara langsung meresapkan budaya tarbiyah Pas. 

Satu lagi perkara menarik dari PAU ialah ciplak agenda Pas dalam mengutarakan wadah politik kontemporari berasaskan latar belakang masyarakat Malaysia. Pas membawa agenda "Pas for all" dalam usaha merasionalisasi kepelbagaian kaum dan kepercayaan dalam menyatakan keterbukaan Pas, dalam PAU kali ini diterjemahkan peniruaan dari Pas menerusi paparan benner "Perjuangan for all" menghiasi ruang perhimpunan.  

Persepsi khalayak awam, UMNO cuba berjinak dengan Pas lebih diyakini melihat kepada beberapa usaha UMNO sama ada kepimpinan atau organisasi melonggarkan cemuhan dan provokasi ke atas beberapa cetusan idea Pas. Walabagaimana pun, UMNO sebagai parti warisan budaya Melayu, masih lagi meneruskan acara tradisi berjoget, berhibur dan sebagaimananya untuk meraikan kehadiran peserta dari seluruh pelusuk tanah air.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan