Jumaat, 15 Disember 2017

Fitnah jadi fitnah

  KEGHAIRAHAN BERPOLITIK MENJADIKAN PERSAINGAN MENGFITNAH

Tertarik juga apa yang dilontarkan oleh Hannah Yeow, Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dalam instagramnya pagi kelmarin (13/12/2017). Hannah memaparkan beberapa klip dan imej dikutipnya dalam media sosial membabitkan beliau bersabit isu Palestin. 

Antaranya; diviralkan "May Good Protect Israel", sebagai memetik ucapan Hannah di Evangelical Baptist Church, USJ. Diviralkan terpampang wajah Hannah.

Satu imej dipaparkan " What Do You Get By Supporting The People of Palestine" sebagai intisari ucapan Hannah di City Harvest Church, Kuala Lumpur. 

Sementara petikan ucapan Hannah di City Revival Church, Subang Jaya pula mempamirkan, "Jurusalem Milik Ucapan". Dipaparkan bersama; "Israel memberi dana USD 300 juta kepada DAP dan sebagai balasan hubungan dengan Israel akan terjalin bila Pakatan harapan menguasai Putrajaya". 

Hannah menafikan semua kenyataan tersebut dan menyebutkan sebagai palsu, dengan kerja-kerja cybertroopers UMNO dan Pas. Dalam psyco-war, perang siber khususnya menjelang pilihan raya ianya satu kebiasaan dan amalan parti atau penyokong parti menyerang pihak lawan. Dalam politik menghalal cara, menabur fitnah, mereka cipta fitnah dan memanipulasi dan eksploitasi sesuatu fakta atau isu menjadi palsu, adalah antara elemen yang diharuskan oleh aliran pemikiran politik Machiavelli. 

Apapun apa yang diterjahkan dan dihighlights oleh cybertrooper demi meranapkan reputasi politik lawan di samping untuk memburuk demi membunuh perwatakan tokoh. Cybertrooper mengambil kesempatan kemudahan mengakses media baru, sama ada sebagai aktivis upahan atau secara sukarela, sebagai paling cepat dan berkesan dalam suasana semasa. 

Fokus persoalan dalam isu Hannah ini ialah tuduhan beliau ke atas cybertrooper Pas. Sebagaimana umum sedia maklum, sebagai badan siasah, Pas berbeza dari objektif organisasi dengan parti-parti lain,  sebagaimana yang digambarkan dalam pengaturan aktiviti dan gerakan sepanjang tempoh keberadaannya dalam politik Malaysia. Parti lain walaupun mempunyai teras perjuangan dan dasar berbeza, sama ada UMNO, DAP, MCA, MIC atau PKR, adalah mempunyai satu matlamat, iaitu matlamat kuasa. Keberadaan parti-parti tersebut dan parti-parti lain berkisar kepada perjuangan mendapatkan kuasa menerusi pilihan raya serta memanipulasi isu yang boleh memberi keuntungan politik. 

Seawal penubuhannya, Pas bergerak di atas 3 matlamat iaitu berjuangan berorganisasi: untuk mendapat kuasa, mentarbiyah ummah ke arah kehidupan yang diredhai Pencipta Alam Ini, dan berdakwah iaitu merintis jalan mengajak ummah kepada perintah dan kehendak Tuhan Yang Maha Berkuasa. 

Parti-parti lain dipamirkan dengan premis sebagai pusat aktiviti dan pengurusan parti atas berbagai nama; pusat khidmat masyarakat, ibu perjabat parti berbagai peringkat, bilik operasi bermusim dan sebagainya. Sementara Pas, di samping pusat khidmat masyarakat, terdapat taburan madrasah atau surau sebagai pusat dakwah, pusat-pusat pendidikan awal kanak-kanak di seluruh pelusuk negara sejak sekian lama, atas pengorbanan dan tabungan penyokong.  Saguhati tenaga pengajar kelas pendidikan kanak-kanak dengan ala kadar saja, demi merealisasikan Pas bukan sekadar parti politik tetapi badan dahwah dan pendidikan.

Dalam skala kecil di atas kemampuan parti yang bergerak atas dana sumbangan ahli, sudah ada rintisan sekolah-sekolah rendah dan menengah di beberapa tempat, di samping pusat-pusat pengajian. Berbeza dengan parti lain, dengan ahli kaya raya dan mewah selepas menguasai kerajaan,tanpa susah boleh mengumpul dana untuk tujuan pendidikan dan kebajikan berbanding dengan Pas sebagai parti pembangkang yang bergantung kepada pengorbanan, keikhlasan dan keterbukaan redha dengan rezeki Allah. 

Tuduhan Hannah fitnah menerusi media baru di atas hasil kerja cybertrooper Pas sukar diterima berasaskan sebagai parti berjuang atas tiga matlamat: politik, dakwah dan tarbiyah. Pejuangan, penyokong dan simpatisan Pas yang menerima tarbiyah institusi Pas tidak mungkin melakukan kerja fitnah kerana Pas berbeza dengan parti lain. Parti-parti lain bolah amalkan politik Machiavelli kerana mereka tidak terikat dengan persoalan di hari kebangkitan perdana. Tambahan pula dengan pendekatan baru Pas: politik matang dan sejahtera (PMS), yang lebih sederhana dan toleransi berbeza dengan politik tribulasi, keras dan mendesak. 

Jika benar fitnah tersebut dari cybertrooper Pas, jelas kegagalan pendekatan PMS yang mengambil kaedah menerang bukan menyerang serta kegagalan proses pentarbiyahan ahli. Pastinya, khalayak masyarakat akan melihat Pas tiada beza dengan UMNO, DAP atau parti lain yang terikat dengan politik Machiavelli, politik menghalalkan cara. Oleh kerana ianya tiada beza dengan surat layang dalam media konvensional, fitnah dalam media baru terbuka berbagai tohmahan dan tafsiran. 

Justeru itu, dalam melihat sebarang mehnah dan trabulasi dalam persaingan menjelang pilihan raya haruslah diperhalusi perbezaan antara politik sekular dengan politik Islam. Dikhuatiri apa yang Hannah tafsirkan sebagai palsu dan fitnah sebaliknya Hannah pula yang mengfitnah cybertrooper Pas berasaskan perbezaan Pas dengan parti lain.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan