Jumaat, 22 Disember 2017

Cikgu Azizan

NASIB CIKGU AZIZAN SEBAGAI PENJAWAT AWAM

Kes Cikgu Azizan Manap yang dibebaskan tanpa bebas oleh Mahkamah Majistret Seremban, 19/12/2017 lepas, bukan sekadar sebuah kisah sosial semasa yang dihidangkan sebagai berita utama media arus perdana. Anehnya, di dalam kekalutan parti-parti politik sedang membuat persiapan menghadapi pilihan raya, kurang dapat respons dari parti politik.

Cikgu Azizan, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Sekolah Kebangsaan Taman Semarak, Nilai, didakwa atas kesalahan mencederakan seorang pelajar atas kesalahan disiplin.

UMNO yang mendakwa sebagai parti yang relevan sepanjang masa; dulu, kini dan selamanya dan menyimpulkan parti-parti lain khususnya parti-parti pembangkang sebagai parti musim pilihan raya. Sebagai parti menguasai kerajaan yang sentiasa sensitif dengan kebajikan masyarakat, lebih terkedepan membela masyarakat. Tapi dalam kes Cikgu Azizan, UMNO senyap dan mengasingkan diri. 

Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Mohammad Hassan, sebagaimana dilaporkan Sinar Harian semalam, menyebut beliau tidak dimaklum nasin menimpa Cikgu Azizan. Sedangkan kes Cikgu Azizan sudah tersebar dua bulan lepas. Mungkinkah Cikgu Azizan, bukan seorang aktivis UMNO atau jika Cikgu Azizan menyokong UMNO tetapi tidak begitu menonjol. Lazimnya perlantikan  seseorang guru untuk menjawab jawatan kenaikan pangkat, tambahan di kawasan bandar, mendapat petunjuk atau restu dari UMNO. Nak naik pangkat guru, memerlukan sokongan UMNO sama ada cawangan atau bahagian. 

Satu kemungkinan yang lazim ialah ibu bapa pelajar yang menjadi mangsa mendapat sokongan kuat dari UMNO atau mampu menarik kuasa mempengaruhi sesuatu kes. Dalam kes Cikgu Azizan, pihak mana yang mampu menguasai pengaruh politik yang menentukan keputusan; pihak yang kena dakwa atau pihak yang mendakwa.

Kehadiran kes Cikgu Azizan menjelang pilihan raya umum yang boleh diadakan bila-bila masa, lebih memberi merit kepada Cikgu Azizan. Cikgu Azizan diselamatkan oleh budaya politik masyarakat di mana isu ini boleh mengganggu keyakinan pengundi atau boleh mempengaruhi pengundi. Isu ini jika tidak ditangangi dengan bijaksana dan berhikmah boleh membawa tahap kebencian kepada parti kerajaan, UMNO khususnya, di ketika kemarahan rakyat di atas kenaikan kos kehidupan masih membara. 

Kebiasaannya UMNO menjadi juara membantu mereka yang teraniayai. Tapi kali ini, UMNO sepi dan kelu. Apakah UMNO sebagai parti pemerintah terkepit di antara mempertahankan penjawat awam dengan penyokong tegar parti. 

Cikgu Azizan hanya mendapat semangat hasil sokongan rakan sejawat dan persatuan profesionnya. Walau bagaimanapun syabas Cikgu Azizan jika beliau ikhlas menjadikan pendidikan sebagai perjuangan membangun bangsa dan ummah.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan