Sabtu, 24 Ogos 2019

Zakir Naik 2

KONFLIKS KEHADIRAN DR ZAKIR NAIK


Kehadiran Dr Zakir Naik yang telah diberi taraf pemastautin tetap, akhir-akhir ini menjadi isu semasa yang menenggelami isu pertikaian dalaman kerajaan Malaysia Baru di bawah Pakatan Harapan (PH). Kenyataan-kenyataan dipungut dari pelbagai pihak; kerajaan dan pembangkang mengenai tempoh jawatan Perdana Menteri  dipegang Tun Mahathir Mohamad sekarang. Sama ada Tun M perlu lepaskan dalam terdekat atau tarikh tertentu, hilang sekejap lantaran kontroversi isu ceramah Dr Zakir di Kota Bharu tempoh hari.

Kegagalan menangkis dan membidas balik hujah dan fakta dilontarkan Zakir, khususnya dari kalangan non-Muslim, mengheret kepada mempersoalkan  keperluan mengekstradiksi beliau ke India, untuk memenuhi tuntutan India mahu membicarakan beliau atas kes penggubalan wang haram. 

Zakir menetap di Malaysia mulai 2017, setelah diberi taraf permanent resident (PR) sejak 2012. Beliau dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah oleh kerajaan Malaysia dalam tahun 2013, di samping pernah mendapat King Faisal Award dalam tahun 2015. Anugerah tersebut di atas jasa dan peranan menyampaikan dakwah khususnya dakwah kepada non-Muslim. Beliau memilih Malaysia sebagai tempat bermastautin. Siri jelajah Malaysia dalam tahun 2016, mendapat sambutan hangat di mana saja majlis diadakan di Persekutuan Tanah Melayu. 

Kekecuhan pidato Zahir yang menyentuh keturunan India dan Cina sebagai membela diri atas desakan dan kecaman terhadapnya, diambil kesempatan setengah kumpulan memperteguhkan tuntutan mereka untuk menghalau Zakir dari negara ini. Menyingkirkan Zakir dari negara ini akan dapat meredakan krisis racialisme. Dakwaan demikian secara langsung menutup lompang kebisingan terhadap beberapa kegagalan kerajaan Malaysia Baru; gagal menyelesaikan manifesto PRU14, gagal mengatasi kelemahan dan kelembaban ekonomi, gagal menutup isu hutang negara yang meningkat sejak PH memerintah. 

Di samping itu, isu Zakir dapat mengetengahkan persepsi awam bahawa DAP sebagai parti yang mendominasi kuasa penentu keputusan  dalam PH, yang menggambarkan kuasa kerajaan hari ini dalam tangan orang Cina, apabila lebih 90% undi kawasan bandar, mewakili pengundi Cina diberikan kepada calon DAP dan calon bukan Melayu dari PKR. Isu Zakir juga menjelaskan agenda tolak Islam, pobia kepada gerakan dan tamadun Islam, yang membawa kepada penolakan pengenalan khat Jawi dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

Pihak yang mencabar Zakir yang terdiri dari kalangan bijak pandai dan akademik sepatutnya duduk sepentas berwacana secara akademik khususnya konsep, falsafah dan  doktrin pegangan kepercayaan Hindu atau Kristian bersama Zakir. Zakir tidak memperlekeh ajaran Hindu dan Kristian, tetapi beliau membuat perbandingan ajaran agama berkenaan berasaskan kitab utama masing-masing Veda dan Injil serta Al Quran. Dalam pidato beliau di Kota Bharu, minggu lepas, diberikan peluang untuk bersoal jawab. Seorang pemimpin kanan DAP diberi penghormatan sebagai dhif tetapi tidak memenuhi peluang yang diberi. 

Perkembangan politik di India selepas pilihan raya umum baru ini yang memberi kemenangan besar kepada parti Bharatiya Janata Party (BJP) dan sekutunya dalam National Democratic Alliance,yang memberi kesan menafikan kuasa penganut Islam. Pemahsuhan Perkara 370 Perlembagaan India yang membatalkan kuasa kerajaan bersendiri bagi negeri Jammu dan Kashmir yang didiami penduduk Islam dan kuasa pemerintahan diletakkan terus di bawah kerajaan Persekutuan. Cara kerajaan Persekutuan India menangani bantahan penduduk Jammu dan Kashmir cukup tragis, mengerikan dan memilukan.

Seorang menteri Persekutuan, M.Kulasegaran mendakwa bahawa orang Melayu adalah pendatang, tahun lepas, kemudiannya beliau mohon maaf. Isu tidak berpanjangan setelah permohonan maaf tersebut. Seorang warga Tionghua, Lee Kim Yew dengan sengaja mengibarkan bendera di premisnya dengan menghitamkan warna putih pada bendera rasmi negara. Lee mohon maaf setelah banyak terima teguran dan rasa tak puas hati orangramai, akhirnya isu selesai. Jutawan Koon Yew Yin dengan sinis memperli angkatan bersenjata negara yang "makan tidur" dan mengesyorkan dihantar membantu kerja-kerja ladang di rancangan tanah FELDA. Koon akhirnya mohon maaf setelah kenyataannya menjadi tatapan seluruh negara, dan isu Koon sama seperti isu Kulasegaran dan isu Lee, tidak berpanjangan setelah mereka mohon maaf setelah dipanggil ke balai polis untuk diambil makluman siasatan awal, setelah lapotan polis dibuat orangramai.

Berbeza dengan isu Zakir, setelah banyak laporan polis dibuat hasil pidato beliau menyentuh orang India dan Cina di Kota Bharu dan beliau mohon maaf, tetapi kecaman dan desakan menhantar beliau ke India berterusan. Beliau tidak dibenarkan mengadakan pidato atau kuliah di beberapa negeri. PM Tun Dr Mahathir menegaskan bahawa keputusan tidak memenuhi permintaan India tidak berubah, tiada keperluan untuk Zakir dihantar pulang. Tambahan pula, situasi di India di bawah pemerintahan BJP kini, tidak menjamin Zakir mendapat keadilan yang sepatutnya. 

Kita tunggu perkembangan terdekat, apakah berterusan episod menteri mencabar keputusan PM, kadang-kadang kena u-turn keputusan. PM membuat jaminan, bayaran royalti petroleum kepada negeri Kelantan, tetapi diketepikan pelaksanaannya oleh menteri yang bertanggungjawab kepada kewangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan