Ahad, 21 Julai 2019

Pendaftaran Pemilih Automatik

PENDAFTARAN PEMILIH SECARA AUTOMATIK SEBAGAI MEKANISME PENYELESAIAN 

Tahniah diucapkan kepada anggota badan legislatif, Dewan Rakyat Malaysia yang telah meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Perlembagaan (2019) yang melorong kepada beberapa penambahbaikan pengurusan pilihan raya. Seramai 211 ahli menyokong, tanpa ahli yang membangkang, yang menempa satu sejarah pemuafakatan ahli perundangan Malaysia dari kedua-dua blok; kerajaan dan pembangkang.

RUU ini meminda 3 perkara dalam Perlembagaan Persekutuan; Perkara 47 (b), Perkara 119 Fasal 1 (a) dan (c). Perkara 47 (b) iaitu kelayakan menjadi Ahli Dewan Rakyat, dengan menurunkan syarat umur daripada tidak kurang 21 tahun kepada 18 tahun. Perkara 119 Fasal 1 (a) iaitu kelayakan umur untuk didaftarkan sebagai pemilih, menurunkan telah mencapai umur 21 tahun pada tarikh  kelayakan dari 21 tahun kepada 18 tahun. Perkara 119 Fasal 1 (c), seseorang yang mencapai umur kelayakan sebagai pemilih didaftarkan secara automatik di bawah mana-mana peruntukan undang-undang berkait dengan pilihan raya.

Masalah utama pengurusan pilihan raya di Malaysia ialah kadar pengundi layak tidak didaftarkan. Mengikut rekod Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), hampir 4 juta rakyat Malaysia dalam kategori umur yang layak tidak mendaftar sebagai pemilih, dengan 1.4 juta pengundi baru atau penduduk yang baru masuk dalam kelompok layak didaftarkan, masih belum mendaftar sebagai pemilih. Dilaporkan 85% adalah dari etnik Melayu. Usul pendaftaran secara automatik akan menyelesaikan masalah warganegara yang layak tetapi tidak mendaftarkan diri. 

Data jumlah pemilih yang layak mengundi dalam tiga pilihan raya umum (PRU) terakhir, dari tahun 2008 hingga 2018 (PRU12-PRU14), di negeri-negeri dalam Persekutuan Tanah Melayu, boleh dijadikan asas perbandingan dan perkembangan. Senarai pemilih dalam PRU12, direkodkan berjumlah 9,191,242 orang meningkat kepada 11,174,297 orang iaitu pertambahan seramai 1,983,055 orang atau 21.58%, dalam PRU13. Taburan pemilih di Persekutuan Tanah Melayu, dalam tempoh 10 tahun (2007-2017) ialah 60.48% Melayu, 29.57% Cina, 8.43% India dan 1.53% lain-lain komuniti. 

Sementara dalam PRU14, jumlah pengundi bagi Persekutuan Tanah Melayu ialah 12,524,815 orang iaitu pertambahan 1,350,518 orang atau 12.09% daripada senarai yang digunakan dalam PRU13. 

Senario yang digambarkan bahawa peratusan tertinggi warganegara yang layak tetapi gagal mendaftar diri sebagai pemilih adalah orang Melayu. Angka jumlah pemilih dikatakan berkaitan dengan komposisi kaum. Penceraikinan data pengundi dalam tempoh 10 tahun dapat menjelaskan kemungkinan implikasi kegagalan pendaftaran kepada taburan pemilih mengikut bahagian pilihan raya Negeri dan Persekutuan. 

Tempoh 2008-2012, pendaftaran pengundi lebih rancak iaitu pertambahan 21.58%, berbanding hanya 12.09% bagi tempoh 2013-2017. Di semua negeri termasuk Wilayah Persekutuan Putrajaya, pertambahan pengundi dalam PRU14 lebih rendah berbanding pertambahan pengundi dalam PRU13. 

Kenyataan popular berhubung dengan pendaftaran pemilih ialah peratusan utama warga yang tidak mendaftar ialah orang Melayu, khususnya di negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu. Berdasarkan kepada data pemilih dalam tempoh 10 tahun sebelum PRU14, pertambahan peratusan pengundi yang rendah berlaku di negeri tertentu sahaja, sama ada negeri yang majoriti pengundi Melayu atau sebaliknya. 

Perlis yang mempunyai 85% pengundi Melayu, hanya mencatat pertambahan 17,007 orang pemilih atau 14.17% dalam tempoh 2007-2012, dan 12,136 orang atau peningkatan 8.85% dalam tempoh 2012-2017, iaitu di bawah purata peratus peningkatan nasional. Kedah yang mempunyai 77.5% pengundi Melayu, merekodkan pertambahan 155,755 orang atau 17.6% dalam tempoh 5 tahun pertama dan hanya 89,971 pemilih atau 8.64% dalam tempoh kedua. 

Pulau Pinang yang merekodkan 65.6% pengundinya bukan Melayu, meningkatkan seramai 211,983 pemilih atau 19.31% dalam tempoh pertama, dan hanya bertambah 44,179 orang atau 5.22% sahaja. Wilayah Persekutuan yang memiliki 62% pemilih bukan Melayu hanya menambah seramai 104,622 orang atau 15.22% dalam tempoh 5 tahun pertama dan 57,319 orang atau 7.24% dalam tempoh 5 tahun berikutnya, berbanding peratusan 21.58% dan 12.09% purata Persekutuan Tanah Melayu. 

Negeri majoriti Melayu iaitu Kelantan dan Terengganu yang masing-masing mempunyai 94.9% dan 96.3% pengundi Melayu, berjaya mengatasi purata nasional dalam pertambahan pemilih. Di Kelantan, berlaku peningkatan seramai 166,891 pemilih atau 22.2% dan 124,160 orang atau 13.52%, dalam kedua-dua tempoh 5 tahun tersebut. Sementara di Terengganu, dicatatkan peningkatan 113,347 pemilih atau 21.73% dalam tempoh pertama, dan 102,996 orang atau 16.22% dalam tempoh berikutnya. 

Perak dan Selangor yang merekodkan jumlah pengundi yang sama banyak (50%) serta negeri yang paling ramai pengundi, di samping Johor, menentukan pola pendaftaran pengundi baru mengikut kaum. Pertambahan pemilih di Perak, lebih rendah berbanding purata nasional. Perak mencatat pertambahan 211,983 pengundi atau  17.74% dan 104,085 pemilih atau 7.4%, dalam tempoh-tempoh di atas. 

Negeri Selangor mempunyai kadar pertambahan pengundi yang tinggi dan jauh berbeza dengan negeri-negeri lain. Seramai 482,935 pengundi bertambah atau 30.85% dalam tempoh pertama, dan 396,444 orang atau 19.35% bagi tempoh kedua. 

Johor (54.83 pengundi Melayu) dan Pahang (71.68% Melayu) mencatatkan mengimbangi kadar nasional, sementara Negeri Sembilan (54.95% Melayu) dan Melaka (62.2% Melayu), sedikit di bawah garisan nasional.

Menurut kenyataan SPR, operasi pendaftaran secara automatik akan dilaksanakan dalam tahun 2021. SPR akan menyelaraskan operasi teknikal dan pengurusan dengan beberapa jabatan dan agensi menjelang pelaksanaannya. SPR menjangkakan seramai 22.5 juta pengundi akan disenaraikan untuk PRU15, sekiranya berlangsung dalam tahun 2023. Angka ini merupakan peningkatan 51% pemilih berbanding 14,891,462 pemilih dalam PRU14. 

Peningkatan 7.6 pemilih atau 51% kesan implikasi pendaftaran secara automatik dan penurunan umur kelayakan pendaftaran, akan menjadi satu cabaran baru dalam lanskap amalan demokrasi di Malaysia. Perubahan ini memungkinkan akan berlaku perubahan pola taburan pengundi atau peratusan pengundi mengikut kaum. 

Justeru dalam PRU14, pengundi Melayu hanya menguasai 50.04% jumlah pengundi di kala isu besar peratusan tinggi warga yang layak tetapi tidak mendaftar adalah adalah dari etnik Melayu, komposisi pegundi Melayu dijangka berubah  di semua negeri-negeri. Senario yang menarik dijangka mengubah iklim politik berparti di semua negeri dalam Persekutuan Tanah Melayu, kecuali Kelantan dan Terengganu. 

Faktor utama ialah kesungguhan, kesedaran dan political will yang mampu mengajak pengundi keluar melaksanakan tanggungjawab pada hari mengundi. Dalam beberapa PRU terakhir, umumnya peratusan keluaran mengundi di saluran pengundi baru dan anak muda adalah rendah.









 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan