Khamis, 23 Mei 2019

Ramadhan Kareem

MEMUNAFAAT KESEMPATAN KEBERADAAN DI BULAN RAMADHAN

Bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan diraikan seluruh umat Islam sebagai kemuncak dalam kehidupan sepanjang tahun. Amalan, aktiviti dan pengurusan kehidupan dalam bulan ini memancarkan tahap keimanan dan pengukuhan tauhid sebagai makluk yang dijadikan Allah Taala sebagai pemimpin semasa menghuni dunia ini.

Menghormati kemuliaan bulan ini dalam semua urusan keduniaan dapat mengukuhkan gagasan Islam sebgai rahmatul alamin, kehadiran Islam di alam ini sebagai rahmat untuk semua bidang kehidupan; pergaulan, solidariti, intergriti, daya produktiviti dan akhlak.  Menjadikan semua kegiatan harian sepanjang bulan ini sebagai asas mengatur perjalanan hidup berjemaah demi kesejahteraan bersama. 

Di bulan Ramadhan ini dianjurkan memperbanyakkan sedeqah, membaca al Quran, tidak membazirkan masa, memperbanyakkan ibadat khusus, menjauhkan diri dari amalan negatif seperti berbual kosong, menfitnah, mengadu domba, angkuh, tidak bertanggungjawab, suka melanggar peraturan dan sebagainya. Nilai-nilai dari tarbiyah dan pengajaran Ramadhan diperlanjutkan dalam kehidupan seterusnya, akan menjadikan dunia ini tempat tinggal yang aman, sejahtera dan selamat. Secara langsung memantapkan sebuah kehidupan berasaskan keadilan sosial yang mengharmonikan manusia dengan alam sekitarnya.

Hari ini, kita berada di fasa kedua, fasa pertengahan Ramadhan iaitu musfirah, peringkat kita dilingkungi dengan ruang keampunan. Allah Taala mengurniakan pakej keampunan, semoga kita dapat dibersihkan dari segala kotoran bathin khususnya. Syukur kita diberi kesempatan menikmati Ramadhan tahun ini, kita dilanjutkan usia untuk bersama Ramadhan.  Peluang ini bukan sahaja medan persiapan ke alam akhirat tetapi ruang perkhidmatan untuk keluarga dan masyarakat; mentarbiyah, memimpin dan membantu mereka mengharungi kehidupan semasa dan akan datang. 

Tahap pertengahan Ramadhan hari ini, adalah persiapan kita ke tahap kemuncak iaitu 10 hari terakhir. Semoga keberadaan kita di bulan Ramadhan ini akan menyaksikan munafaat yang maksima dan terbaik sebelum Ramadhan mengundurkan diri tahun ini. 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan