Ahad, 12 Mei 2019

PRK Sandakan 3

KEMENANGAN DAP MENJAWAB PENERIMAAN RAKYAT SABAH KEPADA PEMERINTAHAN MALAYSIA BARU

Keputusan Pilihan Raya Kecil Sandakan, walaupun berlangsung di kubu tradisi DAP, sedikit sebanyak dapat menterjemahkan sokongan kepada Pakatan Rakyat yang genap setahun pemerintahannya. Pencapaian calon DAP sebagai mewakili Pakatan Harapan lebih baik berbanding pencapaian calon-calon PH dalam 7 PRK pasca PRU14. 

Kemerosotan undi DAP dari 19,094 undi dalam PRU14 kepada 16,012 undi dalam PRK kelmarin sebenarnya secara relatif adalah lebih baik diukur dari peratus keluar mengundi yang kecil. Peratusan keluar mengundi 72.1% dalam PRU14 berbanding cuma 54.4% dalam PRK, perlu dilihat secara adil dari sudut latar belakang parti-parti yang bertanding dan serta pola taburan etnik serta taburan umur pengundi. Dalam PRK, pemerhatian umum menyebut peratus keluar mengundi tinggi di kalangan pengundi di Saluran 1 dan Saluran 2, rata-ratanya warga emas dan golongan dewasa. Peratusan keluar mengundi disebut rendah di Saluran 4 dan Saluran 5 dan selebihnya, iaitu pengundi muda dan di bawah garisan umur 40 tahun. 

Dengan hanya  21,829 orang pengundi menunaikan tanggungjawab dari sejumlah 40,131 pengundi, yang menentukan undi calon-calon yang bertanding, tetapi calon DAP mampu mengekalkan momentum rakyat sebagaimana PRU14. Calon DAP, Vivian Wong berjaya perolehi 16,012 undi atau 74.15% dari jumlah undi sah, berbanding 67.97% dalam PRU14. Calon PBS, Datuk Linda Tsen memungut 4,491 undi atau 20.80%, sementara calon-calon bebas; Hamzah Abdullah perolehi 788 undi (3.65%), Chia Siew Yong dapat 178 undi (0.82%), Sulaiman Abdul Samat, 126 undi (0.58%). 

Sungguhpun PBS bertanding dengan logo sendiri dan disokong parti-parti komponen Barisan Nasional serta parti-parti pembangkang lain, tetapi ianya hanya satu percubaan mewujudkan saingan dua penjuru. PBS sebagai bekas anggota BN yang meninggalkan BN selepas PRU14 bersama Gerakan, UPKO, LDP dan PBRS, agak asing dengan pengundi Sandakan. Amalan BN memperuntukkan kerusi Sandakan kepada LDP dan kerusi-kerusi DUN di situ kepada Gerakan. Pencapaian PBS kurang tepat untuk dibandingkan undi diperolehi oleh BN menerusi calon LDP dalam PRU14, semasa BN sebagai kerajaan Persekutuan dan negeri. Dalam PRU14, BN perolehi 8,996 undi atau 32.02% undi popular. 

Positifnya, kemenangan DAP di Sandakan lebih mencerminkan adunan kekuatan DAP sedia ada serta kedudukan DAP mewakili parti pemerintah hari ini. Kelebihan ini ditambah bukan sahaja penurunan moral dan kedudukan BN pasca PRU14, persefahaman antara parti pembangkang yang longgar dengan sekadar mewujudkan satu calon pembangkang. Di samping itu, ianya juga menggambarkan penerimaan rakyat di Sabah di bawah Malaysia Baru, yang ada kelainan dengan iklim persepsi pengundi Malaya.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan