Isnin, 29 April 2019

PRK Sandakan 1

PRK SANDAKAN MENGUJI KEPERLUAN SEBUAH BLOK PEMBANGKANG YANG BERKESAN

Seramai lima orang calon mendaftarkan diri untuk bertanding dalam PRK P186 Sandakan, Sabtu lepas. Persaingan sebenar adalah calon DAP yang mempertahankan kerusi yang dimenangi dalam PRU14, bersama calon PBS mewakili blok pembangkang. Vivian Wong Shir Yee, baru berusia 30 tahun, dipilih menggantikan mendiang bapanya mewakili DAP, yang memenangi kerusi ini dengan majoriti besar dalam PRU14. Bapanya, Wong Tien Fatt meraih 19,094 undi untuk mengatasi calon BN dari LDP, majoriti 10,098 undi.

Dalam PRK P186 kali ini, BN tidak meletakkan calon, sementelahan LDP sudahpun keluar BN selepas PRU14. Sandakan, sebuah kawasan campuran dengan 51% pengundi dari etnik Cina, memperlihatkan ketidakmampuan UMNO atau MCA bertanding dalam PRK ini. Peluang ini diisi oleh PBS, bekas komponen BN, dengan mencalonkan Naib Pengerusinya dan bekas Ahli Parlimen Batu Sapi, Datuk Linda Tsen Thau Lin. Sama seperti Vivian, Linda dibawa masuk ke arena politik menerusi PRK, ganti mendiang suaminya, Ahli Parlimen Batu Sapi, yang ditimpa kemalangan jalan raya. 

Di samping, PRK Sandakan akan menyaksikan sejauhmana keupayaan calon-calon bebas. Hamzah Abdullah, bekas Pesuruhjaya Pas Sabah dan bekas Pengerusi Parti Amanah Sabah, yang bukan muka baru dalam politik Sabah, bertanding bersama dua calon bebas, Sulaiman Abdul Samat dan Chua Siew Yong. Mampukah calon-calon bebas ini mengasingkan diri pengalaman calon-calon bebas yang sekadar memungut satu atau dua peratus undi sahaja dalam beberapa PRK pasca PRU14.

Berdasarkan tujuh PRK di Malaya selepas PRU14 yang mempamerkan trend kemerosotan sokongan kepada Pakatan Harapan, PRK Sandakan yang merupakan PRK pertama kali di Sabah, akan mengulangi sejarah pencapaian yang berkecenderungan menurun. Pertembungan dua calon wanita kali ini, bukan sekadar pertembungan antara blok kerajaan dan blok pembangkang tetapi lebih kepada cabaran analisis penurunan sokongan kepada PH hasil kajian Merdeka Centre. 

Persepakatan tidak langsung parti-parti pembangkang secara terbuka menggerakkan jentera parti masing-masing oleh beberapa buah parti pembangkang meletakkan PRK Sandakan bukanlah jalan mudah kemenangan PH menerusi calon DAP yang berbekalkan majoriti besar dalam PRU14. Lantaran amalan parti-parti pembangkang mengelakkan banyak parti bertanding, kecenderungan mewujudkan saingan satu lawan satu atau sistem dua parti akan menjadi realiti. Justeru itu, PRK Sandakan akan menentukan sama ada trend penolakan kepada PH juga berlaku di Sabah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan