Selasa, 9 April 2019

PRK Rantau 2

FAKTOR PAS TENGGELAM DALAM KEMPEN PRK RANTAU

Tinggal tiga hari lagi, pengundi Rantau keluar membuang undi, membezakan isu kempen PRK Rantau dengan 6 PRK lain pasca PRU14. Serangan jentera kempen Pakatan Harapan ke atas Pas tidak menonjolkan sepanjang kempen PRK Rantau, semenjak hari penamaan calon pada 30/03/2019 lalu. Berbeza dengan 6 PRK yang lain, kehadiran Pas lebih terserlah lantaran penglibatan aktiviti Pas telah sedia wujud. Di kawasan majoriti pengundi bukan Melayu/Islam; Cameron Highlands dan Balakong, tersedia wujud penglibatan Pas menerusi aktiviti cawangan. 

Selepas PRU14, lantaran kerjasama dan persefahaman pilihan raya antara Barisan Nasional khususnya UMNO dengan Pas, telah mengubah kecenderungan dan pola tindakan pengundi. Secara lebih jelas, menampakkan ke arah demokrasi dua parti yang banyak memberi kesan kepada pencapaian parti pemerintahan, Pakatan Harapan dan pembangkang utama, BN dan Pas. 

Kerjasama dan persefahaman yang dirintis oleh UMNO dan Pas mengundang cabaran sengit kepada PH yang menguasai kerajaan. Kemenangan calon-calon PH dalam 4 PRK di kerusi yang dipertahankan dengan kemerosotan majoriti dan hakisan peratusan undi popular memperlihatkan kesan ancaman pendekatan baru diambil oleh pembangkang pasca PRU14. 

Pas yang memperlihatkan peningkatan pencapaian menerusi PRK Seri Setia setelah diberi laluan oleh BN, diikuti pencapaian Pas dalam PRK Port Dickson setelah dipulau oleh BN, meningkatkan momentun keperluan sistem dua parti. Hasilnya Pas dibebani dengan tuduhan rasuah RM90 juta dan bayaran penyelesaian luar mahkamah kepada pengarang Sarawak Report sebanyakRM1.4juta dalam kempen PRK Cameron Highlands dan Semenyih. Isu kempen untuk mensabotaj kerja keras jentera Pas membantu calon BN dalam kedua-dua PRK berkenaan. 

Serangan ke atas Pas tidak ketara dalam PRK Rantau berbanding dengan beberapa 6 PRK lain. Sungguhpun di peringkat kepimpinan parti, Pas ikut sama membantu pasukan kempen jentera BN, kekuatan Pas peringkat akar umbi di Rantau kurang ketara. Keberadaan Pas dalam politik Rantau agak asing, sementelahan Rantau adalah sebuah kawasan campuran. BN yang menguasai kerusi Rantau semenjak PRU 1974, pernah memberikan kerusi ini kepada calon MIC. Sama ada semasa Pas bersendiri, terlibat dalam Angkatan Perpaduan Ummah dan Gagasan Rakyat, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, Pas tidak pernah bertanding di kerusi Rantau, dalam mana-mana PRU. Sepanjang tempoh 11 PRU (1974-2018), calon UMNO atau MIC ditentang oleh calon-calon DAP, Semangat 46 dan PKR (dulunya Parti Keadilan Nasional). Atas faktor atau latar belakang ini, kehadiran Pas tidak dilihat sebagai satu faktor ancaman kepada PH.

Faktor kerjasama Pas-UMNO dijangka tidak banyak membantu kekuatan calon BN, Dato' Mohamad Haji Hasan mempertahankan kerusi ini. Justeru itu, tumpuan gerakan kempen PH lebih kepada faktor peribadi calon BN dan rekod pemerintahannya. Apa yang diberi tumpuan ialah PRK Rantau penentuan hidup mati UMNO yang meletakkan Timbalan Presidennya yang menjalankan tugas Presiden parti masa ini.

 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan