Sabtu, 13 April 2019

PRK Rantau 3

KEPUTUSAN PILIHAN RAYA KECIL RANTAU MENYEMARAKKAN MOMENTUN PEMBANGKANG

Keputusan PRK N27 Rantau malam ini yang memberikan satu keputusan luar jangkaan di mana ramalan awal pemerhatian politik di penghujung tempoh berkempen meletakkan Barisan Nasional (BN) akan menang di sekitar 2,000 undi. Calon BN, Dato' Mohamad Haji Hasan mengekalkan kerusinya dengan memperolehi 10,397 undi atau 63.22% dari jumlah undi untuk mengalahkan pencabar utama, Dr S. Streram calon Pakatan Harapan (PH) dari PKR dengan majoriti 4,510 undi atau 27.42%. Calon PH mengaut 5,887 undi atau 35.80% undi popular. Dua orang calon Bebas, R. Malar dan Mohd Nor Yassin, hanya mendapat 83 dan 79 undi. 

Kemenangan calon BN dengan majoriti 4,510 undi atau marginal 27.42% dikira satu pencapaian yang tinggi mengatasi pencapaian calon-calon BN dalam PRU14, yang rata-ratanya dengan perbezaan undi yang lebih kecil. Pencapaian BN di Rantau kali ini mengulangi kemenangan besar calon-calon BN sebelum PRU14. 

Setelah kehilangan kuasa di kedua-dua peringkat; Dewan Negeri dan Parlimen julung kali tahun lepas, kejayaan BN dalam PRK Rantau memperkukuhkan momentum peningkatan pencapaian pembangkang baru. Cetusan kerjasama antara dua parti pembangkang utama; UMNO dan Pas, nampaknya semakin menyakinkan satu hasil yang jitu, bukan lagi satu hasil secara berkebetulan. Ianya bukanlah satu desakan semasa di atas isu tempatan yang disensasikan. Lantaran hasil kerjasama tersebut memberikan output yang mampu mengikat kekuatan kuasa dan berjaya merungkaikan sedikit demi sedikit sokongan rakyat kepada pemerintah yang baru berusia setahun jagung.

Kerjasama antara dua parti Melayu ini dalam jangka masa pendek berjaya merencanakan gelombang penilaian rakyat terhadap kerajaan baru; kerajaan Malaysia Baru. Kejayaan berturut-turut menafikan dan menghakis sokongan kepada pemerintah, menjangkakan persaingan antara pembangkang dan pemerintah akan lebih mencabar dan rancak di masa akan datang. Jangkaan perubahan lanskap politik tanah air ini diharap membuahkan keuntungan kepada rakyat. Pemerintah akan berusaha memperbaiki dan menambahbaik hidangan perkhidmatan untuk rakyat, sementara pembangkang bersedia dengan penawaran yang lebih menarik, dalam kerangka persaingan kuasa dan pengaruh.

PRK Rantau menjelaskan kepada khalayak masyarakat Malaysia penolakan politik perkauman, walaupun kerjasama UMNO-Pas dituduh usaha memperkukuhkan penyatuan Melayu, pola sokongan kepada BN merentasi batasan kaum. Komposisi pengundi di Rantau, dengan 55% terdiri dari pengundi Melayu, calon BN berjaya memungut 63% undi, menunjukkan undi pengundi bukan Melayu mempunyai pengaruh yang menentukan pungutan undi. Kerjasama UMNO-Pas, tidak menghalang undi dari bukan Melayu kepada BN.

Di daerah mengundi Pekan Sega, yang mempunyai pengundi India paling besar iaitu 63.7%, tetapi calon BN berjaya mengumpul 56.57% berbanding 42.47% kepada PH. Undi untuk calon Parlimen dalam PRU14; BN hanya 44.23% sahaja berbanding 51.98% undi kepada PH dan baki 3.78% undi kepada Pas. Di daerah mengundi ini, pengundi Melayu hanya 19.5% dan Cina 16.8%.

Bahagian pilihan raya Rantau, sebuah kawasan campuran dengan pengundi Melayu seramai 11,615 orang (55.51%), 5,441 orang atau 32.9% pengundi India, dan 3,863 orang atau 13.9% pemilih Cina, sepatutnya merupakan kawasan ancaman buat BN, berdasarkan kepada pola pengundian PRU14. Justeru kegagalan calon PH bertanding dalam PRU14, membolehkan BN menang tanpa bertanding, dan undi yang diperolehi calon Parlimen di mana BN mengatasi PH di bawah 2,000 undi, bolehlah dijadikan petunjuk kekuatan BN dan PH di Rantau. Kekalahan PH lebih 4,500 undi menzahirkan tanda-tanda ketidakpopular kerajaan PH semakin jelas dan tersebar. Kekalahan calon PH menerusi DAP di Cameron Highlands di kawasan majoriti bukan Melayu, menerusi calon PPBM(Bersatu) di kawasan Melayu iaitu Semenyih, dan menerusi calon PKR, di Rantau, kawasan campuran, adalah satu gambaran penghakisan sokongan merentasi ruang, etnik dan kawasan.

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan