Rabu, 30 Januari 2019

PRK Cameron Highlands 4

APAKAH ISU PERKAUMAN DAN JANJI TAK TERTUNAI MERANAPKAN PAKATAN HARAPAN

Ulasan hasil Pilihan Raya Kecil (PRK) P078 Cameron Highlands tempoh hari kedua-dua parti yang bertanding telah memperlihatkan kontradiksi kecenderungan hujah. Kepimpinan dan penyokong Barisan Nasional (BN) melihat kepada kekuatan jentera di samping isu semasa sebagai faktor utama membantunya memperbaiki prestasi berbanding pencapaian semasa Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) lapan bulan yang lalu. Isu semasa yang difokuskan ialah kegagalan pemerintahan Pakatan Harapan (PH) menunai janji pilihan raya.

Sebaliknya PH mempersalahkan jentera BN menggunakan isu perkauman yang telah mengurangkan sokongan kepada PH. Untuk counter attack serangan BN, PH hanya bertahan dengan mengikar semula isu dalam PRU14, yang bertumpu kepada amalan-amalan tak bermoral pemerintahan dan pentadbiran di bawah BN. Lantaran keberkesanan isu yang mengendurkan sokongan kepada BN dalam PRU14, isu-isu yang dibangkitkan dulu gagal mematahkan isu kegagalan menunai janji pilihan raya. 

PH yang mengekalkan calon DAP untuk mencabar kerusi yang dipertahankan oleh BN, agak ketinggalakan berbanding BN yang dengan beraninya mengorbakan kerusi tradisi MIC, untuk menonjolkan seorang keturunan Orang Asli merintis laluan menduduki kerusi Dewan Rakyat. Menerokai laluan Orang Asli pertama ke Parlimen memperlihatkan keterbukaan BN serta mengiktiraf peranan dan hak etnik berkenaan sebagai kelompok minoriti. 

PRK P078 merekodkan peratusan keluar mengundi yang tertinggi selepas PRU14. 68.79 peratus dari jumlah pemilih 32,008 telah menunai hak mereka. Sungguhpun angka ini berkurangan berbanding peratusan keluar mengundi sebanyak  75.86% yang dicatat dalam PRU14, peratusan keluar mengundi dalam PRK ini mempunyai pengaruh yang dominan kepada pencapaian parti-parti yang bertanding. 4 PRK selepas PRU14 yang diadakan sebelum ini berlangsung di kerusi yang dimenangi oleh calon PH dalam PRU14 dengan majoriti besar. PRK Sungai Kandis hanya mencatat 49.36% keluar mengundi, PRK Balakong dengan 42.93% dan catatan di PRK Seri Setia, 44.09%. Oleh kerana kemenangan besar calon PH di negeri kubu kuat PH, memungkinkan tumpuan pengundi adalah rendah, kerana sebarang keputusan tidak menjejaskan kedudukan kerajaan negeri. 

PRK Port Dickson lebih istimewa kerana dua faktor: ujian kekuatan calon PH yang ditonjolkan sebagai bakal Perdana Menteri dan tindakan pemulauan oleh BN. Kerja keras jentera PH untuk memberikan pencapaian cemerlang bakal PM tidak mampu mengekalkan undi yang diperolehi dalam PRU14. Peratus keluar mengundi yang rendah hanya 58.25% berbanding 83.0% dalam PRU14 telah mengurangkan undi PH sebanyak 5,209 undi atau 14.38%. Pemulauan BN dalam PRK Port Dickson, membantu calon PH, DS Anwar Ibrahim menang dengan majoriti lebih besar kepada 23,650 undi berbanding 17,710 undi dalam PRU14. Kemenangan dengan majoriti undi lebih besar, calon PH bolehlah disifatkan lantaran perlawanan dengan calon-calon under par.

Dalam kes PRK P078,  undi kepada BN bukanlah bergantung kepada faktor peralihan undi Pas tetapi juga dibantu oleh peratusan keluar mengundi yang tinggi di daerah mengundi yang dikuasai oleh BN dalam PRU14. Peratusan keluar mengundi di bahagian pilihan negeri Jelai, yang majoriti pengundinya Melayu dan Orang Asli, puratanya 70 peratus. Di daerah mengundi Pos Sinderut, mencatat 78.69% keluar mengundi, di Pos Lenjang, seramai 71.59%, sekadar contoh. Di bahagian pilihan raya negeri Jelai yang mengandungi 12 daerah mengundi dengan 98% pengundi Melayu dan Orang Asli, BN mengatasi PH dengan 5,734 undi. Dalam PRU14, BN menang dengan majoriti 3,507 undi.

Di bahagian pilihan raya negeri Tanah Rata, kubu kuat PH, dengan 72% pengundi Cina dan India, undi PH mengatasi undi BN dengan 2,496 undi, sedangkan dalam PRU14, calon PH menang dengan majoriti 3,589 undi. Peratusan keluar mengundi yang rendah dengan purata 50% di 17 daerah mengundi telah menjejaskan usaha PH mempertahankan undi yang diperolehi dalam PRU14.  Di samping itu, dilaporkan peratusan keluar mengundi yang rendah di kalangan pengundi muda. 

Peningkatan undi BN di bahagian pilihan raya negeri atau DUN Jelai yang majoriti pengundinya Melayu dan Orang Asli serta kemerosotan undi PH di DUN Tanah Rata yang  mempunyai majoriti pengundi Cina dan India telah memberikan kemenangan lebih besar kepada calon BN. Justeru pola pengundian berasaskan kaum di kawasan campuran ini, lantaran peratusan keluar mengundi yang tinggi di kalangan pengundi Melayu dan Orang Asli berbanding sikap keluar mengundi pengundi Cina dan India yang majoritinya menyokong PH memudahkan orang awam merumuskan kecenderungan politik Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan