Sabtu, 26 Januari 2019

PRK Cameron Highlands 3

KEPUTUSAN YANG TIDAK MENGEJUTKAN

Keputusan Pilihan Raya Kecil P078 Cameron Highlands memang sudah diduga. Justeru kemenangan tipis Barisan Nasional (BN) menerusi calon MIC dalam PRU13 dan PRU14 mengalahkan calon Pakatan Harapan (PH) yang diwakili oleh DAP, membuka ruang kepada mana-mana parti sama ada BN atau PH untuk mencapai kemenangan. Kedua-dua parti; BN dan PH berpeluang untuk menang di atas kelebihan dan kekuatan masing-masing. 

Dalam PRU14, BN memperolehi 10,307 undi atau 42.44% dari jumlah undi sah, sementara PH perolehi 9,710 undi (39.99%) dalam saingan lima penjuru. Jumlah undi kepada calon Pas, 3,587 undi atau 14.77%, tidak harus dipandang enteng kerana boleh menjadi penentu kemenangan mana-mana parti. Penulis telah menyebut bahawa faktor sokongan Pas merupakan salah satu faktor dominan yang akan mencorakkan hasil keputusan PRK P078, empat hari lepas menerusi blog: cikguzain.blogspot.com.  

Kesungguhan jentera Pas yang dikepalai oleh pimpinan tertinggi turun membantu BN, memberikan kemenangan dengan majoriti selesa kepada BN dalam PRK P078 hari ini. Hasil dapatan kajian Ilham Center kepada 400 responden iaitu penyokong Pas, penyokong Pas berkecenderungan tinggi mengundi BN berbanding sikap tidak keluar mengundi dan mengundi calon lain. Justeru itu, ramalan awal banyak pihak meletakkan BN mampu mengekalkan kerusi berkenaan.  

Tindakan BN meletakkan calon dari etnik Orang Asli, seorang pegawai tinggi perkhidmatan awam, dengan mengorbankan kerusi MIC tanpa sertai mana-mana parti komponen, mendapat respons tinggi dari masyarakat pengundi berkenaan. Justeru PH yang mendapat undi yang tinggi di daerah mengundi majoriti Cina dan India, gagal mendapat sokongan di lokaliti Orang Asli. 

Keupayaan BN memperolehi 12,038 undi atau 56.18% iaitu peningkatan sebanyak 1,731 undi atau 16.79% di kala peratusan keluar mengundi yang berkurangan dari 75.86% dalam PRU14 kepada 68.79% dalam PRK hari ini, merupakan peingkatan prestasi. Perolehan 56.18% berbanding 42.44% dalam PRU14, memperlihatkan satu kejayaan yang memberangkang di kala BN bertanding sebagai parti pembangkang berbanding sebagai pemerintah semasa PRU14. 

Sungguhpun PH merosot undinya kepada 8,800 undi atau kehilangan 910 undi atau pengurangan 9.37%, harus dipandang serius. PH sebagai pemerintah tidak seharusnya alami kemerosotan sokongan tambahan mendapat sokongan penuh memperturunkan semua pimpinan utama keempat-empat parti. PH tidak seharusnya melihat kepada kekalahan, tetapi kepada kemerosotan sokongan di kala usia pemerintahan masih baru. 

Penulis ikuti gerakkerja kempen kedua-dua parti menerusi media sosial sepanjang tempoh berkempen 12 tahun yang menjarakkan BN berada di hadapan. BN dengan calon muka baru, dengan ketengahkan isu-isu semasa pentadbiran kerajaan PH berbanding PH yang kemukakan calon kitar semula dengan mengfokuskan kepada isu yang dibangkitkan semasa PRU14. 

Antara isu semasa menarik dibangkitkan oleh BN; pemberian sumbangan kepada sekolah persendirian Cina menggunakan dana awam, perlantikan beberapa jawatan utama kepada bukan Melayu, janji-janji dalam manifesto semasa PRU14 yang masih belum tertunai. Sebaliknya PH mengulangi episod lama urus tadbir pemerintahan BN termasuk isu 1MDB, amalan kleptokrasi, rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Episod jentera PH masih menggunakan kemudahan kerajaan dan agihan wang dan hamper masih berlaku. Walaubagaimana pun, pujian harus diberikan kepada SPR di bawah pengurusan baru yang berjaya mengekang salah guna kemudahan awam, yang menjadi kelaziman sebelum ini. 

Kejayaan Ramli Mohd Nor memenangi PRK P078 dengan majoriti meningkat, 3,238 undi atau 15.11% bolehlah disifatkan kecaknaan dan keinginan politik atau political will yang tinggi di kalangan masyarakat etnik Orang Asli menghantar wakilnya menerusi peti undi, walaupun sebagai seorang anggota pembangkang di Parlimen. Sebelum ini, masyarakat peribumi ini hanya diwakili menerusi lantikan parti pemerintah sebagai ahli Dewan Negara atau senator. Faktor ini bermulanya pengiftirafan peranan etnik ini dalam politik nasional. Kelebihan ini memihak kepada calon BN. Kelompok yang merangkumi 22% pengundi Cameron Highlands ini menjadi asas pertimbangan BN.

Kelebihan memihak kepada BN dalam PRK P078 ialah tindakan BN memilih seorang calon beragama Islam yang tradisinya kerusi P078 sebagai kawasan campuran diperuntukan kepada calon bukan Islam. Kumpulan 14.77% yang mengundi Pas dalam PRU14, tidak mungkin membantu BN andainya BN meletakkan calon bukan Islam.



 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan