Selasa, 15 Januari 2019

PRK Cameron Highlands 1

KEUNIKAN BAHAGIAN PILIHAN RAYA PARLIMEN CAMERON HIGHLANDS

Pilihan Raya Kecil bahagian pilihan raya Persekutuan P078 Cameron Highlands pada 26/01/2019 memiliki keunikan tersendiri berdasarkan kepada pola etnik dan latar belakang perkembangan dan perubahan sosio-politiknya. Pilihan raya kecil (PRK) bagi kerusi P078 yang terpaksa dipanggil lantaran pengisytiharan Mahkamah Pilihan Raya membatalkan kemenangan calon Barisan Nasional (BN), C. Sivarajah dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) lalu, di atas salahlaku mempengaruhi pemilih. 

Buat pertama kali dalam sejarah, calon yang dibatalkan kemenangan oleh mahkamah, hilang kelayakan bertanding serta hilang hilang kelayakan sebagai pengundi untuk tempoh lima tahun. Justeru itu, BN yang mempertahankan kerusi menerusi calon dari MIC, tidak meletakkan calon MIC. 

Beberapa petisyen pilihanraya yang berjaya membatalkan keputusan PRU, PRK diadakan yang menyaksikan calon yang dibatalkan kemenangan bertanding semula. Sama seperti kes Cameron Highlands, petisyen dipohon oleh pihak yang tewas dalam PRU dengan majoriti kecil, yang memungkinkan keputusan PRK akan berubah atau membuka peluang pihak yang kalah bertarung semula. Di P078 Cameron Highlands, calon yang mencabar, calon DAP tewas dengan 597 undi atau   peratus 2.45. PRK Tanjong Puteri (05/03/1988), diadakan ekoran petisyen calon PSRM yang kalah 350 undi dalam PRU 1966. Dalam PRK Tanjong Puteri, kedua-dua calon bertanding semula, calon BN hanya menang dengan majoriti 31 undi sahaja. PRK Bukit Payong (21/04/1992) pula setelah calon BN yang kalah 16 undi dalam PRU 1990 berjaya ketepikan kemenangan calon Pas. Dalam PRK Bukit Payong, calon BN yang bertanding semula berjaya merampas kerusi ini dengan majoriti lebih besar, 389 undi. 

Bahagian pilihan raya Persekutuan atau kerusi Parlimen P078 Cameron Highlands adalah satu kawasan baru yang diwujudkan hasil persempadanan kawasan pilihan raya, 2003. Bahagian pilihan raya Persekutuan ini mengandungi 2 bahagian pilihan raya negeri: Tanah Rata dan Jelai.  Tanah Rata adakah kawasan campuran dengan pengundi Cina menjadi kumpulan utama, 48.12% bersama India (23.94%). Jelai dikuasai oleh pengundi Melayu (64.34%) dan Orang Asli (33.5%). 

Persempadanan kawasan pilihan raya untuk Parlimen pertama dilaksanakan selepas merdeka, dalam tahun 1958, yang membentuk kawasan Parlimen Lipis yang terkandung kerusi negeri; Jelai, Kuala Lipis, Tanjong Besar dan Jerantut, sementara kawasan Parlimen Raub terdiri dari; Cameron Highlands, Dong , Bandar Raub dan Tras. Bahagian pilihan raya berkenaan digunakan untuk 3 PRU: 1959, 1964 dan 1969. 

Persempadanan semula kawasan pilihan raya pertama berlangsung dalam tahun 1973. 12 kawasan Parlimen baru dibentuk, salah satunya ialah Parlimen Jerantut. Pembentukan kawasan Parlimen Jerantut telah merombak persempadanan dan bahagian pilihan raya dalam kawasan Parlimen Lipis dan Raub. Kawasan atau kerusi DUN Jerantut dan sebahagian daerah mengundi dalam Tanjong Besar dipindahkan untuk membentuk kawasan Parlimen Jerantut. Untuk mengimbangi taburan pemilih, kerusi Cameron Highlands dipindahkan dari Raub ke Lipis. Hasil persempadanan 1973 menjadikan kawasan Parlimen Lipis dikandungi oleh 4 kerusi DUN: Jelai, Tanah Rata (nama baru bagi Cameron Highlands), Bukit Betong, Bandar Lipis, Benta (sebahagian dari kerusi lama Tanjong Besar). Bukit Betong dan Bandar Lipis adalah pecahan dari kerusi asal; Kuala Lipis. Parlimen Raub terdiri dari 3 kerusi DUN; Dong, Bandar Raub dan Batu Talam. Persempadanan ini digunakan untuk 3 PRU: 1974, 1978 dan 1982. 

Dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya tahun 1983, kerusi DUN Benta dipindahkan dari Parlimen LIpis ke Parlimen Raub. Hasil persempadanan 1983, Parlimen Lipis terdiri dari 4 kerusi DUN; Tanah Rata, Jelai, Bukit Betong dan Ceka (nama baru Bandar Lipis), sementara Parlimen Raub dengan 4 kerusi DUN; Benta, Batu Talam, Tras, Dong. Persempadanan ini digunakan dalam 2 PRU: 1986, 1990. 

Persempadanan semula kawasan pilihan raya berlangsung dalam tahun 1993 hanya melibatkan pertukaran nama kerusi DUN Bukit Betong kepada Padang Tengku, sementara DUN Tanah Rata kembali ke nama asal, Cameron Highlands. Parlimen Lipis dikandungi oleh DUN: Cameron Highlands, Jelai, Padang Tengku dan Ceka. Persempadanan ini digunakan untuk 2 kali PRU: 1995 dan 1999. 

Prestasi BN yang merosot kesan dalam PRU 1999 dari Reformasi yang banyak mengubah sokongan pengundi Melayu kepada parti pemerintah memaksa persempadanan semula kawasan pilihan raya pasca PRU 1999 lebih berfokus kepada pengwujudan kawasan campuran. Dalam PRU 1999, kecuali Cameron Highland (kawasan majoriti bukan Melayu), BN hanya menang dengan majoriti kecil di ketiga-tiga DUN dalam Parlimen Lipis: Jelai, Padang Tengku dan Ceka. Tempias dari strategi mewujud lebih banyak kawasan campuran, maka terbentuk kawasan baru, Parlimen Cameron Highlands, hasil gabungan dua DUN dari Parlimen Lipis: Cameron Highlands (majoriti bukan Melayu) dan Jelai (kawasan peneroka Melayu FELDA dan penempatan Orang Asli). Sementara DUN Benta dipindahkan kembali ke Parlimen Lipis bersama Padang Tengku dan Ceka. 

Demografi dan geopolitik yang berbeza antara DUN Jelai dan DUN Tanah Rata menjadikan keunikan Parlimen Cameron Highlands. Kekuatan sokongan dan pengaruh parti berbeza di kedua-dua DUN tersebut, cukup menarik untuk membaca, mengupas dan merumus kecenderungan sokongan pengundi serta mengukur kekuatan sokongan sesuatu parti politik. Kerusi Parlimen Lipis sejak merdeka, bermula dengan PRU pertama, tradisinya merupakan kubu kuat Perikatan, kemudiannya BN. Perubahan iklim politik tanah air bermula PRU 2008, secara perlahan merobek kubu BN di sebelah barat Pahang. Kewujudan kawasan Parlimen Cameron Highlands yang memisahkan sebelah barat Lipis, membuka ruang mengurangkan pengaruh dan penguasaan BN.

Kerusi DUN Tanah Rata sejak awal lagi terpisah dari gelombang politik negeri Pahang sebagai kubu kuat Perikatan (kemudiannya BN). Dalam PRU pertama, 1959, DUN Tanah Rata adalah kerusi tunggal Perikatan tewas. Kerusi ini dimenangi oleh calon bebas, Yong Hong Chong. 

Dalam PRU 1964, Perikatan menang semua kerusi DUN dan Parlimen di Pahang. Kerusi Tanah Rata dimenangi menerusi calon MCA, Chong Ket Nee.

Dalam PRU 1969, kerusi ini dimenangi calon pembangkang, dari parti Gerakan, Wong Lok Hooi. Bila Gerakan sertai BN, wakil rakyat berkenaan mempertahankan kerusi ini sebagai calon BN, bila BN sapu bersih semua kerusi di Pahang dalam PRU 1974. 

Dalam PRU 1978, BN mengagihkan kerusi ini kepada MIC. Calon BN, M. Sanggaralingam menang dengan majoriti kecil dan mengekalkan kedudukan dalam PRU 1982, dengan majoriti semakin kecil. Beliau hanya menang dengan majoriti 38 undi sahaja. Bermula PRU 1982, pencabar utama kepada calon BN ialah DAP. 

Dalam PRU 1986, BN telah membuat beberapa perubahan dari segi agihan kerusi kepada parti-parti komponen. DUN Tanah Rata diberikan kepada MCA, sementara kerusi Parlimen Lipis dikurniakan kepada MCA, yang asalnya ditandingi UMNO sejak PRU pertama. Peruntukan Parlimen Lipis kepada MCA, hanya untuk PRU 1986 dan 1990. 

Bermula PRU 1986, kerusi Tanah Rata diberikan kepada MCA. Kepimpinan MCA Pusat, Chan Kong Choy menang besar dalam PRU tersebut. Dalam PRU 1990, bila Chan Kong Choy bertanding di Parlimen Lipis, kerusi Tanah Rata ditandingi oleh Law Kee Long, dan Law mengekalkan kerusi ini dalam PRU 1995 dan 1999 tanpa masalah. 

Kerusi Parlimen Cameron Highlands yang baru diwujudkan, bermula dengan PRU 2004. BN memperuntukkan kerusi campuran ini kepada MIC. S.K. Devasamy memenangi PRU 2004 dengan mudah dan mempertahankannya dalam PRU 2008 dengan majoriti yang menurun. Dalam PRU 2004, BN menang dengan majoriti 6,260 undi, menurun kepada 3,112 dalam PRU 2008. Bagi kerusi DUN Tanah Rata, calon BN, Choong Ching Yan menang dengan majoriti 3,903 undi dalam PRu 2004, sementara Chai Kok Lim yang mempertahankan kerusi BN ini hanya menang dengan majoriti 575 undi sahaja dalam PRU 2008. BN ditentang oleh calon DAP bagi kerusi Parlimen dan DUN Tanah Rata dalam kedua-dua PRU.

Sementara kerusi DUN Jelai, BN mempertaruhkan calon UMNO, Wan Rosdy Wan Ismail dalam PRU 2004 dan PRU 2008. Calon BN menang dengan majoriti 2,178 undi dalam PRU 2004 dan meningkat ke 2,621undi dalam PRU 2008, untuk mengatasi calon Pas. 

Dalam PRU 2013, BN menurunkan Presiden MIC, G. Palanivel dan memenangi kerusi Parlimen Cameron Highlands dalam saingan 5 penjuru. Persaingan sebenar adalah BN dan DAP. Calon BN, Palanivel mengatasi calon DAP, M. Manogaran dengan majoriti kecil, 462 undi. Dalam PRU 2018, BN masih menang menerusi C. Sivarajah dengan majoriti 597 untuk mengatasi calon DAP, M. Manogaran.

Kemenangan majoriti kecil BN dalam PRU 2008, diambil peluang oleh DAP menurunkan tokoh DAP Pahang, Leong Ngah Ngah di kerusi DUN Tanah Rata, dalam PRU 2013. DAP menang dengan majoriti besar, 3,144 undi. DAP menerusi calonnya Chiong Yoke Kong dalam PRU 2018 dengan majoriti lebih besar, 3,589 undi. 

Di kerusi DUN Jelai, Wan Rosdy Wan Ismail mempertahankan kerusinya dalam PRU 2013 dengan majoriti meningkat, 3,182 undi, mengatasi calon Pas. Prestasi BN terus dilonjakkan dalam PRU 2018, apabila Wan Rosdy menang dengan majoriti lebih besar, 3,507 untuk menumpaskan calon Pas dan PKR. 

Pencapaian kedua-dua parti yang bertanding dalam PRK P078 Cameron Highlands, yang mempunyai kelebihan masing-masing sebagaimana paparan latar belakang senario lampau, akan memberikan satu tarikan untuk diperhati, diikuti dan dianalisis menjelang hari pembuangan undi pada 26/01/2019 nanti. 

bersambung



Tiada ulasan:

Catat Ulasan