Selasa, 22 Januari 2019

PRK Cameron Highlands 2

sambungan 

PERSAINGAN SEIMBANG

Persaingan tradisi antara Barisan Nasional dengan DAP sejak lebih 40 tahun terus mewarnai politik Cameron Highlands. Pilihan Raya Kecil (PRK) P078 Cameron Highlands akan merencanakan persaingan perebutan kuasa dan pengaruh. BN selaku petahan kerusi dan mewakili kerajaan negeri, dengan DAP memain peranan mewakili kerajaan Persekutuan akan cuba memecahkan penguasaan BN di kerusi berkenaan. 

Sungguhpun persaingan PRK P078 melibatkan 4 calon; Ramli Mohd Noor (BN), M. Manogaran (DAP) dan dua calon bebas, Salehuddin Abd Talib dan Wong Seng Yee, tetapi lebih kepada saingan utama antara calon BN dan calon DAP. Calon BN dilihat sebagai faktor utama lantaran mempertatankan tradisi kemenangan calon BN dalam 14 PRU. Calon DAP, mewakili parti pemerintah Persekutuan dan kalah dengan majoriti kecil dalam dua PRU terakhir di P078. 

PRK P078 menjadi perhatian dalam mencari dimensi politik tanah air hari ini, jauh berbeza dengan 4 PRK pasca PRU14 sebelum ini. PRK Sungai Kandis, PRK Seri Setia, PRK Balakong dan PRK Port Dickson, berlangsung di kawasan yang dimenangi oleh Pakatan Harapan (PH) dengan majoriti besar dalam PRU14. Keempat-empat kerusi berkenaan: Sungai Kandis (dulunya Seri Muda), Seri Setia, Balakong dan Port Dickson (dulunya Teluk Kemang) dimenangi Pakatan Harapan (dulunya Pakatan Rakyat) sejak PRU12 (PRU 2008). Ketiga-tiga kerusi DUN tersebut mendokong kekuatan kerajaan negeri sejak 2008. Pakatan Harapan berjaya mempertahankan semua kerusi berkenaan walaupun gagal menepati sasaran mengekalkan majoriti dan undi, sementara parti lawan khususnya UMNO di Sungai Kandis serta Pas di Seri Setia dan Port Dickson berjaya meningkatkan undi serta mengurangkan majoriti kemenangan Pakatan Harapan. 

Dalam PRK P078, BN di samping mempertahankan kerusi, juga mempertahankan imej sebuah kerajaan negeri. Setelah BN hilang tujuh kerajaan negeri serta kerajaan Persekutuan, keperluan mengekalkan prestasi BN di negeri Pahang menjadi keutamaan. Pakatan Harapan yang diwakili DAP sepatutnya menang kerusi P078 ini untuk membuktikan sokongan berbagai etnik dan wilayah sebuah pemerintahan Persekutuan. Keupayaan PH menarik undi sokongan yang majoritinya orang Melayu dan Orang Asli dalam bahagian pilihanraya Jelai mampu mengukuhkan sebuah kerajaan baru. Fokus utama BN dan PH ini mendebarkan semua pihak menunggu kecenderungan pengundi PRK P078 kelak.

Setakat ini, calon-calon bebas lebih tumpu kepada isu tempatan bersandarkan latar belakang peribadi calon. Salehuddin selaku penghuni Felda Sungai Koyan mempertonjolkan isu nasib peneroka, kampung tradisional dan masyarakat Orang Asli yang tidak terbela sementara Wong seorang petani berjanji akan membawa masalah industri petani tanah tinggi serta prasarana pemasaran. Kedua-dua calon bebas memiliki kelayakan akademik peringkat ijazah kedua dalam profesyen masing-masing, dengan kemampuan jentera pilihan raya yang terhad dalam satu kawasan yang luar bandar yang luas dengan lebih 32,000 pengundi. 

Bukanlah satu kejutan seandainya keputusan PRK ini akan mengekalkan kemenangan kepada BN atau keupayaan DAP merampas kerusi, kerana kebarangkalian tersebut adalah tinggi. BN bermampuan mempertahankan kerusi yang dikuasai secara tradisi di mana dalam tempoh 14 kali PRU; UMNO, MCA dan MIC, masing-masing pernah mewakili kawasan ini di Parlimen. Dalam PRU14, MyPPP, anggota komponen BN meminta agihan kerusi ini, tetapi BN memutuskan mengekalkan diperuntukkan kepada MIC. Di peringkat DUN, parti Gerakan pernah mewakili kawasan ini. 

Kali ini, BN mempertaruhkan calon yang tidak menjadi ahli mana-mana parti atau calon langsung, memperlihatkan kesungguhan dan keterbukaan BN dalam mengadaptasi dengan keperluan politik baru, politik pasca kekalahan BN. Justeru itu, BN meletakkan Ramli Mohd Noor, warga Orang Asli yang menggambarkan kehebatan karier dan pendidikan, mengambilkira keperluan tempatan. Keperluan meraikan Orang Asli, salah satu komponen penting pengundi di P078, mewakili 22% pengundi. Sekiranya Ramli menang, merupakan Orang Asli pertama menduduki kerusi Parlimen.

Walaupun BN kini berada dalam blok pembangkang, tetapi masih menguasai kerajaan negeri, oleh itu peri pentingnya BN perlu mencapai kemenangan untuk maruah dan moral kerajaan negeri. Lantaran kekalahan teruk BN dalam PRU14, kemenangan mempertahankan kerusi di kawasan campuran yang mengandungi perlbagai kaum dan sektor sosio-ekonomi, untuk meletakkan BN terus berada di landasan yang releven dengan senario baru politik Malaysia. Tiga kelompok utama: Melayu, Cina, Orang Asli, masing-masing menjadi penentu hala tuju politik masa mendatang. 

Faktor Pas juga harus diambil perkiraan dalam percaturan antara BN dan PH. Calon Pas dalam PRU14 tempohari berjaya menarik 3,587 undi. Sungguhpun Pas mengambil keputusan menyokong BN, malah jentera Pas turut membantu BN, tiada jaminan undi tersebut keseluruhannya akan memihak kepada BN kali ini. Dalam PRU14, Pas menentang BN dan PH, tentang kepada BN lantaran kedudukan Bn selaku pemerintah pada masa itu. Berapa banyakkah sokongan tersebut kepada BN. Seandainya bahagian besar penyokong Pas dulu akan bersama BN kali ini, peluang BN mempertahankan lebih cerah. Apakah penguasaan Pas masih kekal di daerah mengundi Felda Sungai Koyan 1, Kampung Keledek dan Kota Raja. Sejauhmanakah kesan kepada pengundi Pas, apabila kepimpinan Pas turun membantu jentera BN. Sejauhmana kekuatan jentera PH dari PKR, Bersatu dan Amanah berjaya memecahkan undi di 3 daerah mengundi yang dimenangi Pas tersebut, mampu membantu calon PH dari DAP. 

Selain faktor Pas sebagai penentu kemenangan mana-mana calon, nasib calon akan ditentukan oleh pengundi Orang Asli yang tradisinya menyokong calon dari parti pemerintah. Justeru parti pemerintah sudah bertukar, apakah pengundi di Pos Terisu, Pos Lemoi dan Pos Mensun dari bahagian pilihan raya Tanah Rata, dan Pos Titum, Pos Lonjung, Pos Betau, Pos Sinderut dari bahagian pilihan raya Jelai, masih lagi setia dengan BN atau akan berubah angin, apabila BN meletakkan calon dari etnik Orang Asli. 

Sebelum PRU14, penempatan Felda disifatkan sebagai talian hayat kepada BN selaku parti pemerintah. Undi dari daerah mengundi penempatan masyarakat Felda; Sungai Koyan 2 dan Sungai Koyan 3 memberikan undi yang besar kepada BN. Selain ancaman faktor parti pemerintah, kemunculan calon bebas dari penempatan Felda, sedikit sebanyak boleh mengganggu pengaruh BN. 

PRK P078 menentukan nasib BN dan PH. Mampukan BN yang kehilangan kuasa pemerintahan pertahan kerusi yang dimenangi dengan majoriti kecil. Berjayakan PH selaku parti pemerintah baru yang tewas dengan majoriti tipis merampas kerusi P078, sebagaimana kejayaan Mazlan Awang, calon BN yang kalah tipis kepada calon Pas dalam PRU8 (PRU 1990) berjaya mencabar keputusan pilihan raya di mahkamah dan memenangi PRK Bukit Payong (21/04/1992).,

PH sudah pastinya selesa dengan sokongan padu masyarakat Cina dan India yang memberikan kemenangan besar PH menerusi calon DAP menguasai kerusi DUN Tanah Rata, keberhasilan fokus kepada daerah mengundi dan lokaliti Orang Asli dan menarik penyokong Pas, pastinya PRK P078 adalah sengit. Kesimpulannya dua faktor utama yang akan menentukan pihak mana yang akan berjaya menakluki kerusi P078: pengundi Pas dan masyarakat Orang Asli. Undi Pas sebanyak 3,500 undi amat penting bagi kerusi marginal dan etnik Orang Asli dengan kewibawaan calon seketurunan.


 





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan