Khamis, 20 September 2018

Umur Pemilih

KEWAJARAN MENURUNKAN HAD KELAYAKAN UMUR PENDAFTARAN PEMILIH

Kabinet Persekutuan telah mengambil keputusan meletakkan had umur kelayakan sebagai pemilih diturunkan dari 21 tahun ke 18 tahun. Keputusan dan hasrat kerajaan pimpinan Pakatan Harapan menurunkan umur kelayakan menjadi pemilih sekali imbas bukanlah sebagai memenuhi janji pilihan raya sebagai menghargai kecenderungan pengundian dalam beberapa PRU terakhir. Kecenderungannya undi di kalangan pengundi muda ke arah perubahan secara drastik berbanding kecenderungan pengundian golongan pertengahan umur dan warga emas yang lebih mempertahan status quo atau berpuashati dengan apa yang sedia ada.

Sebagai sebuah pemerintah yang masih di peringkat awal, baharu melepasi 100 hari pertama, keputusan menurunkan umur kelayakan pemilih, tindakan ini seharusnya diberi perhatian lantaran penyesuaian dengan amalan negara-negara demokrasi yang lain. 

Dalam tempoh 50 tahun terakhir, sebahagian besar negara yang mengamalkan demokrasi kepilihanrayaan telah pun menurunkan umur pemilih. Amalan ini bermula di Britain yang telah menurunkan had umur 21 tahun kepada 18 tahun bermula dalam tahun 1969.  Ianya diikuti oleh beberapa negara Eropah Barat dan Amerika Utara, dalam tempoh 1970-1974. Ianya dikuti oleh negara-negara Amerika Latin, Afrika dan Asia. Paling akhir ianya dilaksanakan di Jepun  dalam tahun 2016. 

Hari ini dikenalpasti umur 21 tahun sebagai kelayakan mengundi diamalkan di Malaysia, Singapura, Kuwait, Lebanon, Oman, Cameroun, Samoa dan Tonga. Negara-negara jiran seperti Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam, sudah lama menurunkan hak umur pemilih.

Umur 18 tahun adalah had umur diambilkira dalam urusan pentadbiran di negara; kelayakan mengambil lesen memandu, kelayakan pengambilan tenaga kerja sektor awam dan swasta, kelayakan mendirikan rumah tangga. 

Urusan menurunkan had umur kelayakan pemilih memerlukan kepada pindaan peruntukan dalam perlembagaan. Perkara 19(1) Perlembagaan Persekutuan: warganegara yag mencapai umur 21 tahun dan bermastautin dalam sesuatu bahagian pilihan raya pada tarikh kelayakan adalah berhak mengundi dalam bahagian pilihan raya bagi Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri, hendaklah dipinda dengan kelulusan suara majoriti dua pertiga keahlian Dewan Rakyat sebelum di bawa ke Dewan Negara. 

Di Dewan Rakyat, bilangan penyokong kerajaan hanyalah 124 orang: 113 Pakatan Harapan, 8 Warisan dan 3 Bebas mesra PH berbanding 98 pembangkang. Untuk dapat dua pertiga sokongan memerlukan 138 undi atau sekurang-kurangnya 14 undi dari blok pembangkang. Sementara di Dewan Negara bilangan anggota pembangkang lebih ramai berbanding dengan ahli mewakili Pakatan Harapan. 

Usaha untuk menurunkan umur kelayakan sebagai pemilih dalam amalam demokrasi di negara kita supaya seragam dengan amalam kebanyakan negara hari ini memerlukan kesungguhan, keiltizaman dan keikhlasan semua ahli legislatif yang dipilih oleh negara wujudnya keadilan dan kesamarataan nilai-nilai universal diamalkan dalam masyarakat kita. Semoga penurunan umur ini meletakkan taraf setiap warganegara menyamai nili-nilai bersama yang dinikmati oleh rakan sebaya di negara lain. Di samping itu, meletakkan tahap kematangan warga kita setanding dengan warga negara lain yang sebaya dalam politik dan pembuat keputusan.
 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan