Sabtu, 15 September 2018

Beza Balakong dengan Seri Setia

PRK BALAKONG DAN SERI SETIA MEMPAMIRKAN PERBEZAAN TANGGAPAN POLITIK MENGIKUT KAUM

PRK N29 Balakong tempoh hari memberikan ruang kepada kedua-dua pihak yang bertanding mendakwa masing-masing ada peningkatan prestasi. Sungguhpun berlaku peningkatan peratusan undi kepada calon Pakatan Harapan dan MCA berbanding PRU14, peratusan keluar mengundi yang paling rendah dalam sejarah pilihan raya di Malaysia iaitu 43%, sebenarnya tidak memberi gambaran yang sebenar dan rangkuman sepenuhnya. 

Balakong adalah kubu DAP, walaupun calon DAP bertanding menggunakan simbol berbagai simbol namun, pengundi Balakong yang mewakili masyarakat Cina bandar, memberikan kemenangan dengan majoriti besar kepada calon DAP, sejak Pilihan Raya Umum ke 12 (PRU 2008). Dalam PRU14, DAP bertanding dengan lambang PKR, dalam PRK, buat pertama kali guna lambang Pakatan Harapan. Sama ada menggunakan lambang DAP atau lambang lain, tidak memberi masalah kepada penyokong atau pengundi Balakong, sebuah bahagian pilihan raya negeri bersifat bandar. Dalam PRU11 (PRU 2004) di kala BN mencapai kejayaan yang gemilang tetapi di Balakong, calon DAP cuma tewas majoriti kecil kepada calon MCA/BN. 

MCA buat pertama kalinya menggunakan lambang sendiri dalam pilihan raya di Malaysia, tetapi di Balakong, lambang atau simbol parti tidak menjadi masalah, berdasarkan hasil PRK Balakong. 

MCA mendapat respons yang positif hasil pencapaiannya dalam PRK, bila kalah teruk, hingga hilang deposit dalam PRU14, dalam tempoh 4 bulan BN menerusi MCA berjaya mengembalikan momentun, bila calonnya tidak hilang deposit dalam PRK.  Pencapaian calon MCA dengan 3,975 undi atau 15.00% adalah lebih baik berbanding PRU14, di samping dapat mengurangkan majoriti kemenangan calon DAP dari 35,538 undi kepada 18,533 undi. Tetapi hakikat sebenarnya majoriti kemenangan kepada calon DAP telah meningkat dari 65.89% kepada 69.98%.

Berbeza dengan PRK Seri Setia yang memperlihatkan kemerosotan peratusan undi atau sokongan kepada Pakatan Harapan, di Balakong berlaku peningkatan sokongan, yang secara langsung mencerminkan perbezaan sokongan kepada Pakatan Harapan yang memerintah antara kawasan majoriti Melayu dengan kawasan majoriti Cina, walaupun kedua-duanya bersifat penempatan perbandaran. 

Di Balakong, calon DAP mewakili PH, berjaya mengaut 22,508 undi atau 84.99% undi sah, di kala 43% keluar mengundi, berbanding perolehan 41,768 undi atau 77.52% undi, dengan 87% keluar mengundi dalam PRU14. Perbandingan pencapaian calon DAP mewakili PH di Balakong dalam dua pilihan raya dalam tempoh empat bulan, mencerminkan sokongan kepada PH di kalangan orang Cina masih tebal, walaupun hanya separuh dari pengundi yang keluar mengundi dalam PRU keluar mengundi sekali lagi untuk mempertahankan kubu kuat PH.  

Sementara di Seri Setia,  kemerosotan sokongan kepada calon PH amat ketara, bila PH yang menang dengan majoriti 19,372 undi semasa PRU14, mempertahankan kerusi dalam PRK dengan hanya majoriti 4,027 undi. Oleh kerana peratusan keluar mengundi yang amat jauh berbeza, perbandingan yang lebih berwibawa ialah melihat kepada peratusan majoriti undi kemenangan kepada PH, 44.11% dalam PRU14, dan cuma 17.19% dalam PRK. 

PRK Balakong dan Seri Setia yang mencatatkan peratusan keluar mengundi yang paling rendah dalam sejarah pilihan raya di negara kita memberikan satu kesimpulan: Balakong mewakili suara orang Cina yang terus memberikan sokongan kepada PH, Seri Setia mewakili suara orang Melayu yang mulai meminggirkan PH. Rasa tidak puas hati pengundi Melayu berhubung tindakan dan dasar kerajaan PH dalam tempoh jangka pendek diluahkan menerusi peti undi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan