Ahad, 9 September 2018

Tabung Haji

PERKHIDMATAN TABUNG HAJI SEWAJARNYA BERHAK DIBERI PENGHARGAAN YANG TERTINGGI

Pengelaman mengerjakan ibadat haji buat kali kedua menerusi perkhidmatan Tabung Haji, mengajak penulis mencari dan menilai prestasi perkhidmatan yang ditawarkan. Perbandingan dengan perkhidmatan Tabung Haji yang penulis ikut serta sebagai jemaah haji kali pertama 31 tahun dahulu, sedikit sebanyak merungkaikan apa yang diterbenam di minda yang menempatkan Tabung Haji sebuah agensi kerajaan yang bermasalah.

Institusi Tabung Haji disasarkan dengan urus tadbir kewangan yang bermasalah yang menjadi sebahagian sumbangan kepada kegagalan Barisan Nasional mempertahankan kerajaan dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14). Bila Pakatan Harapan mengambil alih pemerintahan pusat, dirombak dan disusun semula keanggotaan eksekutif dan pengurusan Tabung Haji. Manifestasi ini memberi kesan imej Tabung Haji itu sendiri secara keseluruhannya. 

Sebaliknya, perkhidmatan yang ditawarkan oleh Tabung Haji sebenarnya tidak perlu dipersoalkan dan mata kredit yang cukup tinggi sepatutnya diletakkan kepadanya. Tidak terjumpa sebarang kecacatan atau saranan penambahbaikan yang boleh  ditujukan kepada Tabung Haji. Sebabnya, memang perkhidmatan Tabung Haji dalam pengurusan haji amatlah cemerlang dan berkesan. 

Perkhidmatan kursus pra haji selama 17 minggu, diikuti dengan kursus intensif peringkat daerah dan kursus perdana peringkat negeri, memang amat berkesan dan cukup banyak membantu jemaah haji menyempurnakan ibadat rukun Islam kelima ini dengan sebaik mungkin. Pengisian kursus dan pendedahan ibadat haji bukan sekadar kerja-kerja ibadat haji secara teori serta amali sekali, tetapi juga mencangkupi kesihatan dan bimbingan kaunseling. 

Perkhidmatan Tabung Haji bermula masa berlepas di tanah air, penginapan dan bimbingan berterusan secara berkala di tanah suci, perkhidmatan bantuan dalam bentuk kesihatan, kemudahan urusan pengeluaran wang berserta petugas dan pembantu petugas yang senang dihubungi. 

Berbanding dengan perkhidmatan yang disediakan untuk jemaah semasa mengerjakan haji kali pertama dahulu, amat jauh berbeza. Tidak keterlaluan kalau dikatakan Tabung Haji telah melakukan 30 kali ganda penambahbaikan dalam tempoh 30 tahun. Apa lagi, dengan pemberian subsidi RM12500.00 untuk setiap jemaah yang tidak pernah dikecapi bagi mereka yang meunaikan fardhu haji 30 tahun dulu. 

Sungguhpun penempatan jemaah haji Malaysia di Makkah, dalam jarak yang mencabar berbanding dengan jemaah haji 30 tahun dulu. Penulis sendiri ditempatkan di sebuah hotel berjarak 850 meter dari Masjidil Haram, di Misfalah. Tiada apa-apa masalah. bagi penulis  di usia warga emas untuk berulang-alik ke Masjidil Haram. Masih mampu menunaikan solat lima waktu, berulang-alik tiga kali sehari. Hadir ke Masjidil Haram di waktu Asar dan pulang selesai Isyak. Dalam demikian, berbanding jemaah negara lain yang ditempatkan dalam jarak yang lebih jauh, bolehlah dianggap jarak penginapan jemaah Malaysia adalah sederhana. 

Masa tunai haji 30 tahun lalu, penulis diperingatkan kerja haji adalah satu cabaran dan perjuangan, dengan serba kekurangan yang mampu ditawarkan oleh Tabung Haji. Seharusnya syukur ke hadrat Ilahi, ke atas semua urusan perkhidmatan Tabung Haji tahun ini. 

Semoga di bawah pengurusan baru di bawah kerajaan baru, diharapkan Tabung Haji akan dapat mengekalkan prestasi perkhidmatan untuk tahun-tahun akan datang. Tahniah dan terima kasih kepada organisasi Tabung Haji dan semua petugas di dalam negeri dan semasa di tanah suci. Syabas.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan