Selasa, 11 September 2018

PRK Seri Setia

PRK SERI SETIA MENGUTIP POST-MORTEM PRU14

Pilihan Raya Kecil N32 Seri Setia pada 8/9/18 lepas yang merupakan PRK kedua selepas Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) berserentak dengan  PRK N27 Balakong. Sebelum ini, PRK bagi N49 Sungai Kandis telah diadakan pada 8/8/18. Ketiga-tiga PRK ini melibatkan kerusi-kerusi Dewan Undangan Negeri Selangor. Ketiga-tiga PRK ini, secara tidak langsung berkaitan respons atau kesan jangka pendek pemerhatian masyarakat pengundi terhadap dasar kerajaan yang baru dibentuk selesai PRU14. 

Agenda utama selepas PRU14, antaranya; jatuhnya sebuah kerajaan yang berkuasa lebih 60 tahun, perubahan-perubahan drastik awal kerajaan baru, dasar-dasar atau tindakan pentadbiran beberapa amalan kerajaan lama, isu-isu yang bersangkutan dengan sentimen kaum dan keagamaan. 

Ketiga-tiga PRK tersebut melibatkan tiga bahagian pilihan raya negeri atau kerusi di negeri Selangor yang telah diterajui oleh Pakatan Harapan (lanjutan dari Pakatan Rakyat), berkebetulan ketiga-tiga kerusi tersebut sudah menjadi kubu Pakatan dan menang dengan majoriti yang terlalu besar. Ketiga-ketiga kerusi berkenaan adalah kerusi selamat Pakatan atau kawasan hitam bagi pembangkang. Justeru itu, pemerhatian khusus bukanlah sama ada parti pemerintah mampu pertahan kerusi atau menang.

Dalam PRK Seri Setia, wujudnya persepakatan atau kerjasama parti-parti pembangkang dalam meletakkan calon, supaya tidak berlaku perpechan undi di kalangan mereka. Sungguhpun Pas bukan sebuah parti yang berpengaruh berdasarkan kepada pencapaian undi calonnya dalam PRU14, dalam saingan 4 penjuru. Calon Pas hanya memperolehi 4,563 undi atau 10.39% dari jumlah undi sah. Pungutan undi Pas ini, mengagalkannya untuk pertahan deposit pilihan raya. 

Bahagian pilihan raya N32 Seri Setia hanya diwujudkan hasil persempadanan semula kawasan pilihan raya 2003 dan mula digunakan dalam PRU11 (PRU 2004). Calon Pas diberi ruang bertanding menentang calon UMNO/BN dalam PRU11, sebagaimana sebelumnya iaitu bahagian bahagian pilihan raya ini adalah dalam bahagian pilihan raya negeri Taman Medan, yang menyaksikan Pas melawan UMNO/BN.

Dalam PRU11, BN menang dengan majoriti besar di Seri Setia untuk mengalahkan calon Pas. Menerusi persefahaman dalam Pakatan Rakyat, Seri Setia diperuntukkan kepada PKR dalam PRU12. Kejayaan PKR memenangi kerusi Seri Setia dalam PRU12, membolehkan PKR diberi peluang mempertahankannya dalam PRU13.

Dalam PRU14, PKR berjaya mempertahankan Seri Setia dengan majoriti yang besar, walaupun Pas bersendirian, ikut serta dalam saingan 4 penjuru. Calon PKR memperlehi 29,250 undi atau 66.61% dari jumlah undi sah, calon UMNO/BN pungut 9,878 undi atau 22.97%, Pas dengan 4,563 undi (10.39%) dan calon bebas 217 undi. 

Perkara menarik dalam suasana politik pasca- PRU14, parti-parti pembangkang membentuk persefahaman meletakkan caln tunggal menentang calon kerajaan, Pakatan Harapan. Pencapaian calon Pas tidaklah lebih baik dari calon UMNO dalam beberapa PRU lepas, tetapi ruang ini kali ini diberikan kepada Pas untuk memikul tanggungjawab menghidupkan saingan ala sistem dua parti. Untuk memikul tanggungjawab berat bertembung dengan calon PKR mewakili Pakatan Harapan yang berbekalkan majoriti besar, 19,372 undi, Pas meletakkan Dr Halimah Ali, bekas ahli Exco Selangor. Calon Pas diletakkan harapan dapat menambahkan suara pembangkang di DUN Selangor, yang didominasi oleh perwakilan Pakatan Harapan. 

Dua unsur yang menarik perhatian dari PRK Seri Setia ialah: peratus keluar mengundi yang rendah, dan pengurangan peratusan undi menyokong kerajaan PH di kawasan majoriti Melayu. Trend pengundian dan pencapaian calon yang bertanding secara relatifnya menggambarkan tindakan dan pendirian politik pengundi Melayu bandar. Peratus keluar mengundi hanya 44.1%  berbanding 84% dalam PRU14, secara langsung menggambarkan hasrat besar rakyat atau masyarakat massa pengundi ialah pilihan raya untuk membentuk kerajaan dan hasrat telah tercapai memberi kemenangan besar PH di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya. Lebih separuh lagi pengundi di Seri Setia, jika boleh dikatakan mewakili rakyat seluruh negara, sudah berpuashati dengan hasil PRU14. 

Kekurangan undi sokongan kepada calon rasmi kerajaan PH, di mana hanya memungut 13,725 undi  atau 58.59% undi sah berbanding 66.61% dalam PRU14, atau kurangan 7% dalam tempoh 4 bulan. Jika angka 7% ini berkekalan setiap 4 bulan menjelang PRU15, apakah yang dapat diramalkan untuk masa depan kerajaan PH. Undi yang dikumpul oleh calon Pas sebanyak 9,698 undi atau 41.40% mewakili pembangkang termasuk penyokong setia BN, adalah satu petunjuk kemampuan persepakatan pembangkang menjadi kuasa pencabar kepada PH pasca-PRU14. Angka 41.40% ini agak berkesan berbanding 33.38% jumlah undi pembangkang dalam PRU14. 

Impaks awal dari PRK Seri Setia ialah isu-isu serta beberapa keputusan yang dibuat oleh kerajaan PH dalam jangka masa pendek ini sudah menzahirkan pengurangan sokongan. Nasib baik Seri Setia, kerusi yang dimenangi dengan majoriti besar dalam PRU14, perubahan 7% sokongan masih mampu memberi kemenangan mutlak kepada kerajaan PH, tetapi sebaliknya PRK Seri Setia adalah satu kemenangan moral kepada pasukan pembangkang. Paparan-paparan di atas mencerminkan apakah sikap, pendirian dan tanggapan masyarakat atau pengundi Melayu bandar sebagai satu dapatan tabiat politik.







 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan