Rabu, 20 Jun 2018

Impaks satu logo




KEMATANGAN PEMILIH DALAM PRU14 KETEPIKAN LAMBANG PARTI

Apabila Pakatan Harapan, pakatan parti-parti pembangkang; DAP, PKR, Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Amanah Negara (Amanah), memutuskan penggunaan satu logo atau lambang, memberikan reaksi kebimbangan yang akan ditempohi oleh DAP. 

Dalam tulisan saya, 11/04/2018, menyimpulkan kebimbangan DAP dan kebimbangan musuh politiknya, MCA. Pemimpin DAP dengan hati yang berat, buat pertama kalinya calon-calon DAP tidak bertanding dengan lambang roket yang dikenali lebih 50 tahun, dibimbangi akan mengelirukan pengundi, terutamanya penyokong setia dan tegar. 

Reaksi kepimpinan MCA pula,  penukaran lambang kepada parti lain akan sedikit sebanyak membantut sokongan kepada DAP. Pengundi akan melihat ketidak konsistan pendirian politik DAP. Seolah-olah meletakkan DAP, parti dominan dalam pakatan pembangkang, tunduk kepada parti yang lebih junior.

Kebimbangan DAP meletakkan ianya dilakari dengan membataskan penggunaan logo bersama di Persekutuan Tanah Melayu sahaja, sementara di Sabah dan Sarawak, DAP bertanding dengan menggunakan lambang roket. Hakikinya keputusan yang diambil oleh pakatan pembangkang membuahkan hasil walaupun dihantui kebimbangan kemerosotan sokongan. 

DAP berjaya menembusi sokongan masyarakat luar bandar di Sabah dan Sarawak. DAP berjaya merampas kerusi BN di kawasan majoriti masyarakat Bidayuh (70.7% pengundi) di Parlimen Mas Gading. DAP menang dengan majoriti 3,024 undi mengatasi calon BN. 

Lambang DAP mampu beri kemenangan di Parlimen Tenom, kawasan majoriti masyarakat Bumiputera Bukan Islam (71.7% pengundi) menerusi calon dari suku Murut.

Sebagaimana di Persekutuan Tanah Melayu, kerusi-kerusi bandar di Sabah dan Sarawak dikuasai dengan mudah oleh DAP. Ini memaparkan dalam PRU14, pemilih meletak persoalan lambang di sampingan, di mana pokok uatama ialah "Ubah Putrajaya". Rahmat di sebalik penggunaan satu lambang salah satu parti pembangkang, walaupun gagal meletakkan calon-calon bertanding atas nama gabungan parti, pemilih tetap memilih gelombang "Ubah Putrajaya" yang secara langsung meruntuhkan penguasaan UMNO bersama rakan-rakan parti komponen. 

PRU14 telah mengesahkan penggunaan satu lambang bagi pakatan pelbagai parti adalah satu keperluan atau satu mekanisme demokrasi kepilihanrayaan berbagai berbagai parti dengan lambang masing-masing dalam PRU-PRU sebelum ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan