Isnin, 8 Januari 2018

Pelaburan Komunis

HUBUNGAN UMNO DENGAN PARTAI KOMUNIS CHINA MENERJAH PERUBAHAN PERSEPSI

Hubungan UMNO dengan Partai Komunis China (PKM) bukanlah satu hubungan biasa antara dua yang menguasai dua kerajaan telah lebih kepada perubahan persepsi dan dasar. UMNO, parti dominan dalam Barisan Nasional yang menguasai kerajaan Persekutuan, pada hakikinya meneroka lonjakan pendirian dan sikap. UMNO memang terkenal dengan sikap anti-komunisme sejak dulu dan sentiasa memainkan isu anti-komunisme setiap kali berdepan dengan pilihan raya. 

Lantaran ancaman dan cabaran kepada UMNO bukanlah parti-parti yang bersaingan menguasai kawasan Melayu, tetapi lebih DAP, yang dikaitkan dengan Pas dan PKR yang mengadakan kerjasama pilihan raya dalam beberapa Pilihan Raya Umum (PRU) dalam tempoh 10 tahun terakhir.  Isu utama dimainkan UMNO ialah DAP sebuah parti komunis. Menyokong Pas dan PKR adalah sokongan untuk komunisme, lantaran hubungan Pas dan PKR. 

Bila UMNO adakah hubungan rasmi dengan PKM, PKM menjadi tetamu dalam Perhimpunan Agung UMNO dan diviralkan dalam media sosial, wakil UMNO dan PKM adakah mesyuarat bersama. Ianya menjadi persoalan khalayak masyarakat lantaran ianya pertemuan dua hala antara parti, yang berbeza hubungan antara kerajaan. 

Perubahan besar dalam dasar China selepas kematian Mao, yang meledakkan peresapan unsur kapitalisme. China tidak lagi membangun pembangunan berdiri yang menjadi teras komunisme, secara langsung mengakui kelemahan komunisme menjadi sistem pengaturan kehidupan manusia; ekonomi, sosial dan politik. Hasilnya, hari ini China mampu menyaingi kuasa-kuasa besar ekonomi dunia yang berfahaman kapitalisme yang berkonsepkan free enterprise dan liberal ekonomi. 

Kiblat Malaysia nampaknya beralih ke China untuk mendapatkan pelaburan mega, dengan memejamkan pandangan kepada komunisme yang dimusuhi UMNO dulu. Pelawaan kepada pelaburan dari China telah menyerlahkan kehebatan pelaburan China sebuah negara komunis dalam amalan kapitalisme menguasai ekonomi negara-negara penerima. 

10 projek mega jangka pendek dan jangka panjang yang dalam jangka masa panjang memparkan satu bentuk penjajahan baru, imperlisme bukan lagi negara Barat tetapi dari negara Timur penganut komunisme;
1. Projek Forest City yang menelan belanja USD100 billion, di selatan Johor. (kadar tukaran semasa: 07/01/2018: USD1 = RM3.9997). Projek ini dilaksanakan oleh Country Garden Holdings, yang merupakan projek luar negara yang terbesar pernah dibuat oleh pemaju hartanah China. 42% pegangan equiti oleh rakyat Malaysia. Projek ini dijangka siap dalam tahun 2035.

2. East Coast Railline, menelan belanja USD 13 billion. Laluan keretapi laju sejauh 600km ini, akan dibelanja dan dibina oleh Chinese Communication Construction Company, yang akan diurus dan dimiliki oleh rakyat Malaysia ini, dijangka siap 2024. Laluan ini menghubungkan Pengkalan Kubor di Kelantan dengan Shah Alam. 

3. Melaka Gateway, dengan perbelanjaan USD 10 billion, adalah projek pembinaan pelabuhan Melaka. Pelaburan dilaksanakan oleh Power China Shenzhen Yantian Port Group dan Rizhao Port Group.  Jangkaan siap 2025. 

4. Kuala Linggi International Port, dibiayai dan dibina oleh China Railway Group dengan kos USD 2.92 billion. Projek ini bertujuan untuk mendapatkan sebahagian urusniaga perbankkan mewah dari Singapura, dengan keupayaan penyimpanan minyak berkapasiti 1.5 juta cubic metre. Projek ini dijangka siap 2027. 

5. Kuantan Port Expansion, dengan belanja USD 900 juta, adalah projek mendalamkan pelabuhan hasil usahasama antara kerajaan, firma tempatan, IJM Corp dan Guangxi Beibu dari China. Konsensi 30 tahun diperuntukan untuk mengurus pelabuhan, dengan 40% milikan firma China dan 60% oleh IJM Corp. Jangka siap 2018.

6. Samalaju Industrial Park Steel Complex, perbelanjaan USD 3 billion dan jangka siap 2020. Hebel Xinwuan Steel Group dan MCC Overseas Limited membuat pelaburan dalam industri besi waja, di tapak industri Samalaju, Bintulu.

7. Waterfront Land Reclamation di Pulau Pinang, dengan kos USD 40 juta dengan jangkaan siap 2018. China Communication Construction Company Limited melakukan kerja-kerja menebusguna tanah di zon Sri Tanjong Pinang Waterfront.

8. Green Technology Park, Pahang, dengan kos USD 470 juta. China Nuclear Huaxing Constructions Company, membangunkan stesyen jana kuasa solar dan biomass, dan pembangunan teknologi hijau di Pekan.

9. Methanol And Methanol Derivatives Plank di Sarawak, memakan kos USD190 juta dan dijangka siap 2021. China Huanqiu Constructing and Engineering Corporation (satu unit China National Petroleum Corporation) diberi tanggungjawab melaksanakan projek. Projek terletak di Tanjong Kidurong, Bintulu ini milik penuh kerajaan negeri Sarawak.

10. Projek pembangunan hartanah pesisir pantai, Kota Kinabalu yang menelan belanja USD 130 juta dan jangka siap 2022, berbentuk usahasama syarikat tempatan, Titijaya Land Berhad dan syarikat China, China Railway Group Limited.




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan